• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Fru Bygg
    Syrinx skrev 2011-09-13 12:46:56 följande:
    *vinkar till Fru Bygg* Jag är här! Är det inte tid för din lilla bebis att titta ut snart?
    Jo, det kan man verkligen tycka. Jag har visserligen en vecka kvar till BF, men har gått och väntat på denna lilla prinsessa nu i ett par veckor. Har ju inte mått så bra, så det hade varit underbart om hon ville titta ut snart (typ nu!)

Synd att man inte kan påverka det själv ngt!
  • Fru Bygg
    ingenjörsbruden skrev 2011-09-13 12:57:00 följande:
    *kramar om*
    Tack för kramen, den värmer!
  • lanovia 08
    ingenjörsbruden skrev 2011-09-13 13:00:08 följande:
    Syrix: just det, skulle ju kommentera astma-diagnosen på kissekotten. Skönt att det "bara" var astma. Hoppas hon mår bättre nu.
    Jag med, men glömmer det hela tiden. Underbart skönt att det inte var "värre".
  • lanovia 08
    Fru Bygg skrev 2011-09-13 11:44:59 följande:
    och fortfarande bara tjock, ingen bebis i sikte!
    Peppar! Så du orkar lite till. nu närmar det sig! Hoppas hon kommer ut tidigare än planerat så du blir av med smärtan.
  • ingenjörsbruden

Jag borde veeeeerkligen INTE vara här.....men jag viiiiiiiiiill inte jobba..... .......har tråkprotokoll att skriva o gud som jag kan dra på det.... Bara att ta tag´it!

Nu har jag släppt bomben med långfärd till Blommis för maken......han blev allt annat än glad....riktigt förbannad faktiskt.....pucko! Han fattar inte hur viktigt detta är för mig. Plus att jag faktiskt vill kunna vara liiiiite mobil fastän vi har barn. *surar lite* Men jag SKA iväg! Så är det med det!
    Brukar ta en tur till Norrköping/Linköping varje sommar o hälsa på mina gamla universitetskompisar, brukar bli härlig semester, flyttar runt bland kompisarna o blir duktigt ompyssslad!
    O den resan blev ju inte av i somras pga bilen o turbon, så jag anser att jag har en resa innest´ående eller hur?!

• Syrinx

Här är det status quo vad gäller febern. Känner mig ganska risig, men muntrar upp mig så gott det går med kaffe och kanelbulle från bageriet runt hörnet. Det fungerar riktigt bra, åtminstone så länge kanelbullen fanns kvar...

Det gick så bra igår hos veterinären! Hon tyckte att vi inte behövde ta röntgenbilder denna vecka (vilket lillmisen hade varit väldigt glad över om hon vetat att det ingick i planerna från början), eftersom det både lät och kändes bra med lungor och lymfkörtlar och allt. Så nu är det nedtrappning av kortisonet ytterligare en vecka, och sedan provar vi utan medicin och hoppas att astman håller sig borta nu när hon inte utsätts för röklukten. Vi hade ju en inneboende (parasit!) i en vecka, som rökte som en skorsten - utomhus förstås, men röklukten sitter ju kvar i andedräkt, kläder och hår. Han åt massor av vår mat och drack upp nästan en hel box vin själv (alltså, vår vinbox!) under denna veckan, och krävde att få stanna kvar extra länge för att tvätta i vår tvättstuga. Men då passade inte morgontiden 8-12, eftersom det var aaaaalldeles för tidigt, så fästmannen fick väcka honom kvart i tolv eftersom han fortfarande inte var uppe och den tvättid han tiggt sig till skulle börja kl 12 - plus att fästmannen fick gå och handla tvättmedel! Inte ens en liten blomma eller en flaska vin som tack för att han fått bo hos, totalinvadera halva lägenheten, sova till ett varje dag, äta vår mat och dricka upp vårt vin och vår öl, utan bara ett "tack för gästfriheten"! Skrikandes Dessutom så snål att han tyckte att 1 kr för ett sms var för dyrt, så JAG behövde svara  en gemensam vän som smsade HONOM! Åh jag blir fortfarande så arg när jag tänker på det!!! Det var ett par dagar efter att han flyttat in som katten började hosta. Egentligen skulle jag skicka räkningarna från djursjukhuset till honom! Demon

Oj, förlåt för den långa svadan. Det är ju egentligen inget allvarligt alls, men jag blir fortfarande så arg när jag tänker på det. 

• ingenjörsbruden
    Fru Bygg skrev 2011-09-13 13:02:22 följande:
    Jo, det kan man verkligen tycka. Jag har visserligen en vecka kvar till BF, men har gått och väntat på denna lilla prinsessa nu i ett par veckor. Har ju inte mått så bra, så det hade varit underbart om hon ville titta ut snart (typ nu!)

Synd att man inte kan påverka det själv ngt!
    Den som väntar på ngt gott.....
  • lanovia 08

Visst borde jag kanske lyfta mindre, försöker sätta mig en del på golvet när hon vill ha närhet. Men samtidigt vill jag att hon skall få fortsätta vara den lilla tjej som hon är även om jag är gravid. Behöver hon lyftas och kramas vill jag kunna göra det. Så långt det är möjligt... Sedan straffar väl kroppen mig i gengäld.

Det märks att det är några månaders skillnad mellan E o E. Min pratar inte så mycket än o jag är inte säker på att hon skulle förstå det där med småsyskon ännu.

• ingenjörsbruden
    Syrinx skrev 2011-09-13 13:05:07 följande:
    Här är det status quo vad gäller febern. Känner mig ganska risig, men muntrar upp mig så gott det går med kaffe och kanelbulle från bageriet runt hörnet. Det fungerar riktigt bra, åtminstone så länge kanelbullen fanns kvar...

Det gick så bra igår hos veterinären! Hon tyckte att vi inte behövde ta röntgenbilder denna vecka (vilket lillmisen hade varit väldigt glad över om hon vetat att det ingick i planerna från början), eftersom det både lät och kändes bra med lungor och lymfkörtlar och allt. Så nu är det nedtrappning av kortisonet ytterligare en vecka, och sedan provar vi utan medicin och hoppas att astman håller sig borta nu när hon inte utsätts för röklukten. Vi hade ju en inneboende (parasit!) i en vecka, som rökte som en skorsten - utomhus förstås, men röklukten sitter ju kvar i andedräkt, kläder och hår. Han åt massor av vår mat och drack upp nästan en hel box vin själv (alltså, vår vinbox!) under denna veckan, och krävde att få stanna kvar extra länge för att tvätta i vår tvättstuga. Men då passade inte morgontiden 8-12, eftersom det var aaaaalldeles för tidigt, så fästmannen fick väcka honom kvart i tolv eftersom han fortfarande inte var uppe och den tvättid han tiggt sig till skulle börja kl 12 - plus att fästmannen fick gå och handla tvättmedel! Inte ens en liten blomma eller en flaska vin som tack för att han fått bo hos, totalinvadera halva lägenheten, sova till ett varje dag, äta vår mat och dricka upp vårt vin och vår öl, utan bara ett "tack för gästfriheten"! Skrikandes Dessutom så snål att han tyckte att 1 kr för ett sms var för dyrt, så JAG behövde svara  en gemensam vän som smsade HONOM! Åh jag blir fortfarande så arg när jag tänker på det!!! Det var ett par dagar efter att han flyttat in som katten började hosta. Egentligen skulle jag skicka räkningarna från djursjukhuset till honom! Demon

Oj, förlåt för den långa svadan. Det är ju egentligen inget allvarligt alls, men jag blir fortfarande så arg när jag tänker på det. 
    Ahhh men vilket riktigt ARSLE! Han hade inte fått hälsa på fler gånger hos mig iallafall! *svingar lite med knölpåken*
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård