• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • lanovia 08

Syrinx glömde svara på frågan om kön. Enligt vad vi o barnmorskan kunde se på UL är det en liten kille som ligger o väntar i magen. Det är dock inget vi vågar lite helt o hållet på...

Oh vad jag har börjat längta efter den lille. Skall bli så spännande att se vad som gömmer sig i magen, ok dels kön men även vad för person, blir han/ (hon) lik sin storasyster i utseende och sätt eller blir det en total motsatts??

• lanovia 08

Har förresten precis kommit hem från BM. Allt så bra ut. ATt jag känner mig större den här gången måste vara inbillning för det är inte någon direkt skillnad på magmåttet.
    Jag har gått upp 14 (!!!!) kg. Hon frågade om jag äter mycket? Och nej jag tycker inte det är så farligt. Klart jag behöver mer mat än när jag inte ger energi till en bebis men jämfört med hur hungrig jag var sist så nej. Hon konstaterade då bara att, jaja då hör väl du till dem som lätt går upp i vikt under graviditet, kroppen tror väl kanske det är svält på gång... När hon sedan såg att jag vid denna inskrivning vägde 3 kg mindre än vad jag gjorde när jag skrev in mig med E blev hon totallugn och tyckte att då behöver jag verkligen inte oroa mig. Så nu skall jag försöka sluta oroa mig så för min vikt o inse att jag inte är som alla andra, eller många andra o går upp max 10 kg.
    Blev dock själv förvånad för jag trodde jag vägde lika mkt vid båda inskrivningarna inte att jag hade lyckats tappa ytterligare 3 kg. Mycket trevlig överraskning. Då skall jag minsann lyckas även denna gång.

• lanovia 08

Flamman låter som en mysig helg. Och vad bra att barnen haft det bra hos sin pappa.
    Tråkigt att han inte kan stå fast vid sitt beslut, blir ju istället så att han lyckas vända på det och ge dig skulden känner jag. Men det är det INTE, det är han som förstört allt från början, kom ihåg det.
    Förstår att det känns hårt att höra att ni inte skall ses något mer sedan, men ni är inte där ännu inte alls säkert det blir så. Han har mycket att fundera på och inse nu, t.ex. går det väl upp för honom nu att han inte kan bete sig hur som helst mot dig, han trodde väl han bara kunde komma tillbaka när han ville. Gör nog ont att inse och då svarar han med hot om att inte ses. Sedan hur det blir?...?
    Klart det gör ont när era 11 år tillsammans skall lösas upp o han är beredd att inte träffas alls. Men i längden tror jag denna smärta är bättre för dig o barnen än all den smärta det blivit om ni fortsatt med honom, om han tänkt fortsätta bete sig som han gjort.

• passionsblomman

Lanovia, vilken vecka är du i nu? Sorry, jag har helt tappat all koll på allas veckor i "mina" trådar.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • lanovia 08

Har gjort något totalego nu, ringt och bokat klippning imorgon. herregud lägga pengar på mig själv, inte på E och inte på renovering, huset eller familjen.
    Men det behövs nu, har inte klippt det ordentligt hos frisör på... ja för kanske 7 mån hos en billig siså där frisör och 1 år sedan jag klippte det hos denna frisör. Får nästan ångest... 450 kr tycker jag är mycket för att klippa sig men verkar vara så det kostar...

• lanovia 08
    passionsblomman skrev 2011-09-19 11:13:31 följande:
    Lanovia, vilken vecka är du i nu? Sorry, jag har helt tappat all koll på allas veckor i "mina" trådar.
    Du det är helt lugnt, jag är glad att jag själv lyckas hålla koll på mina veckor. Är i v 30 (29+4).
  • lanovia 08

Och sammandragningarna var inte heller något konstigt utan helt normalt o kom enligt BM oftast tidigare med andra barnet än första. Skulle bara se till att lyssna på kroppen o vila när jag behöver.

• lanovia 08

Fru Bygg visst är det BF imorgon?? Hur går det? Håller du ihop ännu med rygg o allt?

• lanovia 08

haha var precis på toa. Lyfter på toalocket och vad ser jag då, jo en röd liten plastsked som simmar runt i vattnet. Så nu har skruttan lärt sig hur man lyfter på toalocket.  Jag tänkte på det i morse att det kommer ju säkert hända någon gång i framtiden, men jag så ju inte att hon gjorde det precis då.

• passionsblomman
    lanovia 08 skrev 2011-09-19 11:25:26 följande:
    Skulle bara se till att lyssna på kroppen o vila när jag behöver.
    Det brukar inte vara så "bara" det där med att vara kvinna och faktiskt både lyssna OCH sedan verkligen vila när man behöver.
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård