• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • passionsblomman
    Norrskensflamman skrev 2013-07-01 14:59:14 följande:
    Har nog med "skrot" hemma som jag behöver auktionera ut själv...
    Det har jag med-men även behov av en del annat och tillräckligt med plats för att kunna kosta på mig att falla för en gungstol eller så, om den inte blir för dyr. fast råd har jag ju egentligen inte. Det är därför det är bra med nät och diskbänkar till en bråkdel av butikspriser.
    Norrskensflamman skrev 2013-07-01 15:01:22 följande:
    Det som känns jobbigt, nervöst och återigen jobbigt (men ändå hedrande) är mammas önskan om att jag ska sjunga solo...  
    Oj, det var en ganska magstark önskan kan jag spontant känna-vem som helst annans begravning likom, men att hålla ihop det när det är ens närmaste, det vet jag inte om man kan begära. Inte minst för att jag tycker man har rätt att få försöka vara närvarande i stunden-inte sitta och tänka på sitt solo. Och dessutom kan det mycket väl hända att man vråltjuter från start till mål. Om det är fråga om psalmer, tycker jag faktiskt du ska be prästen vara behjälplig ifall det blir för jobbigt, så han är inställd på att styra upp församligen på att ta det unisont ifall det inte funkar.
    För den delen så är det ju egentligen ingen katastrof ifall man gråter och sången kommer av sig. Snarare rätt naturligt.

Annars gäller väl det gamla rådet: fästa blickan på en punkt på väggen längst bak och under inga omständigheter ta ögonkontakt med någon man vet kommer att få det att brista.
    Norrskensflamman skrev 2013-07-01 15:05:19 följande:
    men man undar ju vad församlingen tycker?
    Min mor älskade vackra kläder, så jag tror iofs inte att HON skulle haft något emot det.  
    Undrar man? Nä, det tycker jag inte man behöver undra-skit i det och låt dem ha vad de vill trygg i att mormor skulle tyckt de var så fina!!!
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman
    Klockarbol skrev 2013-07-01 15:20:01 följande:
    I dag är det huvudvärk som ligger som en kallvåt gammal filt över tillvaron, mycket osympatiskt. Huvudvärkstabletter hjälper inte och jag känner hur spända muskler drar hela axelpartiet snett Obestämd.
    Fy farao!
    Men som kompensation har jag tillbringat en väääldigt lång rökpaus med väldigt lite rökning och desto mer underhållning av Herr och Fru Pilfinks 5 ungar som precis har lämnat boet! Mycket bedårande med små luddiga fågelungar som hoppar runt i gräset eller njuter sandbad vid det nyriktade brunnslocket.
    Och så fort mor och far fågel kom i närheten så kilade alla fem ungarna raskt efter, högljutt pipandes med utbredda vingar!
    Uppenbarligen ser även jag ut som en pilfink (!?) eftersom det ihärdigt tiggdes mat av mina skor också... 

Herr och Fru Pilfink har varit flitiga gäster vid vår rökplats vid skugghallen  - dels går konstbevattningen 3 dar i veckan och då blir det så härliga pölar att ta ett uppfriskande dopp i och dels är det flera kollegor som fikar vid trädgårdsmöblerna brevid å vem kan motstå vackert bedjande småfåglar?
    Rena rama pilfinksrelaxen - både bad och mat Glad
    Åh! Hjärta En tämligen älskvärd kompensation!
     Eftermiddagens fokus låg sedan på välmående, god mat, lagom mängd god dryck och framför allt gott om tid för henne att hinna prata med vänner hon sällan träffar!
    Så utomordentligt trevligt!
    Tror ni att jag törs ställa bilen på en pendlarparkering utanför Göteborg i tre dagar?
    Nervöst, skulle jag känna.Rynkar på näsan
     det finns än i dag förvånansvärt många som misstycker att barn är med på begravningar över huvud taget.
    Helt och hållet obegripligt. Jag kan verkligen inte förstå det. Alls. Så urbota dumt!!!
  • Norrskensflamman

Kantorn är en av körledarna, med jättefin sångröst. Hon får ta över om det brister. Hon är förvarnad.

Och så kan jag berätta att min far har fått hjärtproblem och fått åka ambulans och ligger på akuten  Han har svagt hjärta och brukar ha hjärtflimmer ibland, men aldrig så här som nu...

Over and out!  

• passionsblomman
    Norrskensflamman skrev 2013-07-01 17:26:06 följande:
    Kantorn är en av körledarna, med jättefin sångröst. Hon får ta över om det brister. Hon är förvarnad.

Och så kan jag berätta att min far har fått hjärtproblem och fått åka ambulans och ligger på akuten  Han har svagt hjärta och brukar ha hjärtflimmer ibland, men aldrig så här som nu...

Over and out!  
    Men shit! Flamman, vad i allsindar är det som händer
  • Kjell Präst

En av min pappas sista önskningar var att jag skulle sjunga "O helga natt" på hans begravning (han dog 1 december 2001). Jag gjorde inte det, eftee att ha samrått med prästen. Hon såg min bävan och trodde inte att pappa skulle ha velat att jag var nervös och orolig på hans begravning, så hon föreslog att jag skulle sjunga den "för honom" vid något annat tillfälle. Vilket jag gjorde.

• passionsblomman

Kjell, det var en klok präst tycker jag.

Hej förresten-läget? Är du på konfaläger?

• Kjell Präst

passionsblomman skrev 2013-07-01 21:54:49 följande:Kjell, det var en klok präst tycker jag. Hej förresten-läget? Är du på konfaläger?Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djurJag kom hem från lägret i går. Mycket lyckat var det - nuförtiden kan jag tycka att det är riktigt kul med läger, till skillnad från för några år sedan då det var enbart ångest. Läget i övrigt är att jag nog hänger med ett par dagar till, som jag brukar säga Har i alla fall just gjort klart årets sommarprogram i Järfälla Lokal-TV. Blev ganska okay om än lite hafsigt på grund av tidsbrist.

• passionsblomman

Vad skönt att den där ångesten släppt-det verkar som att den där nya ansvarsfördelningen blev bra då. Är det Gekås nästa snart nu då?

Men oj! Nu börjar ju det där jag skulle se på TV, Hunted eller vad det nu hette-det hade jag glömt!

Tjenixen och vi syns!

• Kjell Präst

passionsblomman skrev 2013-07-01 22:01:58 följande:Vad skönt att den där ångesten släppt-det verkar som att den där nya ansvarsfördelningen blev bra då. Är det Gekås nästa snart nu då?Men oj! Nu börjar ju det där jag skulle se på TV, Hunted eller vad det nu hette-det hade jag glömt!Tjenixen och vi syns!Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djurJajjamen, ska jobba några veckor först, sedan blir det Gekås!

• Norrskensflamman

Klok präst Kjell!! Ni kände inte min mamma... Hon ställde alltid höga krav på mig, hon tvivlade inte på min förmåga och hon pressade mig att utmana mig själv att göra saker som jag trodde att jag inte fixade. Ibland var det jättejobbigt... men samtidigt förstår jag nu hur hon tänkte och varför. Jag tog gärna den lätta vägen och hon visste att jag hade kapacitet för mer än så, och det var inom diverse områden, bl a studierna. Så eg är jag inte förvånad. Kära mammsen utmanar mig in i det sista, kan man säga. Antagligen för att hon trodde att jag klarade det. Pappa hade frågat henne om hon verkligen tror att jag klarar att sjunga på hennes begravning och hon sa Ja.Har varit på akuten hos pappa. De behåller honom över natten. Förmaksflimmer kraftigare sort tror han själv, vi fick inget vettigt svar av personalen, men imorgon får vi nog veta mer när de fått svar på alla prover.   

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård