• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Ninnnis

Vad mysigt det låter med sommarlovsbio, Blommis! Vår vovve sover när han ligger i bilen, men det är ju inte lätt att veta om Truls inte har varit ensam i bilen innan. Det går säkert bra hur ni än gör.

Jag har förresten fått förklarat för mig att hundar inte har någon tidsuppfattning. De förstår alltså inte om de blir lämnade en liten stund eller en lång stund. Så länge de inte blir lämnade för länge (med tanke på rastning etc) är det således inte "värre"  för hunden att vara ensam fyra timmar än en timme.

Min make påstår sig ha sett mördarsniglar i vår trädgård, vilket vi har varit förskonade från innan. Jag har dock inte själv sett några, men det är väl bara en tidsfråga  

• MSW

Smyger in för att fråga ninnis hur mycket du gav för sjalen? Funderar på sjal till bebben, och de kostade typ 600:- på närmaste affär här..

• Hvidbrud

MSW: det finns på Tyska ebay för 40? but it now pris. Det är ju ett klipp för en ny!

• Norrskensflamman

Hej, hej!
    Maken var och fiskade inatt med tre polare. 7 regnbågar fick de med sig hem, så ikväll har de rökt dem i vårt rökeri och vi har mumsat för fullt här allihop. Gud så gott
    Jag har varit tvungen att ta hem lite jobb och jobba hemma. Två timmar igår och fyra timmar idag. Är ganska slut nu ikväll, eftersom vi haft gäster också. Nu avnjuter jag ett glas rosévin och ska snart gå och slagga. Maken sitter med de andra fiskarna och gaggar.
    God natt!

• Heloise

Sitter här och tittar ut på regnet som öser ner, snart måste vi ge oss ut i det till bussen. Vi ska till barn--hab, sjukgymnast (som  är jättetrevligt) och dietist står på besökslistan.

Elise ligger och jollrar och skrattar för sig själv i vagnen, hon älskar den där lapp-kudden jag sydde förra veckan. Jag gjorde en stoppad liten fyrkant med "lappar/band" fastsydda i kanterna. Hon är ju väldigt tidig med det finmotoriska och älskar att pilla och grejja med etiketter och sånt. Det är som med en kattunge, det hemmagjorda är roligare än det köpta dyra haha Barbapapa är också roliga, hon boxas med dem som värsta million dollar babyn ,-)

Igår var vi hem till Panzers lillasyster och hennes kille, sen så åkte vi iväg och kikade på hsuet som vi ska på visning på den här veckan, naturligtvis valde Elise att få ett utbrott precis när vi kom dit, men det såg underbart ut ifrån bilen, Ljuvliga stora lummiga gräsfluffiga hagar med vita trästaket, välskött tomt. Panzers syrra var runt och hon tyckte att det var superfint, och Panzer pratar redan om vad han ska göra om där... Mao upplagt för krossat hjärta

Panzers syrra och hennes kille hängde med oss hem på en pizza, jag som inte fettat loss så mkt har fått sprungit på toa hela jävla natten med magknip Det är iofs bra, det sista jag vill ha är pizza. Det var nog inget fel på den för Panzer åt precis samma och han har mått bra. Så det är väl min kropp som straffar mig

Varenda gång vi ska till barn-hab så spöregnar det, som om himlen gråter för att vi ska dit, så illa är det ju inte

Jag är så glad över att vi har så br akontakt med Panzers lillasyster, hon är faktiskt en av de som tagit Elises diagnos bäst och som varit ett stöd för oss istället för en som krävt stöd. För ibland känns det så tungt, inte bara för att hon har fått en diagnos utan för att alla är så ledsna och förtvivlade och då vänder de sig till oss, men jag har ingen kraft att trösta och stötta andra, inte ens min mamma eller svärmor. De tror nog att de stöttar men det är omvänt. Men Panzers syrra, som dessutom arbetar med funktionshindrade ungdomar, ser inte allt så nattsvart som många andra. Hon vet att det kommer att bli jobbigt men hon har också sett den andra sidan av myntet och sett all kärlek som finns där. Hon är ELises förkämpe och påpekar hela tiden att ELise är inte sjuk, det är så här hon är. Inget konstigare än att hon har blå ögon. Ibland behöver man bli påmind om att det är så enkelt, och det är skönt att ha någon att luta sig mot( förutom Panzer).

Nu måste iv rusa

puss på er alla i regnet och Villemoa, välkommen hem!

• Fru E

*muttrar högt*

Blev väldigt ifrågasatt när jag nyss ringde vårdcentralen för att boka tid för lite blodprover och kolla så att alla vitaminerm, hormoner, intolerans mot gluten etc ser bra ut så vi kan avskriva det för våra missfall.
    Sköterskan ville knappt boka en tid till mig utan att kolla med doktorn först om de verkligen var deras uppgift att ta de här proverna överhuvudtaget eftersom vi gjorde ivf. Jag kanske var naiv men trodde inte att jag skulle bli så ifrågasatt för att jag ville kolla så att allt ser ok ut var väl dum som sa att vi haft två missfall inte vet jag....men fick till slut en tid med kommentaren att nu orkar jag inte tjata mer utan den diskussionen får du ta med doktorn. Tack tack.....

• MSW

Hvidbrud: Tack ska kolla upp!

FruE: Fy vilket trist bemötande! (fast får man inte allt som oftast tjata sig till VC-besök?)

• Daa

Fru E: usch, vilket bemötande! Hoppas att läkarbesöket blir bra i alla fall.

Heloise: hur gick hab-besöket?

Det var en hel del jag tänkte kommentera, men nu står det lite stilla i kontoret. Och så sitter Axel och tuggar på en av mina händer medan han

jaha, där kom han åt smart paden och lyckades klicka. han låter en hel del i alla fall och balanserar mellan nöje och missnöje. Snart dags för lite gröt.

I alla fall: idag har vi varit till grannarna till habben: barnmottagningen. De ringde i förmiddags och erbjöd en tid redan i eftermiddag och vi hade möjlighet att komma in. Vi hann bli nervösa, men det var i onödan. Det är inget fel på Axels hjärta. Skönt att kunna lägga det bakom sig.
    EKG, det var lajbans tyckte Axel. Sköterskan som utförde det fick många strålande leenden från honom medan hon ställde i ordning och under undersökningen. Hjärtultraljudet var inte helt fel det heller.

Nu vill Fälga verkligen ha uppmärksamhet och samtidigt fick datorn spunk. Det här var vad jag hann.

Kramar.

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård