• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Daa

Nog skulle man behöva resa sig med ganska så stor attityd och pondus för att välta det här köksbordet...

• Daa

Jag är harig. Lite rädd för att inte höra om lilla M vaknar ifall jag går iväg till tvn.

• Daa

Vi har ett nytt köksbord. En rejäl sak i furu med rejäla stolar i furu till. Återvinning FTW. Det skulle man också behöva mycket pondus för att råka välta. I alla fall sedan vi skruvade fast bordsskivan. Innan dess var det nära att min mamma rev omkull det.

• Daa
    Klockarbol skrev 2013-05-13 19:57:44 följande:
    Men jösses Blomman Förvånad

Hur har det gått med Blompojken och hans tumme????

Och hur går det med DIG?

Nu börjar jag bli rejält orolig för det där är ju allt annat än vila och rehabilitering...

Funderar stillsamt på om jag ska åka och hämta dig och ta med dig hit för lite vila?
    Jag kan erbjuda en sittvänlig soffa och en rackarns massa tv-kanaler, sova får du göra i den obebodda halvan av min säng (sparkas du så sparkas jag o antagligen tvärt om), mat finns det gott om i frysen likaså hemkokt saft. Ute erbjuds såväl trädgårdsmöbler som hammock, blåmesar i holken, talgoxar i farstutaket och kajor i skorstenen, trevliga grannar och en söt liten kyrka utanför köksfönstret (den kan man titta både på och i om andan faller på) om kvällen kan man se och höra morkullan på sin kvällstur och om man har tur, träffa byns kattuggla.
    Om det regnar är det gott om fågelkvitter inomhus också och jag lovar att du inte behöver befatta dig ett dugg med marsvinen! För stunden är det även myror i badrummet men dom behöver du inte heller umgås med om du inte vill.

Vi dricker gärna te om kvällarna men vill du hellre ha kaffe så får du. Äter gör vi sån't som är gott och det finns såväl mixer som råsaftcentrifug (och en halv frys med bär och frukt) när du ledsnat på paj, kakor och glass!

Vill du ha nåt att göra om dagarna så finns det utmärkta, lagom långa promenader. På väg eller i skog, vilket som behagas. Åtskilliga är grannarna som är antingen pensionerade eller föräldralediga som man kan slå följe med!
    Det finns 10 låder med olika slags pyssel (allt från pärlor och papper till skinnsömnad och ljusstöpning) och ännu fler lådor med garn om det önskas stickas eller virkas! Min väninna ställer säkert upp så vi kan dra på en liten varprumpa på vävstolen också om det kan vara nåt? Fast då får du lova att inte trilla i trappen upp!
    Böckerna äro legio i vårt hem och till dig, allra finaste Blomman, så lånar jag ut vad du än vill läsa.

Söta söta Blomman, jag vill ju så gärna att du ska kunna få vara lite rädd om dig nu Hjärta
    Klockarbol, det här har jag glömt att kommentera: det låter helt ljuvligt! Får jag också komma?
  • start september

PB, det låter ju som att du är mycket piggare redan. Men förta dig inte! Lätt sagt i dessa avslutningstider, jag förstår det.

Daa, jag tycker det verkar mycket klokt med de små ryggsäckarna. Att ha dem i vagn alltid när de vill gå bara för att det är mycket folk är ju inte långsiktigt bra heller, så det låter som att ni hittat en bra balans.

Andbeyond, jag har ju två barn där den yngsta blir två efter sommaren. Den stora var drygt tre när den lilla kom. Hos både maken och mig har det varit mycket starkt att vi vill ha flera barn om möjligt. Eftersom jag haft tre missfall innan varje barn blev processen lång. Vi startade försöken när stora var 1 år och fyra månader, att det nte blev innan hade med jobb och utbildningar att göra. Med facit i hand är jag väldigt lycklig för det avstånd som blev mellan de två, men hade jag sluppit alla missfall hade det gått mycket snabbare och säkert varit precis lika bra. På samma sätt finns inte i vår värld att inte försöka med en nr tre - om det går. Vi tar inget för givet och vet att åren har gått fort. De enda som skulle bromas mig skulle vara om våra större barn inte skulle må bra så att det inte skulle känns bra med en till eller om relationen verkade fara illa.  Nu är det inte så och då blev det försök, inledda när lilla var ca 1, 5 år. Första blev BOM btw. 

Det är defacto jobbigt upp till ca 3 år tycker jag och jag har stor respekt för att få barn tätt.  Det är inga lätta beslut. När jag ser min familj nu fanns det inte på kartan att lilla inte skulle finnas. Blir det en till glädjs och svettas jag då, annars blir det nog bra ändå. Eller adoption, om vi har en chans till det och känner att vi inte är kompletta. Så länge bygger vi ut huset så att det finns rum för en eller två till. Och den sk karriären- fick just en befordran och det skulle lännas bra att jobba ett år i den rollen. Que sera, sera.

• MSW

Hej, hej! Skriver på mobilen så ni får klara er utan radbryt! Blomman; låter klokt att ta det lugnt efter allt som har hänt! Daa: jag tycker också att det låter som ett bra alternativ, även om jag gissar att det kan finnas folk som ni kommer behöva "försvara" det mot..? A har aldrig varit något problem (kanske för att vi kunnat hålla hans tempo mer), L däremot är som skock får som helst springer längre ifrån om man ropar! Andbeyond: Hej hej! Vi har också två barn på 4.5 och 1.5.. Vad vi bottnade beslutet i när vi bestämde oss för en tvåa vet jag inte riktigt. Men det är nog lite samma känsla som september, att kunde vi bara få fler så ville vi ha ett till. En trea är vi inte lika överens om.. Vi ville inte ha för långt mellan barnen, men tyckte att det där med hur långt det skulle vara i mellan sköts längre och längre fram! Men som de andra varit inne på så finns det ju fördelar och nackdelar med allt. Här sover för övrigt lilla bättre än stora! Start september: spännande att ni är "på det igen", hoppas ni slipper alla missfall den här gången! Blir det någon behandling direkt om det nu tar sig någon gång? Lycka till iaf!! Vi har haft en härlig långhelg o Danmark (Legoland/Lalandia)!! Vi var hemma igår kväll och det känns så seegt att vara på väg till skolan idag! Men har bara sex gånger kvar innan jag är färdig!!!!

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård