• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • ingenjörsbruden

Har min stora hemma idag. Hon har pyttelite feber så jag hoppas på att en dag hemma med lite lägre tempo o massor av dricka kan hjälpa. Vi ska gå ut om en stund o plocka maskrosor på grannens fält innan de blommat över. Tror ni det kan förhindra en massa nya maskrosskott i vår gräsmatta?

• Norrskensflamman

MSW: kul med fotbollsträning! Säger jag som inte alls gillar fotboll och våndades när T skulle börja. Men nu tycker jag faktiskt att det är lite kul. Och mycket kul att se just hennes lag spela.

Hon hade samma problem som din son, och just därför är det så nyttigt för henne att vara med i en lagsport. Hon är dålig förlorare och vill alltid vara bäst och vinna och få bekräftelse. Jag tycker mig märka att det har blivit bättre med det, nu andra säsongen när hon spelar fotboll. Visst ser man att hon vill vinna, är målsugen och hon sliter som ett djur, men hon bryter inte totalt ihop och storgrinar om de förlorar eller hon inte får göra mål. Hon börjar så smått inse vikten av samarbete för att laget ska få till en vinst och att ALLAS instats faktiskt är viktig! Jag är så glad för detta.

• Norrskensflamman

Ingis, så jäkla bra jobbat av dig att få till träning med två små hemma! Tror också att det är bra att få in rutinen nu, för sen när du börjar jobba... då blir det ännu trixigare. Om du inte kan göra som jag, träna nåt pass på lunchen.
    Jag har i princip blivit beordrad av min chef att gå och träna en gång/v på lunchen. Han själv gör också det, vi brukar på på gymmet. Vi tar lite längre lunch och så peppar vi varann att inte banga. Det är jättebra!

Jag avskyr egentligen styrketräning, men jäklar vad det har varit bra för mina kontorsaxlar och rygg!

Lanovia! Hoho? Jag är jätte-jättenyfiken hur det går för dig på nya jobbet?!

• Kjell Präst
    ingenjörsbruden skrev 2013-05-15 10:09:17 följande:
    Kjell, ojdå! Finns det sådana mammor när det gäller den kristna tron..... Mkt ska man stöta på eller hur?!
    Jag är tacksam så länge de inte kommer fram och säger "Och nu talar ni ingenting om Gud på lägret hoppas jag, för då anmäler jag er"
  • ingenjörsbruden

Kjell. Ja får man välja så! Men jag är lite fundersam till den här aggressionen som förekommer i samhället, speciellt rörande föräldrars aggressioner kring barnen. Att man försvarar sitt barn är väl en urprincip.... Men det här att föräldrarna ställer lärare bl.a. mot väggen när barnen inte har fått betyget si eller så.

Mina föräldrar var ju inte purunga när de fick mig..... Men jag fick alltid själv stå till svars för mina betyg..... O det gjorde jag väl rätt ok merparten av tiden.

Kan det vara så att dagens föräldrar är mer medvetna/insatta(?) o därmed vet med sig att ställa krav på skola, vård osv? Samma föräldrar som släpar runt sina barn på femtielva sportaktiviteter mm....

• ingenjörsbruden

Flamman, lunchträning hade inte varit dumt. Kan nog funka för mig osså. Mitt problem är ganska ofta att komma iväg. Behöver ganska lång startstträcka för att komma till skott.....med träningen iallafall! Ska kolla upp om det finns ngt bra träningsställe nära jobbet. Maken går upp halv fem här o springer varje vardag. Jag är inte liiiiiiiiiika morgonpigg.......inte ens liiiiiite morgonpigg. Men om jag blir väckt av ngt barn mellan 3-5 på morgonen har jag lite svårt att somna om ibland...jag kanske sover för mkt? Nääs det gör jag inte.... Tror jag..... 6-7 h tycker jag är på gränsen.....helst 8 h.

Hur många timmar sover ni på natten? Hur många är optimalt? Hur många brukar det bli?

• Kjell Präst
    ingenjörsbruden skrev 2013-05-15 13:15:30 följande:
    Kjell. Ja får man välja så! Men jag är lite fundersam till den här aggressionen som förekommer i samhället, speciellt rörande föräldrars aggressioner kring barnen. Att man försvarar sitt barn är väl en urprincip.... Men det här att föräldrarna ställer lärare bl.a. mot väggen när barnen inte har fått betyget si eller så.

Mina föräldrar var ju inte purunga när de fick mig..... Men jag fick alltid själv stå till svars för mina betyg..... O det gjorde jag väl rätt ok merparten av tiden.

Kan det vara så att dagens föräldrar är mer medvetna/insatta(?) o därmed vet med sig att ställa krav på skola, vård osv? Samma föräldrar som släpar runt sina barn på femtielva sportaktiviteter mm....
    Säkert är det så - det talas ju ibland om att nästa generation kommer att bli svår att tillfredsställa när de ska ha äldreomsorg - till skillnad från de som nu är gamla och i princip är vana att ta det de får, kommer nästa generation att vara vana att få det exakt som de vill. Ungefär som med en del brudpar faktiskt, som vill bestämma varje liten detalj i vigselgudstjänsten för att de ska bli nöjda
  • Norrskensflamman
    Kjell Präst skrev 2013-05-15 12:31:49 följande:
    Jag är tacksam så länge de inte kommer fram och säger "Och nu talar ni ingenting om Gud på lägret hoppas jag, för då anmäler jag er"
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård