• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • MSW

Jag tänker också att det är en fin tanke med sorgband, men undrar (lite cyniskt?) om folk skulle förstå vad det handlar om?

Annars är vi hemkomna efter att ha varit och hälsat på Ronja, Pippi, Emil och alla de andra! Så himla skönt det ska bli att få sova i egna sängen i natt!

Jodå, blomman, tack för att du frågar, det känns jättebra med examen, allra mest att slippa pendlingen. Att komma ut och jobba känns lite mer tudelat? Både kul och nervöst och läskigt! Kommer ju gå åt så mycket mer tid till jobb än vad jag har behövt lägga på skolan...

Blir kort text från mobilen! Men vill också önska er alla en härlig midsommar-helg!!

• Norrskensflamman

Glad midsommar på er alla!Msw; förstår att det känns både skönt, konstigt och spännande med examen. Ett nytt kapitel börjar. Blir det till att söka jobb nu eller har du redan det ordnat?Klockarbol: Tack finaste du! Kom just ihåg att du ju också arbetar i högsta grad med människor som har sorg. Tyvärr finns ingen auktoriserad begravningsbyrå som tillhör SBF på vår ort. BAra Fonus och en helt privat. De har inga sorgband De bara stirrade frågande på mig. Igår var vi på bårhuset och såg mamma en sista gång. Det var tungt att lägga den vita duken för hennes ansikte och gå därifrån...         

• Klockarbol

Hej alla!

Jag har haft en bra midsommarhelg!
    Jag tycker det traditionella midsommarfirandet är klart överskattat (resultatet av att växa upp med en alkoholist till far...) men i år hade jag det stora nöjet att gå på en kollegas 40-årskalas på midsommarafton Glad.
    En jättetrevlig tillställning! Runt 20 pers, värdparet bjöd på sill, gubbröra, nypotatis och hembakt bröd till start och på kvällen grillade vi vårt medhavda. Ett par rätt små barn med i början sedan barnfritt. De som ville nubbade, i övrigt drack vi vårt medhavda.
    Helt ljuvligt att slippa dyngfulla folk och andra dumheter! Och jättekul att sitta en hel kväll och prata skräp med kollegor och annat löst folk!
    Äldsta dottern var chaufför för kvällen så jag blev hämtad vid midnatt "För sen måste jag gå och lägga mig serru" sa ätteläggen Skrattande

Midsommardagen spenderade jag med att borra en ohemul mängd hål (50 st) i stubben efter den nyfällda häggen, dessa hål fylldes sedan med ecoplugg och en stillsam förhoppning att slippa rotskott över hela tomten.
    Mina onda händer var måttligt roade så resten av helgen gjorde jag just ingenting...

• Klockarbol

Flamman - Hur har ni det?

Begravningsbyrån som ligger granne med min arbetsplats har sorgband - pm'a mig din adress och tala om hur många du vill ha så skickar jag dom till dig.

Många kramar till dig och de dina Hjärta

• passionsblomman

Midsommar var fin. Kanonväder, lagom mycket folk och jag orkade -med medikamenters hjälp-vara med. Krans i håret, hundar och ungar, undulater och hästar,massor av prat, båttur och solvarma smultron-en hel tallrik smultron! Bara till mig!

Resan hem tog vi i sakta mak, lämnade Blompojken för röj på Grönan med sin bästis och själva passade vi på att fira vårt 14:e år ihop med en lyxig lunch på Ulla Winbladhs innan vi finspatserade längs Strandvägen för vidare färd hemåt. Stannade en bra stund i Söderköping för mera promenad längs kanal, rosengård och pittoreska små hus. Truls har den här helgen fått miljöträning så han måste blvit alldeles yr i knoppen.

Igår sov jag som jag vet inte vad, och det gjorde Truls med-det tog på krafterna att åka iväg sådär-men det gav energi också. Nu är jag strax på väg till Kalmar-min väninna sedan vi var 6 år kommer och gissa vad? Hon har bjudit mig på en hotellnatt för att hon tycker jag ska slippa hålla på med mat och så! Va?? Bara vi två! Så nu måste jag fixa lite...

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • MSW

Flamman: Jo, det verkar som att jag har klart med jobb och så med. Dock verkar blivande chefen ha väldigt svårt att få ut anställningsavtalet, men jag har varit med på ett möte och ska "Jobba in mig" lite veckan före de stänger för semestern, så börjar jag på riktigt efter sommaren sedan.. Spännande som rackarn!

Midsommar hade vi super trevligt, först lite dans runt stången annorndnat av hembygdsföreningen, (nästan jag blev illamående i den gassande solen). Sedan på eftermiddagen firade vi 9barn och 13 vuxna hos bekanta här i byn, och eftersom jag mådde så dåligt efter vår examens/födelsedags fest så körde jag. Var hemma vid 12-tiden..

• Norrskensflamman

Om det står "En får flock" i annonsen på Blocket, då måste det ju betyda att en lycklig människa får en flock gratis...? Eller?? Antagligen rör det sig om en flock får, eftersom det var får på bilden. Om man skulle slå till?! Behöver klippa gräset {#emotions_dlg.tongue-out}

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård