• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • MSW

Åh vad skönt att det verkar vara "under omständigheterna" bra med blommis!!

• Ninnnis

"Att man kan vara så trött!:-S men de säger att allt gått bra o att jag syresätter som Ingemar Stenmark, så jag antar att det är bra. Men det känns som om jag blivit påkörd av ett tåg. K är på väg hem t B. Jag blir här minst t månd då det blir läkarkontroller. Imorgon ska de ta bort en del av alla nålar o då kanske jag kan messa bättre. Prata har sämre-min näsa är helt tät. Kram Blommis"

• Ninnnis

Ingemar Stenmark, jo jag tackar! Det verkar som att timmarna på crossen och i skogen har gett resultat. Jag är så sjukt impad!

• MSW

Tack för rapport Ninnis!! Och vad roligt att få höra från henne, och så skönt att allt verkar vara så bra det bara kan!!

• Kjell Präst

Idag har jag först rensat hängrännor i koloniområdet, sedan direkt till kyrkan för att viga ett brudpar. Variation i livet är kul!

• Syrinx

Åh, så skönt att höra att det verkar ha gått bra för Blomman! Bra jobbat med all motion - en syresättning som Ingemar Stenmark är ju fantastiskt!

• Syrinx

Daa, låter mysigt med lite egentid bara du och maken. Var filmen bra?
    Jag har inte heller varit på bio på jättelänge! Vi pratar emellanåt om att se någon speciell film, men det blir inte att vi kommer iväg. Maken sa lite halvt besviket häromdagen, när vi hyrde The Hobbit, att vi har tappat gnistan - inte mellan oss, men vi är båda väldigt förtjusta i Tolkiens värld och köade (på var sitt håll, det var innan vi träffades) till att få biobiljetter när det begav sig... Jag såg nog varje film i Ringen-trilogin minst tre gånger på bio! Nu hann vi inte ens iväg för att se den på bio! Nå, livet och prioriteringarna ändras ju genom åren.

Något vidare går det inte med förkylningen. Febern ligger lägre, men väldigt envist kring 37.5. Halsontet är borta, men har ersatts av hosta och nästäppa. Särskilt vackert ser det inte ut när jag snyter mig på morgonen (ursäkta informationen!), och i kombination med att febern konstant är högre på morgonen än på kvällen, är jag lite orolig för att det ska utvecklas till bihåleinflammation. Sprayar med både vanligt nässpray och koksaltlösning så mycket jag kan, och hoppas att jag ska hålla det stången.

Hur hade ni det på fikan i fredags, Skånetöser?

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård