• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Klockarbol

Heeeej Andbeyond! Så roligt att se dig igen - och ja, det här är helt rätt ställe för kaskadkräks Glad

Jag tycker att det låter som en bra idé att du leker med Blomman en stund den här sommaren, om inte annat för att jag då inte behöver fundera så mycket över om finaste Blomman tar i på tok för mycket i sin tristess över att förväntas vara parkerad i den rosa baden-baden mest hela tiden Solig.
    (och ja, jag förbehåller mig rätten att hönsmamma lite så här på håll, så det så! Jag förbehåller mig även rätten att kräva att barnen tar på sig strumpor och tröja när jag fryser Flört)

Dessutom kan du och Blomman turas om att ta om-nattningar på lilla dottern. (Förutsatt att det är ok för Blomman förståss men det tror jag nog att det är?) För det är sååååå mycket lättare att hantera en skrutt, som tycker att sammanhängande sömn är överreklamerat, när det inte är ens eget barn och ens egen vardag!

Dessutom gör det underverk för en sliten mamma att faktiskt få och kunna (du får nog träna på det ett par gånger Andbeyond) sova några hela nätter.
    Miin Yngsta höll på på samma sätt, läääänge... Och hon grundade dessutom med månader av hysterisk kolik där hon sov max 20 minuter åt gången - oavsett tid på dygnet...
    Och trots att Yngsta i dag är 11 år så reagerar hela min kropp när jag läser det du skriver och enligt min erfarenhet så är det sååååå vansinnigt viktigt att få den där sov-natten nån gång i bland.
    Och enligt min erfarenhet så är det sååååå vansinnigt SVÅRT att släppa taget och inte ha dåligt samvete för att nån annan får sin sömn störd av mitt barn.

Meh, nu ringer telefonen

• Hvidbrud

Hej andbyond! Jag som har gått och tänkt på dig och funderat på hur ni går och har det. Min lille J fyllde två i förrgårs och efter en tid med ok sömn har han hostat och skrikit i två nätter. Jag vill bara sova... Tornrum i sagoslott låter ju himmelskt!
    Angående en tvåa är det för vår del bara något som hände tidigare än tänkt, men hade vi väntat längre hade det nog fortfarande dröjt. Om man säger så.
    Jag har det som bäst när jag sover 9 timmar, gärna från 01-10, men det var en livstid sedan, känns det som. Får vars glad om jag får 7timmar i sträck nu...

kram kram kram!!!!

• andbeyond

Klockarbol! Vilket underbart inlägg, eller iofs jättetrist att höra om sömnbristen men skönt att slippa känna sig ensam Kyss

Jo, det är svårt att släppa. Och de gångerna som lillan är hos Mormor så har jag ju mest bara mardrömmar och dåligt samvete och känner mig inte alls utvilad. Vi åkte faktiskt bort en helg för någon vecka sedan jag och maken, första gången jag var borta från M mer än en natt. Alla kommentarer om att "åh passa på att vila och sova och ha de bra". Det är svårare än en kan tro...

Hvidis! Haha, skrattade åt att om det inte liksom "blivit" en tvåa hade ni väntat än. Det är ju så himla svårt att ta det här beslutet. Får väl försöka leva i stunden och hoppas på att det tar sig en dag då jag är positivt inställd? Så slipper jag liksom ta beslutet aktivt? Tungan ute

• andbeyond

Sova i prinsesstornet låter ju fantastiskt Blommis, sen är väl M mer av en drake (i positiv bemärkelse) än prinsessa men drakar kan man ju också ha i torn om jag har förstått det hela rätt? Glad

M älskar att vara utomhus så jag har faktiskt inga betänkligheter på att hon skulle trivas hos dig. Är mer bara, ja ni vet. Hjärnspökena.

• Klockarbol

Det som är så bra är att såväl troll som hjärnspöken spricker när man ställer ut dom i ljuset!
    När man sätter ord på dom och delar med sig av dom så riktigt höööör man pyspunkan Glad Och när man ställer ut dom till offentlig beskådning i gräset utanför ett pippi långstrump-hus med prinsesstorn (oavsett om man gör det andligen eller fysiskt på plats!) så smäller dom högt och ljudligt och bara en liten rökpuff seglar iväg i vinden!

I dag blev jag väldigt glad när de regntunga molnen seglade iväg så att jag kan hänga ut min tvätt!
    Att jag sen bestämde mig för att det var ett strålande tillfälle att klippa gräset var väl ett mindre lyckat beslut... Jösses så VARMT! Nu är jag ju genomsvett och alldeles trött jue...

Å det går inte alls för sig för listan med sån't som ska göras i helgen är hur lång som helst...

Jag reser iväg på tjänsteärende måndag och tisdag och då kommer bonusbarnet hit och roddar Yngsta, alla djur och resten av vardagen till jag kommer hem sent på tisdagkvällen. På onsdag em och kväll är det Blodomloppet i min håla, på torsdag är jag nog medvetslös och har ont i fötterna och på fredag är det heldags Kick Off med jobbet.
    Ja just det, nästa söndag ska jag till huvudstaden och träffa juristen för farsans bouppteckning.

Undrar varför saker inte kan strössla ut sig lite fint över tid?

• passionsblomman

Det som är bra med prinsessor är att de får vara som de vill-pippilångstrumpprinsessor med drakkvalitéer.  Som kan allting, faktiskt, när de tänker efter.

Det som är bra med hjärnspöken, är att de bara är spökenSpökeSpökeSpöke-och då kan man bestämma över dem, så måste de sväva iväg åt sidan när man själv går sin egen väg. *Schas schas*

Nu ska vi åka till Kalmar och se vår son uppträda på teatern-med guldkrusiduller, röd sammet och hela konkarongen. Högtidigt värre, när det är stor dansuppvisning.Hoppas jag orkar hela dagen, jag känner mig lite matt redan innan. Jag tror vi har åska på G här, så det är tid att dra ur sladden ur datorn inna vi far.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Daa

Hej Andbeyond! Fantastiskt roligt att se dig här igen. Ja, helt rätt tänkt att det här är ett bra ställe att vara på . Tack för att du delar med dig av hur ditt liv ser ut nu.

Kan inte hjälpa dig i funderingarna kring barn nummer två, tyvärr. Jag har insett efter att ha följt alla er härinne som fått en tvåa ganska snart efter ettan att det är stor skillnad på att ha små tvillingar och att ha två tätt. Det går inte att jämföra, för det är utmaningar av helt olika slag och det går inte att säga att det ena är jobbigare än det andra.
    Men i mammagruppen i byn vet jag att det har resonerats såhär: ett par ville göra bort småbarnstiden så fort som möjligt och satsade (och lyckades) på att få barn tätt och de tycker att det har varit riktigt jobbigt bitvis men det var så de ville ha det. Ett annat par har sagt att deras första ska vara minst fyra år innan han blir storebror och än så länge verkar de hålla det, även om mor i familjen nämnt att hon ibland blir sugen på en tvåa tidigare.
    Men hur det blir, det är ju omöjligt att veta. Förstår att du är skräckslagen ibland. *plötsligt extra tacksam över att jag slipper ta något sådant beslut (jag som då och då hoppas på en hoppsangraviditet för att få en trea utan att det var mitt fel som tog beslutet att försöka igen. )*

• Daa

*önskar att alla i tråden bodde inom ca 30 mils radie för att kunna hälsa på varendaste en lite då och då och få besök*

• Daa

Sitter barnvakt åt min brorson. Eftersom han inte har varit hos oss så mycket och min bror kläckte ur sig lite för sent att han behövde barnvakt så att sonen inte hann "skolas in" hos oss så är jag hos mina föräldrar. Brorsonen känner inte mig så bra heller, så då blev det ännu viktigare att i alla fall miljön skulle vara bekant. Jag tycker att sådant är viktig. Kanske harigt, men hellre för harig än att riskera att utsätta barnet för otrygghet.

Det var en lång kamp, men till slut fick jag honom att somna. Bara flera timmar senare än han borde ha somnat... Nåja, han har verkat pigg fram tills för en stund sedan.

• Daa

Vänta, har inte hockeymatchen börjat om igen? *reser mig upp och välter ut mammas och pappas köksbord i farten*

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård