• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Hvidbrud

Vilka underbara nyheter blommis! Lite täppt näsa var nog oundgåligt heja dig! Fina fina fina blommis!

• Hvidbrud

Flamman: härligt att ha bus i huset igen!
    syrinx: du var saknad! Jag vill ju också se dig på riktigt! Vi hade det jätte trevligt. Mina ungar härjade och jag fick jaga... Och de nya trådbebisarna är ju alldeles ljuvliga! Nästa gång om två veckor ca. Vem hänger på?

• Hvidbrud

Hur är det med alla idag? Här nere har värmen kommit! Och jag borde städa gästrummet, för tjocka släkten kommer på onsdag eller torsdag och ska stanna till söndag- då behöver de ju inte bli helt indammade och inträngda bland gamla pappershögar som borde sorterats för länge länge sedan. Men soffan är så skön och jag har det så mysigt här med er... (ho ho? Var är ni? )

• Norrskensflamman

Heeej, hej! Här har isen från älven "gått" inatt, dvs brustit och flytit iväg ut mot havet. Vår!! Men det är kallt o blåsigt.

Igår hade jag planer på att simma på kvällen, men jag fick så ont i magen, blev tvärtrött och gick och sova kl 21 Undrar om pollen börjar göra sig påmint här...

Blomman har sms:at och hon mår under omständigheterna bra. Hon skall flyttas till ett annat sjukhus (vet inte om jag får skriva var, men jag kan väl tänka mig att det är närmare där hon bor??) och ligga på avdelning där. Hon har träffat både op-läkare och ögonläkare och det verkar som att hennes synfältsnedsättning är borta!!! Va?!?! ÄR inte det STRÅLANDE nyheter, så säg?! Solig Solig Solig

Oj, så skönt att höra! Hon börjar känna sig mer som sig själv (var väldigt svullen direkt efter op tydligen) nu. Härligt, härligt! Snart är du på banan igen Blommis Blomma Hjärta

• Hvidbrud

Det Var härliga nyheter flamman! Hälsa henne från mig nästa gång du smsar att hon är en seg krigare hon! Heja blomman!
    Idag har vi haft sommar, förhoppningsvis inte den enda sommardagen i år... Så skönt att cykla utan jacka och bara vara varm liksom. Och körsbärsträdet blommar i mäktig härlighet och nu kom jg att tänka på den gången efter jag hade varit i Indien ett halvår och lyckats få en baselusker med mig hem. Det började en vecka innan hemresa- fick nässelutslag över överarmarna och låten och hög hög feber. Och hosta... Kom hem. Tropikläkaren hittade inget. Fick dunderpiller i storlek me elefantmedicin. Hjälpte inte. Åkte till ärkeexets familj i Italien och modern sände mig till akuten efter ett par dagar efter att ha försökt göra mig frisk med soppor och hästkött. Väl på sjukhuset isolerade de mig direkt, tog prover från både det ena och andra och tredje, röntgade mig, scanade mig och hittade inte mycket. Jo vatten i lungorna och lite annat smått och gott, men inget som orsakade febern. Jag var mager som ett benrangel (kunde hålla runt min överarm med tumme och långfinger!) Min syster kom och hälsade på och jag fick antibiotika direkt i blodet tre ggr om dagen. Efter en vecka började jag bli bättre och kunde äta igen. Och i hela cirkusen tror jag att tre äldre kvinnor dog i sängen brevid. Det var helt absurt.... När jag var friskskriven, vet fortfarande inte vad det var helt säkert, åkte jag och ärkeaset till Toscana. Och här i ligger poängen. Det var helt underbart. Våren hade precis kommit tillbaka och jag hade fått återvända till livet. ljuset, dofterna och ljuden. Smakerna och magin och tacksamheten att få vara delaktig i detta hela stora, förändrade hela mitt väsen. Eller förädlade mig. Jag ömsade skinn där i olivlunden på en matta av maskrossolar och den viskande vinden och värmande sol.

Ja, våren den är magisk och ger mig hopp och förtröstan!

• Daa

Hvidis:

Så fint skrivet (ditt senaste inlägg alltså). Men usch, vad läskigt med den där sjukdomen!

• Daa

När jag hämtade barnen på förskolan igår berättade deras lärare att Axel gett dem en liten föreläsning i samband med blöjbyte. Han hade förklarat att han har snopp och "Min syster har snippa". Sedan fortsatte han att förklara hur det låg till med mamma och pappa också. Bra, då behöver ingen fundera.

På vägen hem hittade vi ett dike och ett rör ur vilket det rann vatten. Roligt, roligt för små barn (och kanske litegrann kul för en mamma också). Det slutade vara jätteroligt när Axel råkade sätta sig i vattenpölen, för inte hade han några galonbyxor på sig. Tur att det var nära hem.

• Klockarbol

Da - Det är ju jättebra att ingen behöver fundera på så viktiga saker nu

Å vatten ÄR kul, iaf så länge det är utanför kläder och stövlar!

Har är rena högsommarvärmen och kollegorna som är ute hela dagarna stoltserar med 50 nyanser av vidbränt...
    Själv var jag ute i nån timme i går em och brände mig på halsen trots spf 50 Rynkar på näsan

Torrt som fnöske är det också så egentligen borde jag väl vara glad att det tydligen ska regna 3 av 4 lediga dagar nu men jag hade ju tänkt att borsta timmer och rödmåla den del av huset som har ett vettigt tak så lite snopet är det ju Obestämd.
    Känns inte riktigt lika kul att röja på 'vinden' (övervåningen) efter vinterns "kasta upp saker i hallen och stänga vindsluckan så fort det går".

I går spräckte jag månadens budget.
    Sommarens projekt är att börja renovera farstukvisten och det enda som fanns kvar på måste-köpas-listan var linoljefärgen. Den är dyr så jag hade tänkt att spara färginköpet till nästa lön eftersom jag ialla fall kommer ha full tupp med att krafsa bort gammalt kitt och skrapa färg.
    Meeeen...
    I går åt jag lunch på lokal med kollegor och fick då syn på en färgaffär som jag inte ens visste fanns - ingen annan heller tydligen eftersom han tyvärr ska stänga pga dålig omsättning så nu hade han utförsäljning med 50% på allt i butiken.

Och kan ni fatta!!!???

Han har EN spann linoljefärg kvar! 9 liter vit färg för lite över 1000:-!!!!!!! Det bästa priset jag hade hittat innan var 3 liter för 600:-

Och kan ni fatta det här då!!!????

Jag har så mycket pengar kvar på kontot nästan två veckor efter lön så att jag, med lite tullande på nästa månads sparpeng, KAN KÖPA FÄRGEN!!!!
    Och jag kunde tanka på vägen hem och jag kommer att kunna tanka det som behövs för resten av månaden och jag kommer kunna handla den mat som behövs och nya sommarsandaler till Yngsta i alla fall!!! Och jag kommer kunna betala nästa månads räkningar. Utan att ha det minsta ont i magen!

Aldrig har jag väl gråtit glädjetårar över en spann med 9 liter linoljefärg förr...

Jag älskar mitt "nya" liv Skål

• Daa

Hurra för Klockis linoljefärg! *här ska det vara en bild på ett glas som höjs till skål, men det går inte min dator med på så det får bli i textform istället*

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård