• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Norrskensflamman

Måste jobba, även om jag hellre hänger här... Ikväll vet ni vad som gäller för mig... Det förbjudna ordet.......................................SMÖRGÅSTÅRTA!!!!!!!!! Cool

• passionsblomman
    Kjell Präst skrev 2013-05-14 13:24:05 följande:
    I kväll blir det föräldramöte inför sommarens konfirmandläger. Jag ska berätta lite om undervisningen, häromåret var det en rätt aggressiv mamma som ställde mig mot väggen och krävde att det skulle vara ordentlig kristen undervisning, annars kunde hon ju skicka sin son på vilket läger som helst. Och det hade hon ju rätt i...

Ja, det hade hon ju rätt i! Annars kan du kanske erbjuda viss extraundervisning med vikt på Älgen Krister och färgade papegojors nya roll i gudstjänstordningen. Och särskild läxa om vigselordning. Braa för att visa god vilja tänker jag. OskyldigDrömmer
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman

Flamman, ja just det "jag vill leva" kort och gott. Och så helt avgörande.
    Hejja musikern!

MSW, ja idag är det lugnare. Fast jag har själv tagit mig en aktivitet andra kanske tyckte var lite väl snabb. Jag har gått min skogsrunda(den jag även springer) som är 6 km. Kände att det var dags att pröva benen i mer normal promenadtakt, alltså inte bara gå såååå försiktigt hela tiden. Det var mulet idag och svalt, och då passade det bar tyckte jag, för det är lättare att orka om det inte är så varmt och så starkt ljus.
    Tyvärr började det spöregna, så jag blev rätt våt och kall, men själva promenerandet gick mycket bättre än man kunnat tro. Jag gick precis som när man går i sällskap och tar det lugnt, men ändå går på liksom-och det tog exakt de 80 minuter det då brukar ta. Skitskönt att känna att benen bär!!!
    Däremot började det rinna ur näsan, och det där som rinner därifrån ska man ha lite koll på, för om det bara är sårvätska så är det lugnt-om det rinner annan vätska kan det vara läckage av hjärnvätska, och det ska det inte vara. Men jag tror inte det är det sista. Hoppas jag.

Oooo vad god min hemmagjorda nässelsoppa är! Jag vill göra massor mer och frysa in stora baljor att ha sedan i vintern och höstruskett!

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Klockarbol
    Kjell Präst skrev 2013-05-14 13:24:05 följande:
    I kväll blir det föräldramöte inför sommarens konfirmandläger. Jag ska berätta lite om undervisningen, häromåret var det en rätt aggressiv mamma som ställde mig mot väggen och krävde att det skulle vara ordentlig kristen undervisning, annars kunde hon ju skicka sin son på vilket läger som helst. Och det hade hon ju rätt i...
    Inte utan att jag blir lite nyfiken på den mammans bild av "ordentlig kristen undervisning"?
    Lära sig lilla katekesen utantill?
  • Klockarbol

Självklart får man äta praliner till frukost!

Semlor och wienerbröd är fö mat för själen och innehåller följdaktlgen inga kalorier alls!

Hejja Musikern!
    Om jag inte missminner mej så är det inte helt ovanligt att få en klinisk depression efter en hjärtinfarkt så visst är allt som påverkar hjärtat milt uttryckt väääldigt essentiellt och läskigt!

Att ha nån som har rafsat runt i hjärnan på en kvalar allt in där också...
    Funderade på om jag skulle fråga hur man vet skillnad på sårvätska och "annan vätska" men jag har bestämt mig för att jag är glad så länge jag slipper veta just det...

MSW - Jag är också helt klart bäst på att dra upp småplantor, i nästa läge brukar det gå si och så... Och nu när du nämner det så minns jag också alla småplantor som antingen blev provklämda av barnafingrar eller helt sonika uppätna av nån av hundarna.
    Undrar om jag ska satsa på direktsådd ute i år för jag misstänker att de vanligtvis svårtrugade undulaterna kommer att älska mina sålådor!

Mmmm, smörgåstårta *dreglar*
    Flamman - vilken slags smörgåstårta blir det?

• Klockarbol

Min arbetsdag i dag blev väldigt kort.

En kollega drabbades av nåt hjärnsläpp och sprayade sin jacka med impregnering inomhus, i hallen utanför MITT RUM...
    Sån där impregnering som bara får användas i välventilerade utrymmen ni vet, typ UTOMHUS!
    För hans del fungerade det säkert jättebra, han skulle ju i alla fall gå ut och jobba.

Men jag sitter ju liksom där jag gör så en halvtimme senare var det bara att packa ihop och åka hem med riktigt vidrig migrän Kräks

Liiiite bitter är jag allt, förutom att det är prutt med migrän så känns det rätt taskigt att jag ska betala hans brist på "tänka först - göra sen" med nästan en hel karensdag på MIN lön... Skrikandes

Insåg väl halvvägs hem att jag borde ha tackat ja till att bli hemkörd men jag ska tillbaka in till stan i kväll så jag behövde få hem bilen.
    Men efter alvedon, mörkläggning av mycket förvånade undulater och 4 timmars sömn så börjar det arta sig även om huvudvärken helt klart hänger med.

• ingenjörsbruden

Men blomman.....ta det lugnt o så ger du dig ut i 80 minuter o där med vätska ur näsan.........håller en tumme för vanligt hederligt snor! Har för mig att jag har sett schackrutigt plastgolv någonstans..... Ska kika runt lite o se om jag kommer på vart. Hade varit störtsnyggt i ert hus. P-ss o mög för vattenläcka! Min plan är att bli slank o stark.... Precis som du....vill jag kunna röra på mig, orka leka med barnen, ha kondis, leva ett så långt liv som möjligt. För mig har mina föräldrars inställning till träning färgat mig lite för mkt......bättre arbeta med kroppen så att man gör nytta. Har i vinter insett att det inte kommer att funka för mig. Jag måste komma in i träningsrutin nu under föräldraledigheten innan jag börjar jobba igen. Då tror jag att jag kommer få alltför svårt att få till en rutinförändring i mitt liv.

Diabetesen är osså ett litet hörn i det hela.....men inte så stor. När jag äter LCHF-mat så är diabetesen som bortblåst. Kanonvärden hela tiden.

O det är gött när det går på rätt håll. I vilket projekt som helst! Kör styrketräning fr sjukgymnast här hemma varannan dag o försöker jogga varannan.....men nu har mitt kassa knä varit gnälligt..... Så jag har kört snabba promenader o infört mer styrketräning för knäna..... Knäböj o squats samt bålträning, plankan armhävningar o rodd. Känner skillnad på bara några veckor. Mitt mål är att orka jogga 5 km i slutet på sommaren. Joggar nu lätt 3 st 5 min varvat med 1 min gång. Börjar o slutar med 5 min snabb gång. Härligt!

Men det är fasen inte lätt med träning o småbarn....styrketränade igår på mattan med två huliganer hängandes över/på mig.

• ingenjörsbruden

Msw, spännande med fotbollsträning för din stora. Det är ju väldigt bra med lagsporter, socialt, vinst/förlust o ja allt. Hoppas att han tycker det är roligt! Grönsaksland låter härligt. Har osså några bärbuskar. Det är så gott. Gillar osså ätbara odlingar! Gurka, tomat o örter. Luktärt o en mix med ätbara blommor har det osså blivit.

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård