• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Ninnnis

Fru E, mina största, varmaste kramar till dig! *kryper in under deppmanteln och gör dig sällskap så länge du vill* Det är så jäkla orättvist. Jag hoppas att Buster kan lindra sorgen en liten smula medan ni väntar.

• Ninnnis
    Heloise skrev 2011-06-16 16:57:50 följande:
    Btw, jag kan helt klart rekommendera Beco gemini, herregud vad bra den är, Elise sitter skitbra i den och man bär hur skönt som helst, helt klart värd sin vikt i guld!
    Är den bättre än tex Babybjörn? Vi skulle ju få låna Babybjörn av min bror, men det visade sig att dne inte var deras. Är det någon som har erfarenhet av sele där man bär barnen på ryggen, tex i skogen?

Jag har än så länge högsta Traderabudet på en sådan bärsjal som Fru Sy har. Vi tänkte börja med sjal så får vi se. Om det funkar tror jag Mini kommer att sitta mycket i sjal/sele.
  • Norrskensflamman

Stora kramen till Fru E under deppfilten... Skit vad det är orättvist alltihop

Ninnis, skönt att blodtrycket är okej!

Nu har jag varit på invigningen av en stor "kulturevent"  här i stan.
    Min T hade blivit ombedd att delta i invigningsceremonin genom att säga några ord på svenska och sen på ryska, typ presentera sig, berätta att barnen är viktiga i vår kommun och hälsa välkommen. Sen skulle hon klippa banden. Så hon var där med sitt Fritids och jag smet iväg på kafferasten och filmade henne. Lillhjärtat ♥!
    Hon var så duktig. Lite strul med ljudet i mikrofonen och en slö sax vid bandklippningen, var inget som gjorde henne nervös. Hon var hur cool som helst och tog det med jämnmod Det gick superbra!
    *stolt så jag håller på att spricka*

Senare idag ska hon vara med i en Talangtävling för barn. Hon ska sjunga. Usch så nervöst!! Jag fattar inte hur hon vågar....
    Dessutom ska hon senare ikväll sjunga med den andra flickan, som hon sjöng med häromkvällen, på torget. Jag blir helt matt... Måste börja sålla och säga nej till alla uppdrag. Som en riktig manager
    Nä, men hon vill själv och sånt här händer inte så ofta i vår kommun, så det är väl bara att passa på medan hon har modet och lusten.

Men från maken fick jag skäll igår för att jag ränner runt med barnen på sånt här "tjafs" och slösar dyrbar tid då jag borde städa, tvätta, laga mat och klippa gräs där hemma. Puckot fattar inte att sånt här berikar barnen, ger dem fina erfarenheter och är bra för självförtroendet.

• Fru E

Flamman-tycker han så kan han flytta BUMS så han själv kan ägna sin tid åt att städa/diska/laga mat etc

• Heloise
    Ninnnis skrev 2011-06-17 09:42:20 följande:
    Är den bättre än tex Babybjörn? Vi skulle ju få låna Babybjörn av min bror, men det visade sig att dne inte var deras. Är det någon som har erfarenhet av sele där man bär barnen på ryggen, tex i skogen?

Jag har än så länge högsta Traderabudet på en sådan bärsjal som Fru Sy har. Vi tänkte börja med sjal så får vi se. Om det funkar tror jag Mini kommer att sitta mycket i sjal/sele.
    japp, babybjörn är inte ergonomiska, man bär bara med axlarna och det är väl ok när barnen är yttesmå men mindre kul senare. Dessutom är det inte alls bra för barnen( säger min barnläkare) babybjörn är för smal nertill så det blir för stort tryck på bäckenet. barn ska sitta i grodställning( som de gör i sjal). Den vi köpte kan man bära framtill( som en babybjörn) framtill-framåtvänd( ska man tydligen passa sig noga för, barnen kan bli överstimulerade, inte bra för lilla hjärnan) på höften( med stora barn) och på ryggen. Den har huvudstöd och passar från 3.5kg - 20kg. Elise kommer ju kanske inte att kunna gå förens hon är typ 2 och då känner vi att det är praktiskt med en sele, för då kommer hon ju ändå upp och får vara med( om man bär på rygg). Den har ett brett bälte runt höften och så korslagda band på ryggen.

Bästa H är ju tillsammans med en Aussie och de var till Aus med sin dotter förra året(10v) och de använde nästan aldrig vagnen utan bar bara E i becon, man kan amma i dem också.

De är ganska mkt dyrare än en babybjörn, men eftersom Elise har problem med musklesvaghet så var det viktigt för oss att hon har den bästa möjliga för henne och det ska vara den här. Ialla fall har sjukgymnast/läkare och försäljaren med gemensamma krafter kommit fram till att just den här nog passar just våra krav och vårt barn bäst.

Det finns massor av ergonomiska selar som är billigare, och som finns att få tag på på blocket etc. Edenbaby
    www.edenbaby.se/ , mailade jag till och förklarade om Elise och oss( längd, midjemått etc) och hur vi vill använda selen och så svarade hon med jättebra informativt mail om vilka sorter hon skulle rekomendera. Det stod mellan Manduca och Beco Gemini, men hon trodde gemini skulle passa Elise bäst eftersom den har ett sådant stadigt huvudstöd. Ergo baby är också bra.

Men jag tror att gemini är den enda där man även kan bära framåtvänd, det kan man ju göra hemme där det inte är så mkt intryck eller som omväxling.

Sjal är superbra, men det blir verkligen jättevarmt nu på sommaren( tycker jag) man lindar ändå in sig i runt 5.5m tyg, och Elise håller på och dör av värmeslag i sjalen Fast jag bär henne i blöjan mkt hemma, men det går ju inte utomhus.  Så kör på en sjal, det är nära och mysigt att bära dem i det, men risken finns att ni kommer tuppa av om du ska bära ute i +25
  • Hvidbrud

Sjal är tuppen! Har också en som fru sy. Mr j somnar på två sekunder i nästan koma djup sömn... När de blir större kan man bära både på rygg höft och framåtvänd! Om den du vinner saknar instruktioner, får du gärna kopiera mitt lilla häfte!
    Babybjörn är inte bra för babyns höfter. Max 15 min får man bära dem.
    Får finbesök från Stockholm idag, barndomsbästis med sin '08 och '10. Fika och lekplats får det bli om vädret tillåter! Svärmor lagar mat i köket så det får bli köbekauga! Lilla e gungar ned sin pappa och mr j ammar pruttar och bajsar på en gång. Gissa om han är nöjd?

• Hvidbrud

Flammann: åh, ett sånt fristers de "manfolk" du tvingas dela tak med. Hoppas han flyttar ut förr än senare! Tror att du kommer bli överraskad över hur skönt det kommer bli... (hoppas jag!)

• Ninnnis
    Hvidbrud skrev 2011-06-17 10:58:33 följande:
    Lilla e gungar ned sin pappa och mr j ammar pruttar och bajsar på en gång. Gissa om han är nöjd?
    Vilken total lycka för en litej J!
  • Ninnnis

Heloise och Hvidis, tusen tack för input om sjal/sele. Vi var helt inne på en Babybjörn, men nu får vi tänka om. Sjalen vill jag gärna ha oavsett, sen kompletterar vi nog med någon form av sele.

Flamman, att han har mage att klaga på att du engagerar dig i barnen?! Det kanske han också borde passa på att göra innan han flyttar till Ryssland?

Duktiga T som sjunger och klipper band. Jag förstår att du är stolt!

Hvidis igen, mysigt med finbesök

Fru E, inget nytt om Buster?

• Fru E

Ninnis-Carina ska ringa Busters nuvarande husse och sedan komma tillbaka till oss

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård