• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • passionsblomman

Klockarbol-vilken start! Blä! men bra jobbat!
    Hoppas akupressuren hjälper.

Hur serverar du dina undulater citronmeliss? torkad eller? Jag har massor av citronmeliss här, den kommer upp ur gruset bredvid entrén varje år och verkar ha bott i någon rabatt(eller "land" som man kallar rabatt för här) som måste ha funnits här förr.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Klockarbol

Akupressur är oerhört effektivt men min själ vad det gör ONT! Den här gången såpass att jag fick låna en tröja av en kollega för min skjorta var genomblöt på ryggen...
    Men jag fick tillbaka rörligheten i svanken Glad.

Citronmeliss hänger jag in i ett knippe, färsk och nysköljd så den fortfarande är blöt. Undulaterna blir som tokiga och ålar som lyckliga metemaskar med vingarna utspärrade och verkligen badar i knippet!
    Det är samma lycka som man kan se hos vilda småfåglar när de hittar första vattenpölen på vårenSkrattande
    Jag har ju ganska många undulater så jag brukar hänga in 3-4 knippen samtidigt för att undvika slagsmål.

Nu när jag drar upp egna plantor så har jag sått i ekologisk plantjord och då kan jag hänga upp och ställa in hela plantor med jord och allt. Det är inte klokt så kul man kan ha med jord och rötter när man är en liten fågel!
    När allt det gotta sen är uppätet och sönderbadat och jorden är utsprätt i hela vardagsrummet så är krukan till mycket nöje också.

Torkade örter har jag inte haft några så det har jag aldrig provat men det borde funka att blanda med fröet?

Annars är morot och broccoli stora favoriter. Moroten ska helst vara i bit enlig mina dun. Broccoli får dom bara ibland eftersom det är nåt i den som hämmar jodupptaget hos fåglar.
    I helgen hängde jag in en knippe björkris med små blad och det dög inte alls så jag fortsätter med blåbärsris istället.

Ett par av fåglarna älskar kokt pasta och flera av dom tycker att mina gardiner blir mycket finare om man gnager en massa små hål i dom...
    Äldsta dotterns undulat älskar marsvinen och marsvinens hö. Det är inte ömsesidigt kan jag säga...

• Klockarbol

Jag har haft en 4-dagars helg som har varit helt fantastisk!

Bonusbarnet har varit förbi och omsatt min födelsedagspresent i handling så nu är ytterdörren slipad både utvändigt och invändigt!
    Han fick slita en del och dessutom gick det inte att haka av dörren (tydligen har någon nån gång i tiden ansett att det var praktiskt att hänga dit dörren först och sedan spika upp dörrfodret...) så han fick slipa dörren på plats. Pojkstackarn är nästan 2m lång så det kan inte ha varit allt för bekvämt Förvånad

När slipmaskinen stod på laddning så hann han med att rensa bort sisådär 100-130 meter gammal skarvsladd som exet lagt kors och tvärs över tomten genom åren, varje sladdelände har varit en "tillfällig lösning tills jag hinner göra det ordentligt"...
    Det som är borttaget nu låg övervuxet på marken, under tegelpannorna som skulle ha lagts på taket, inknutet och fastvuxet i träd osv.
    Dessutom har allra sötaste bonusbarnet även - monterat ner ett gäng trasiga strålkastare från husfasaderna - monterat ihop min nya fruttuttut-gräsklippare - klippt gräset och sågat en massa sly!!!
    Och detta på en ledig torsdag och efter att han slutat jobbet på fredagen!

Halv 12 på fredagkvällen åkte han hem efter att ha frågat om han inte skulle hoppa över det planerade släktkalaset på lördagen och komma förbi och hjälpa mig att städa slipdamm...

Det har ju inte bara jobbats utan även ätits gott, soffmyst med godis och film ihop med Yngsta och fikats i trädgården medan livets stora frågor och funderingar har avhandlats.
    Han är jämnårig med Äldsta och det är så fantastiskt att se honom vara 'storebror' åt Yngsta och att få förtroendet att vara hans bollplank i livet är så otroligt stort!

Det är en stor ynnest och en gåva att ha blivit vald som 'bonusfamilj' av en sån kille!

*smyger iväg en stund för att jobba lite*

• passionsblomman

Klockis-men hallå!  jag vill väl också ha ett sådant där bonusbarn! var kan man annonsera???

• passionsblomman

Jaha-idag var min plan att verkligen verkligen bara ta det lugnt. Förutom att jag ska utmana mig att gå vgen om affären och köpa hönsbuljong till min nässelsoppa.

Men, när jag tog min dusch för en stund sedan, blev det högvatten därinne. Översvämning med anledning av igenkorkat avlopp. Sådant kan man inte lämna tills övriga familjen kommer hem, så det var bara att naken lägga sig på alla fyra och ta itu med alltihop. Nu är jag ganska slak. Och tycker nog att övriga familjen inte ska gnälla alltför mycket ikväll, när jag tänker begära att de dammsuger av köket, hallen och trappen.

• passionsblomman

Alltså, allvarligt talat: vaddå rehabilitering och ta det lugnt?

Efter min sanering på ovanvåningen, går jag ner för att gå på toa i badrummet som ligger precis under.

Då rinner det vatten från badrummet jag just haft översvämning i. Genom taket allså. Jättebra-en vattenskada. Mycket avkopplande...

...killen på försäkringsbolaget var dock mycket trevlig och det låter inte som att vi behöver bryta ihop fullständigt, även om de behöver bryta upp i tak/golv och så famöver.
    Okej. Håller mig lugn och tänker positivt.
    Eftersom hunden ändå måste få komma ut, väljer jag att genomför min promenad till affären och känner efteråt att det nog var lite mycket, men nu är det ju gjort och nu ska snart min väninna komma och hälsa på mig och vi ska fika.
    Först ska jag bara äta lite, så jag inte smäller av.

När telefonen ringer, torr jag attd et är väninnan, men det är det inte.
    det är Blompojkens fröken.
    Jo, för Blompojken har fastnat med sin tumme i ytterdörren och klämt sig så illa at han vrålar rakt ut i bakgrunden.
    När pojkar har klämt sig såpass, behöver en läkare se på den tummen, och då måste man till akuten-innan klockan 17, för annars måste vi istället åka till Kalmar, vilket är 3 gånger så långt.
    Jag kan inte köra bil just nu-inte en chans, med allt morfin och hur jag mår bara ändå-det har läkarna sagt ifrån om.
    Min sambo är på kurs, och har uppenbart stängt av telefonen. (det gör man ju normalt av hänsyn, fast jag kan ju tycka att ju att i vårt läge, hade det varit bättre om han valt att var kontaktbar, eftersom jag inte riktigt är att räkna med.)
    Jaha!
    Så, nu står hoppet till att min väninna hinner komma hit och hjälpa oss att skjutsa till akuten. Hon befinner sig nämligen i Kalmar och är på ett möte, men tror att hon kan hinna.
    Vidare vore det fint om min sambo efter kursen kunde komma på att slå på telefonen igen, så jag når honom och han kan hämta oss i samma stad där han nu kursar och där akuten är.

Vad vilsamt det är att bara vara i våren och ta hand om sig själv och ta det luuuugnt!Förvånad

• Klockarbol

Men jösses Blomman Förvånad

Hur har det gått med Blompojken och hans tumme????

Och hur går det med DIG?

Nu börjar jag bli rejält orolig för det där är ju allt annat än vila och rehabilitering...

Funderar stillsamt på om jag ska åka och hämta dig och ta med dig hit för lite vila?
    Jag kan erbjuda en sittvänlig soffa och en rackarns massa tv-kanaler, sova får du göra i den obebodda halvan av min säng (sparkas du så sparkas jag o antagligen tvärt om), mat finns det gott om i frysen likaså hemkokt saft. Ute erbjuds såväl trädgårdsmöbler som hammock, blåmesar i holken, talgoxar i farstutaket och kajor i skorstenen, trevliga grannar och en söt liten kyrka utanför köksfönstret (den kan man titta både på och i om andan faller på) om kvällen kan man se och höra morkullan på sin kvällstur och om man har tur, träffa byns kattuggla.
    Om det regnar är det gott om fågelkvitter inomhus också och jag lovar att du inte behöver befatta dig ett dugg med marsvinen! För stunden är det även myror i badrummet men dom behöver du inte heller umgås med om du inte vill.

Vi dricker gärna te om kvällarna men vill du hellre ha kaffe så får du. Äter gör vi sån't som är gott och det finns såväl mixer som råsaftcentrifug (och en halv frys med bär och frukt) när du ledsnat på paj, kakor och glass!

Vill du ha nåt att göra om dagarna så finns det utmärkta, lagom långa promenader. På väg eller i skog, vilket som behagas. Åtskilliga är grannarna som är antingen pensionerade eller föräldralediga som man kan slå följe med!
    Det finns 10 låder med olika slags pyssel (allt från pärlor och papper till skinnsömnad och ljusstöpning) och ännu fler lådor med garn om det önskas stickas eller virkas! Min väninna ställer säkert upp så vi kan dra på en liten varprumpa på vävstolen också om det kan vara nåt? Fast då får du lova att inte trilla i trappen upp!
    Böckerna äro legio i vårt hem och till dig, allra finaste Blomman, så lånar jag ut vad du än vill läsa.

Söta söta Blomman, jag vill ju så gärna att du ska kunna få vara lite rädd om dig nu Hjärta

• passionsblomman

Klockarbol:

fina fina!

Bara all den där omtanken reparerar massor!
    Tummen är klämd men inte bruten och "det går över". Tja, det tog oss bara från 16.45 till 20.15 att få det konstaterat.

Så, nu har vi tryckt i oss kinamat (sonen gillar det) och jag ska säga godnatt till honom nu. Sedan tror jag bestämt jag ska ta fram asken med praliner jag fick av min systerdotter. Och jag tänker äta halva asken!

• Norrskensflamman

Men Blomman !!! Snälla nån... Det här behövde du ju verkligen inte! Skönt att Blompojkens tumme inte var bruten i alla fall.

Men vattenskada... Inte alls roligt!

Kanske du ändå skulle anta Klockis fantastiskt generösa och hjärtevarma inbjudan?

• Norrskensflamman

Klockis, vilken härlig helg du haft! Och vilket underbart bonusbarn du har

Själva fick vi inte mycket gjort under vår 4-dagarsledighet. Ingen räfsning. REgn o blåst förutom söndagen, men då hade vi annat uppbokat.

Sambon har äntligen fått komma till läkare med sitt knä, som inte blev bättre, varken av vila eller rörelse. En kraftig inflammation i muskelfäste tror läkaren. Problemet har ju varit att han inte får äta antiinflammatoriskt såsom Ibumetin, pga av hjärtmedicinerna (blodförtunnande).

Läkaren skrev dock ut Pronaxen och sa att en vecka kan han äta det (med ökad blödningsrisk). Alternativet var kortisonspruta, vilket sambon avböjde.

Remiss till röntgen fick han också, för att utesluta andra eventualiteter. Bra!

Idag fyller pappsen år och vi ska hem till byn på smörgåstårta. Min mor har blivit mer snurrig, så nu i veckan ska de göra demensutredning och ev sätta in bromsmedicin, beroende på resultatet av den.

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård