• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • passionsblomman

Kjell, det låter bra-lite sköna stunder på kolonilotten som uppladdning då..

Flamman, ja ens fostran har antagligen för oss alla många sidor och "å ena sidan å andra". Det ligger ju stor styrka i att veta att din mamam trodde på dig-det gjorde hon rätt i. Det som återstår då, är ju "bara" dina egna tankar och vilja och val-det är ju lika vikitgt att man gör saker för att man i hjärtat vill-jag vet många av oss som har lite för lätt att ibland göra saker för någon annans skull så man kör över sig själv eller tar på sig för mycket. Du vet vad jag menar-och jag förstår att det är kluvet. Jag lär själv bli i samma situation framöver, så jag tänker för egen del att det är kluvet: å ena sidan vill man kanske otroligt gärna sjunga för mamma eller pappa, å andra sidan är det kanske inte just den gången det man själv behöver, utan kanske ska någon annan sjunga den gången, för både mamma och mig så att säga. Men man måste ju hitta sitt eget svar på hur man ska göra.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Norrskensflamman
    Klockarbol skrev 2013-07-01 15:25:58 följande:
    Flamman - Det är helt OK att flickorna har sina prinsessklänningar tycker jag - de klär upp sig för att ta avsked av mormor och då ska dom få välja det finaste de har.

Vad församlingen tycker är svårt att sia om - det finns än i dag förvånansvärt många som misstycker att barn är med på begravningar över huvud taget. Och om du inte har nåt emot det och du inte heller känner att din mamma skulle haft nåt emot det så tror jag att du har ditt svar där Hjärta
    Hjärta Så sant!
  • Norrskensflamman

Hoppas du blev kvitt huvudvärken Klockis. Min pockar på varje dag men jag håller den stången än så länge.

Ja du Blommis, kluvet är rätta ordet!  Å en sidan vill jag sjunga för mamma... å andra sidan vill jag sitta och gråta floder och låta allt få välla ut och få snora och sitta med svarta solglasögon och att någon annan sjunger.

Kjell, kolonilott låter som något mycket härligt. Är den långt från ert hem? 

Pappas hjärta är tydligen mycket trött enligt läkaren. Och har man 38 i puls (och inte är elitidrottsman) så är det nog rätt illa ställt. Så de behåller honom även till imorgon under uppsikt. Jag vet ju att han har svagt hjärta och nu börjar man ju undra om han kommer klara begravningen...

Själv säger han att han är okej, vill hem och ena stunden gråter han och säger att det är kanske mamma som vill att han ska komma "hem" till henne!  

*suckar*

Hysteriskt på jobbet. Så hysteriskt att jag tror att jag sjukskriver mig och går hem. Faktiskt. På allvar. 

• passionsblomman

Flamman, gå hem! Allvarligt!

Lilla pappan! Apropå kluvet liksom. Tänk vad det ska dra i honom, should I stay or should I go liksom. Jag förstår mycket väl om man känner att "nå, men då kan det räcka här" när man levt så länge och tillsammans med någon annan.

När min farmor låg på sjukhus och vi blev tvungna att meddela henne att farfar dött, då la hon faktiskt av. Det var helt uppenbart att då tyckte hon att hon kämpat klart och när nu inte han behövde henne längre så la hon ner. Vi fick ovanligt nog ha dubbelbegravning för dem, vilket ju på ett sätt var helt sanslöst, men samtidigt starkt och fint på andra sätt.

Jag förstår din kluvenhet, det gör jag. Och  jag tror att just det där att få böla fritt och skita i allt annat är ganska viktigt-vilken anna gång i ditt liv är det annars du ska göra det liksom?

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Kjell Präst

passionsblomman skrev 2013-07-02 11:41:37 följande:Och helt utöver allt som pågår i vår egen tråd, så måste ni ju bara för underhållningsvärdet läsa den här:www.brollopstorget.se/Forum-1-15/m4315780.htm... Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djurHelt sanslöst. Jag har läst samtliga inlägg men kan förstås inte gå in och svara eftersom redan mitt yrke och därmed nick automatiskt gör mig till "moraltant". Förstås.

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård