• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Hvidbrud

Blomman: jag vabbar, sista dagen för barnen klättrar lite på väggarna. Äntligen friskhettstecken! Tvättar, röjer och lagt mat. Planerar middagsinköp. Tänker på livet och samhällets utveckling och var jag vill ta plats i det hela. Fän.

Vinden river i tyllslottet på balkongen och ett grått täcke böljar över staden.

• Daa

Blomman: jag är på jobbet och har precis fått lunchrast. Jag märker av att det börjar närma sig sommar och semester, för nu börjar det vara mycket... Tänk så skönt det vore att vara en välorganiserad och effektiv människa!

• passionsblomman
    Hvidbrud skrev 2013-05-22 11:28:13 följande:
    Tänker på livet och samhällets utveckling och var jag vill ta plats i det hela. Fän.
    Ja. Oj vad jag och min väninna hela tiden återkommer till detta!
    Välja väg. Hitta sin grej. Komma till sin rätt.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Daa

Och det är inte en bra vecka att jobba halvtid. Så mycket jag skulle vilja ha klart innan jag tar helg imorgon och så mycket av det som jag inte kommer att hinna. Ingen idé att stressa eller ha dåligt samvete egentligen, men det är så svårt att skaka av sig.

• Kjell Präst

Befinner mig mitt bland oroshärdarna i Stockholm, i natt hade de bränt bilar och kastat sten även i närheten av där vi bor. Fruktansvärt obehagligt att höra talas om detta.

• Klockarbol
    Kjell Präst skrev 2013-05-22 13:30:07 följande:
    Befinner mig mitt bland oroshärdarna i Stockholm, i natt hade de bränt bilar och kastat sten även i närheten av där vi bor. Fruktansvärt obehagligt att höra talas om detta.
    Ja fy, det är mer än lovligt obehagligt nu. Äldsta dottern bor visserligen på andra sidan stan men jag har bett henne att hålla sig hemma på kvällarna i alla fall. Till svar fick jag ett fräsande om att hon hade si och så många tentor så hon hade inget liv iaf! Söta är dom, studenterna

Jag vill ha ankor jag. Höns gillar jag också men inget slår svensk blåanka!

Sent i går kväll kom jag hem från 2-dagars tjänsteresa och ännu senare kom jag i säng...
    Nu intas ett tidigt 3-fika och sen ska jag ila hem och hämta ätteläggen, byta om och packa ihop bra-att-ha-saker och sedan ska vi (mot bättre vetande) blodomloppa oss... Det ser jag fram emot lika mycket som en vass gren i ögat.
    Tydligen är det över 13 000 deltagare i år Förvånad
    Å jag som undviker att handla på fredagar för att jag tycker att det är för mycket folk...

Blomman - Hur länge är det tänkt att du ska ha så ont?
    Finns det nån jag kan skälla lite på så det går över fortare?

Nä, åka hem var det

kram på er
  • Hvidbrud

Nu har jag och stora E fallit för frestelsen igen och bakat paradis-muffinsen igen. De där rabarbercupcakesen med limefrosting och muscovadosocker och smör och smör och smör. Åh! En gång om året kan jag tillåta mig men jag har sån lust- att - äta - upp - hela - plåten - själv - utan - att - dela - med - mig- flås -flås...
    Men jag vet hur jag hade mått...

Varsågoda! Nygräddade muffins till alla! Serveras med kaffe eller en kopp grönt te. Mmm...

• Norrskensflamman

Jag jobbar... och gluttade in här.
    Igår drog skolfotbollen för kommunens alla lågstadieklasser igång.
    Äldsta hade match ute i en by 3,5 mil härifrån, så vi var och hejjade på dem. Vinst med 8-1 och jösses så lyckliga dom var
    Ikväll gör lilla debut som fotbollspelare. Deras klass ska spela i centrum, så det blir inte så stressigt att ta sig iväg. Igår var det lite för stressigt.

Lycka till på Blodomloppet Klockis! Några från mitt jobb ska blodomloppa denna vecka, jag tackade dock nej. Har så förbenat mycket på programmet med fotboll och kör och jobb och kalas (bakar inför lilla K:s kalas i helgen).
    Vet inte hur jag ska hinna allt. Städa borde jag också.
    Hade tänkt göra det på torsdag... men så fick vi korister en inbjudan att gratis gå på den lokala förställningen av Grease med musiker- och artistlinjens elever samt lite annat löst folk (typ mina körkompisar). På torsdag. Så om valet står mellan att gå på musikal och städa, så tror jag ni vet vartåt det lutar för Flammans del Tänkte att töserna ska få komma med också. Dans och sång, det är ju livet! Städa är ju bara... tråkigt!

Däremot ska jag Vårrusa (och då menar jag inte som i alkoholrusa) nästa vecka! Ska bli skoj

Igår lubbade jag och en kollega 5 km på lunchen. Körde lite styrka mitt däri också. Fin-fint!

Kjellepräst, huvva så oroligt det är i hufvudstaden nu...  Här uppe är det också lite obehagligheter med upphittade kroppsdelar i tomma ödehus osv... Inte alls roligt Vart är vi på väg?

Nu kafferast Kaffe

• passionsblomman

Kjell, fy vad otäckt! Och så himla tröttsamt, känner jag, att hela den där grejen öht ska pågå.Skrikandes Jag blir arg. Vill gå ut och ta glin och patrask i örat och lära ut lite hut. Fast just nu orkar jag inte riktigt ens bry mig. (Eftersom jag blir så väldigt upprörd när jag väl gör det att det är bäst att jag låter bli för närvarande)

Hvidis, man tackar! *nappar åt mig bakverk med rask hand*

Klockis, jag skulle gärna också blodomloppa med dig!Drömmer
    Vad värken beträffar, så är det inte annat än att det ska läka där bakom pannbenet och det får väl förmodas ta lite tid innan det är helt därinne igen. Det är inte smärta som i tandvärk eller så, utan mer ömt och sargat kan man säga. Det går bra, men jag behöver medicinen-och då är det ju bra att den finns.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård