• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Kjell Präst

Fick igår tipset att alla präster borde går ut och krama huliganerna i Stockholms förorter. Känns kanske inte helt realistiskt dock.

• Klockarbol
    Fru E skrev 2013-05-23 08:04:57 följande:
    Lillebror växer och frodas alldeles för fort , 4 1/2 månad och har börjat med smakportioner. Igår blev han tvärilsk när han insåg att hanbara fick lite skrädgröt Hvidis - har du bestämt dig för att plugga?
    Skrädgröt som är så gott
    Tänk, redan 4,5 månad! Stora killen Hjärta

Hvidis - jag fick visserligen googla visual merchendiser men det låter ju jättekul!

Jag ska även revidera mitt lättade påstående om att Äldsta finns på "andra sidan stan" vad gäller oroligheterna i huvudstaden - såg precis i tidningen att det har eldats upp en restaurang och kastats sten på brandkåren i förorten där jag har mamma och Äldsta...
    Det som stressar mest just nu är kombon brandrök och mammas astma

Usch jag blir så arg och ledsen!
  • passionsblomman

Kjell-NU fick jag ganska roliga bilder i mitt huvud...

"hjälp! hjäääääälp"
    "vad är det som står på???"
    "Prästen håller fast mig!"
    "Nejdå mitt barn, jag bara kramas på order uppifrån"
    "Men jag vill inte! Hjälp hjälp en galning"
    "Det går inte att säga emot-bara tag emot!"

Hihiihi!

Även om jag är övertygad om att merparten av huliganerna naturligtvis hade mått bra av kramar, så vet jag inte-lite svårarbetat kan jag tänka...

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman

Hvidis, det är ju jättekul att du ska börja plugga! Skrattande
    Och månen känns ju tämligen lätt att tyda-allt vänder och ibland totalt. Jag tror du har en spännande tid framför dig!
    Jag tar förresten gärna emot det där receptet på rabarbermumset!

Klockarbol-bra loppat!!! Skål
    Man måste inte springa. Det är dock ett faktum som kvalar in i avdelning Fantastiska Upptäckter I Mitt Liv att det går att börja med något man alltid definierat som rent plågsamt, fullständigt onödigt och helt bortom ens personlighet, för att småningom fyllas av insikten att det känns bra. Tillochmed för lederna. Jag är oerhört frustrerad just nu över att jag inte kan vare sig springa eller gå fort ännu. Kroppen liksom kliar inuti och jag börjar fatta att den helt utöver viktprojekt eller kroppsideal, vill röra sig.

• Kjell Präst
    passionsblomman skrev 2013-05-23 10:47:19 följande:
    Kjell-NU fick jag ganska roliga bilder i mitt huvud...

"hjälp! hjäääääälp"
    "vad är det som står på???"
    "Prästen håller fast mig!"
    "Nejdå mitt barn, jag bara kramas på order uppifrån"
    "Men jag vill inte! Hjälp hjälp en galning"
    "Det går inte att säga emot-bara tag emot!"

Hihiihi!

Även om jag är övertygad om att merparten av huliganerna naturligtvis hade mått bra av kramar, så vet jag inte-lite svårarbetat kan jag tänka...
    Jo, kramar hade kanske varit bra i ett tidigare skede, men något säger mig att det skulle vara lite kontraproduktivt att komma i prästskjorta och försöka krama huliganerna mellan stenkasten! 
  • passionsblomman

Kjell, Ja, ganska kontraproduktivt tror jag med.
    Men, tänk om det skulle genomföras med bred ekumenik-vilken toppen-TV! va? Från alla tänkbara samfund komma de från syd och nord, klädda i sina respektive skrudar, och helt sonika kramar musten ur hela bunten. det vore något att kabla ut över världen! Prästerskapet från alla trosinriktiningar skrider ut och reclaimar gatorna. Non violence by some force...

• Hvidbrud

Ja, tänk om vi verkligen skulle göra det! Alla som bryr sig, med samlad kraft stod samman och visade att vi bryr oss. Att det inte bara är ett problem "där borta" som vi skakar på huvudet och suckar att det ändå inte finns något att göra, att det redan är för sent. Men vad KAN man göra? På riktigt?

• Daa

Klockis: så härligt att det är bättre med dig nu!  Ja, det kan vara dina skor som har gett dig problem i skenbenen. Det och om du gick på underlag som är annorlunda än vad du är van vid. Jag tycker att du ska försöka få tag i ett par nya skor och se till att få hjälp i butiken så du får provgå på löpbandet.    

• Daa

Hvidis: HURRA för att du kom in! Grattis! Jag har också googlat och tycker som Klockis att det låter jättekul. Så spännande!

• Daa

*fnissar åt Blommis bild av Kjell som kramar en ovillig huligan*

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård