• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Syrinx

Leksi, så jobbigt! Hoppas att det kan ligga något i det som Blomman skriver, att det "bara" handlar om att A vill kolla att ni finns där när det är så nytt med dagis, och att det snart går över! Kram till dig!

Men åååååhhh så många goda saker ni skriver om, Blomman och Ninnis! *dregglar över Västerbottenpajer, chokladcheesecakes, entrecôter, bubbelrosé, ingefärspäron och allt annat smaskigt* Nu måste jag nog försöka orka baka litegrann idag, jag blev ju så sugen!  
    Blomman, jag håller helt klart med Ninnis att en sådan meny är så värd att väga 1 kg extra för! Med fortsatta promenader tror jag absolut inte att det är en trend som kommer hålla i sig, även om det blir fler festligheter. Du är så duktig som ligger i med dina promenader! 

Ninnis, vad jobbigt att det blev en "dålig" natt efter den förra bra. Det kommer säkert komma många fler bra nätter snart! Hoppas Mini somnar gott i bärselen och att din huvudvärk går över. (Jag personligen tror att chokladcheesecake hjälper mot ALLT ont! )

• Syrinx

Idag är det tredje dagen jag bara ligger i soffan. Jäkla feber och svidande hals som inte vill ge med sig, trots att jag faktiskt vilar nu! Jag klappade ihop totalt i tisdags kväll - kroppen sa barskt ifrån efter att jag försökt att köra på i mer än maxhastighet trots feber i en dryg vecka. Bara tanken på att behöva packa en väska och sätta sig på ett tåg, för att inte tala om att stå inför en jury och spela supersvåra saker perfekt, fick mig att börja gråta. Fästmannen blev nästan lika barsk som min kropp och sa att mår jag sådär får jag absolut inte åka iväg på provspelning. Jag lyssnade på honom, efter att också ha rådfrågat min kloke far, som sa att det var fullt legitimt att lämna sent återbud och att det alltid finns en gräns för vad man orkar - en gräns som jag för övrigt verkade ha passerat för flera dagar sedan.  

Så nu ligger jag här, inbäddad i en tjock, gosig filt och med en god kopp thé. Fästmannen är en ängel och tar hand om mig på alla sätt och vis när han är hemma, och förbjuder mig att göra något när han inte är hemma. Katten är otroligt nöjd att matte ligger still och dessutom med gosefilten som är så skön att trampa på och lägga sig på. Med lite stickning och en korsordstidning får jag ändå säga att jag har det bra. Det är skönt att äntligen kunna ta det lite lugnt!

Ikväll kör vi Svensson-fredagsmys och äter tacos! Vad har ni för fredagsplaner, alla fina tjejer?

• Leksi

Åh vad bra att du tar det lugnt nu Syrinx!! Jobbigt att vara sjuk men du får det att låta riktigt mysigt!

Hvidis, någonstans har jag ett supergott recept på vegetarisk lasagne om det kan vara intressant? Lätt att göra och grymt gott!

Blommis, jo absolut det är så vi har tänkt hela tiden fram till nu, att han är orolig och mammig för allt nytt som händer i hans liv. Det känns bara som det varat så länge, men det ju bara en månad sen vi började med inskolningen. *Tålamod tålamod tålamod* *Det är bara en fas, det är bara en fas, det är bara en fas* *Det kommer inte vara så här för alltid, det kommer inte vara så här för alltid, det kommer inte vara så här för alltid*

Jobbig natt Ninnis! Ja, vi får trösta oss med att det är fredag idag och att helgen kan innehålla lite fler chanser till vila.

Nej, nu måste jag ta tag i den där tråkiga fakturabunten, har stretchat ut den här lunchen väl långt nu ser jag.

• Hvidbrud

Tack för mattipsen! Tror jag börjar md att servera kronärtskockor och vinho verde. Sen antingen melanzane alla parmigiana (för att det är så snuskigt gott...) eller kantarellpasta, bara enkelt- smörsteka kantarellerna, i med massor av grädde och kanske lite vitlök serverat med färsk pasta med lite parmesan och persilja på toppen. Med gott rödvin till. Och avslutar med en smarrig äppelpaj med smuldeg och vaniljsås och en god stark liten kopp kokkaffe, arabisk stil.

• Syrinx

*dregglar ännu mer över goda maträtter* Så GOTT det låter, Hvidis!

Leksi, jag mässar med dig om tålamod och faser, och hoppas att det hjälper lite bättre då

Kram tillbaka Flamman! Så mysigt med musikermys ikväll! Hjärta 

• Fru E

Hörrni har vi bestämt vilka dagar vi ska gästa dig Blommis

• Fru E

Syrinx-naprapaten rättade till en disk som låg fel vilket jag tidigare haft med, hans teori är att det inte är knäet som utgör det onda utan disken/ryggen som i sin tur vandrar ner till knäsmärta. Är själv tveksam men får lite på honom. Ska dit om en månad igen. Stretching ska jag fortsätta med och lätt styrketräning

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård