• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Ninnnis
    Fru E skrev 2011-09-16 07:37:48 följande:
    Ninnis & Ingis - det lutar åt att vi kommer att köra 2 bilar till Blommis va? Kanske behövs med all packning till barnen iofs men saknar ditt sällskap Hvidis
    Ja, det måste vi nog göra. Vi kan väl se hur vi organiserar oss, men jag räknar som sagt med att jag kan ta vår bil om det behövs.

Hvidis, jag hoppas fortfarande att du följer med!
  • Leksi

Var nog överdrivet positiv i måndags när jag skrev att jag skulle blir "frisk och utvilad" efter en dag till hemma. Frisk har jag blivit men ordet "utvilad" känns som jag aldrig någonsin kommer få använda om mig själv igen. A fortsätter att sova dåligt och jag är är så trött så trött så trött så jag nästan är yr här vid skrivbordet på jobbet.

Som exempel, igår somnade A ca 19.00, vaknade sedan 20.30, 22.30, 23.30, 00.30, 3.30 och därefter sov han oroligt ända fram till vi gick upp 5.50. Jag fick alltså 3h i sträck inatt, hurra. Och så här har det varit i över en månad nu, jag blir galen!! Det känns inte som rätt tid att sluta amma heller nu när han precis börjat dagis och är jättemammig så jag vet inte vad jag ska göra? Ibland ger vi alvedon ifall han har ont i tänderna men det verkar inte göra så stor skillnad. Nu ska vi prova att ge lite mindre mjölk och fil ett tag ifall det gör honom uppblåst i magen. Det har nog blivit mycket mer mjölkprodukter sedan han började dagis så hans mage kanske har svårt att vänja sig?

Sorry för totalt neggo och ego-inlägg men jag läser allt ni skriver och känner och tycker en himla massa med er!! Som Ingis och Lanovia skrivit, tänker jag ofta på er men det är bara en bråkdel som faktiskt blir skrivet här.

Kul att se Fru E, Villemoa & Solde här igen!

Spännande, spännande Fru Bygg, snart BF!! Förvånad Skrattande Hoppas lillskrutt kommer snart! Kram!

För övrigt är jag grymt avis på er resa till Blommis, låter så himla kul & trevligt!

Apropå Blommis, tyvärr funkade inte din lösning på min dator (att förminska foton), så jag får dras med den här bilden ett tag till tyvärr.

Stor kram till er alla!

• passionsblomman

Hvidis, mattips så här års (eller jämt) är tex Västerbottenspaj (kan du ju slänga i broccoli och så i också), kantarellmackor, ostocremefraichegratinerad blomkål (krydda upp gojset med vad du nu gillar) smördegssnurror m ost, soltorkade tomater och/eller pesto,sparrissoppa (eller broccoli/blomkål/svamp-dito) Typ lite buffé, med god sallad m vad fräscht som finns i grönsaksdisken, som spetspaprika, sockerärter, gurka osv. Massor av grönsaksplock som morotsstavar och lite olika dippguckor...

Den baconlindade och pest/fetafyllda kycklingfilén jag tipsat om förut är ju fin att skiva upp till, för dem som äter det, lite räkor i en annan skål

Ja, nu menar jag ju inte att man ska servera alla de där sakerna, men det kan man ju iofs om man vill också.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman
    Åh, min mage! Jag är ta mig tusan fortfarande mätt sedan igårkväll.
    Vi har just vinkat av Piggelin (trådgranne) med familj och vi har haft SÅ trevligt! Vi käkade så jag inte tror det är sant!

Bubbelrosé
    Himmelska ostar med bröd, hemlagad päronmarmelad med valnötter och citron, smördegssnurror med västerbottensost, enrisrökt fläskfilé och amaronevin.

Entrecôte av finaste sort, smörstekta kantareller, gräddsås,potatisgratäng, sallad och mera amaronevin

Hemkokta ingefärspäron med lättvispad grädde, kaffe och avec.

Jag vägde i morse 1 kg mer än jag gjorde igår morse....SkämsSkämsOskyldig
  • passionsblomman

Leksi, usch vad jobbigt! Rynkar på näsan

Tror du inte att det "bara" är så att allt är så nytt för A med dagis och så, att det märks på hur han sover? Sådana förändringar tycker jag har märkts på min son. Det är en helt ny värld att börja på dagis , även om det är en positiv värld. Han kanske behöver kolla av att ni är där liksom? I faser i livet där saker förändras mycket för mig själv, brukar jag själv drömma mkt mer och vakna till oftare,. Bara en tanke utöver att något nödvändigtvis är fel liksom?
    Jag tycker sonen haft lite sådana där perioder då jag ibland insett att vi kanske åkt runt lite för mycket och behöver hemmatid och mer lugn, eller att nya saker händer och han behöver tid att landa osv. I vissa utvecklingsfaser växer också världen mycket och det brukar påverka sömnen, ofta med mardrömmar, rädsla för mörker, behov av att kolla att mamma och pappa finns kvar, mer närhet osv osv.

• passionsblomman

dfk, Jag tror jag ska ta och lära mig spela munspel, bara för att få chans att sedan spela i sängen! underbart!

Daa? var är du? Hur mår du? Hur går det för dig med sömnen?

Flamman, den där länken du gav mig ang det där konstiga din väninna hade fått som diagnos, vad var det nuigen? Jag har slarvat bort den!

• Ninnnis

Åh, gud vad gott det låter, Blommis! Det låter som att det är värt ett extra kilo *dregglar* Vad trevligt med trådbesök

Leksi, usch vad jobbigt med din (och A´s) dåliga sömn. Jag har tyvärr inga råd men du får en stor varm fredagskram!

Jag skulle aldrig ha skrivit om Minis goda sömn igår, för inatt vaknade han varannan timme (ibland varje) hela natten. Och inte ville han somna om på mitt bröst heller. Jag lyckades i alla fall slumra till en liten stund när han sov i vagnen på förmiddagen, men jag är trött och har huvudvärk. Nu hänger Mini i selen på magen och somnar förhoppningsvis snart.

Skönt att det är fredag i alla fall! Maken kommer hem tidigt idag och imorgon kommer gudsonen med familj. Vi ska titta på ett motorevenemang där vi bor samt grilla korv och fika. I eftermiddag ska jag baka den här:

http://www.recept.nu/1.321959/leila_lindholm/kakor_tartor/agg_mejeri/leilas_chokladcheesecake

Den går man nog också upp minst ett kilo av, men det kan det väl vara värt. Maken har en fäbless för Leila och/eller hennes bakverk, så jag tänkte fjäska lite   

• passionsblomman

Ninnis, det värsta är, att i eftermiddag kommer sambons föräldrar, eftersom han fyllde år i veckan. Då behöver vi ju såklart äta gott också och födelsedagsfira. Självklart firade vi ju även när han fyllde i måndags och så om en vecka ska jag till Sthlm och bjuda mina två väninnor som också fyller 40 i år, på middag. Sedan kommer ni på kräftskiva veckan efter det. Det blir dåligt om varje firning ska sno ett kilo i min promeNERande resultattabell...

• Syrinx

*vinkar till Solde* Vad roligt att se dig här. Men usch vad stressigt det låter för dig på jobbet! Hoppas du har två luuuuugna, lediga dagar nu.

Villemoa, åh vad duktigt med träningen! Heja!

Ninnis - Vad jobbigt med dina knän. Du behöver kanske söka upp en sjukgymnast och få lite bra tips på träning som kan avlasta och förbättra? Det måste ju vara mycket att göra och tungt med både Mini och vovven hemma. Hittade du förresten något smarrigt plommonrecept? Är det egna plommon?

Fru E - Men du också, så dumt med knän som strular! Fick du några bra tips hos naprapaten igår?

Lanovia, så skönt att magen är bättre! Hur var Ullared? Cool 

Flamman, vad underbart att dina flickor kan vara hos sin pappa och det fungerar! Lika underbart med lite love is in the air, hurra! Skål 

Dfk, hihi, ja det är väl fullt möjligt att inlägg äts upp av internetet om de innehåller för mycket osande eder? Oskyldig Han var verkligen odräglig, men vi har lärt oss en läxa: kicka genast ut dem som inte ens kan ha vanligt hyfs. Det låter skönt med sovmorgon, såna kan man aldrig få för många av!

Hvidis, nej vad taskigt och oflexibelt av dagiset! De måste ju förstå att det blir märkligt med såna tider, och varför kan de inte bara se till att samarbeta och se till barnens bäst?!?! *morrar*

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård