• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Heloise
    lanovia 08 skrev 2011-06-17 13:46:19 följande:
    Vi har en Ergobaby bärsele nu, helt kanon.

Har aldig tidigare hört att Babybjörnen inte är bra för barnen, stackars E som vi använt den till. Iof verkar hon inte ha några som helst problem så jag behöver nog itne få så mkt ångest...
    Äsch det  är klart att en babybjörn inte är farlig, och den passar bra för småbarn, de väger ju inget. Men Elise väger redan 7.5kg...

Ergobaby är ju jättebra, den funderade ajg på men jag är för fet eller jag skulle kunna ha den men frågan om Panzer kan ha den
  • Ninnnis
    Ninnnis skrev 2011-06-17 14:05:42 följande:
    Nu ska jag passa på att ta en paus (från pausen...) i städandet och gå en promenad med vovven medan det är uppehåll.
    Det gick sådär, kan man säga...

När vi kommit halvvägs på vår runda började det ösregna. Eftersom jag inte trodde det skulle komma mer regn så hade jag varken regnkläder eller paraply, så vi fick snällt gå i ösregn en halvtimme. Jaja, lite regn har ingen dött av och nu är vi hemma och torkar. Solen kom fram lagom tills vi kom in genom dörren...
  • Heloise
    Ninnnis skrev 2011-06-17 16:38:05 följande:
    Jag insåg att jag nog köpt för lite bröd inför helgen och har efter att ha inventerat kyl och skafferi detta bröd på jäsning:

www.arla.se/Default____17653.aspx?RecipeID=15...

Städar, tvättar och bakar - är det det som kallas för att boa?
    Gud så du tar det lugnt Ninnis...

Låter jättegott. Själv ska jag göra en kalvstek medan Panzer är och spelar golf  och Elise sover i vagnen.

Ikväll ska Panzer färga håret på mig, det kan ju gå hur som helst, men hur det än går så måste det bli bättre än att vara helt gråhårig
  • Ninnnis
    Heloise skrev 2011-06-17 17:15:26 följande:
    Gud så du tar det lugnt Ninnis...

Låter jättegott. Själv ska jag göra en kalvstek medan Panzer är och spelar golf  och Elise sover i vagnen.

Ikväll ska Panzer färga håret på mig, det kan ju gå hur som helst, men hur det än går så måste det bli bättre än att vara helt gråhårig
    Hehe, eller hur

Kalvstek lät smaskens! Spännande med hårfärgning, vilken nyans är det tänkt att bli?
  • Heloise
    Ninnnis skrev 2011-06-17 17:25:23 följande:
    Hehe, eller hur

Kalvstek lät smaskens! Spännande med hårfärgning, vilken nyans är det tänkt att bli?
    Gyllenbrun kanel. Min svägerska provade den och fick ungefär samma nyans som jaghar nu så jag tänkte köra på det och hoppas att de täcker de grå...

Ni som har FB det ligger en film på Elise när hon skrattar, hon har börjat med det ganska nyligen alltså skratta med ljud och åt upprepningar, i det här fallet USCH som svärmor säger
  • Ninnnis
    Heloise skrev 2011-06-17 18:35:42 följande:
    Gyllenbrun kanel. Min svägerska provade den och fick ungefär samma nyans som jaghar nu så jag tänkte köra på det och hoppas att de täcker de grå...
    Det blir säkert jättefint!
  • Ninnnis

Nu är huset städat, sängen och gästsängarna renbäddade, jag nyduschad och brödet provsmakat. Nu tänker jag inte göra ett dyft mer idag, bara slappa i soffan och vänta på att maken kommer hem. Han meddelade precis att han med nöd och näppe hann med flyget från Sthlm pga trafikolycka. *puh*

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård