• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • passionsblomman
    lanovia 08 skrev 2012-06-21 07:55:57 följande:
    Blommis, jaaaa så himlans fint det var när E satt i Blompojkens knä. Var något som maken till o med kommenterade efteråt. O du ni fotade ju våran pckning... när vi åkte till stugan fick vi sätta på takboxen plus klämma in hunden mellan ungarna. Då skulle ni varit här med kameran.
    Ja det var en redig småbarnsfamiljsemesterfirarpackning det! Hihi!
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman

Heloise, min son smidde planer på att hälsa på er i slutet av juli. Det var när vi dividerade om huruvida det var bäst att ta bilen eller tåget när han och jag drar upp till min mamma och sedan till syrrorna. Men när han hörde att det skulle levereras en bebis precis i de dagarna, tyckte han att det vore helt galet att tro att ni skulle orka få folk som hälsar på. Tänkte han ut alldeles själv. Men han pratar om er och undrar när vi ska träffa er igen. Det KAN ju ha en del med det där spelandet att göra-men sug åt er!

Ja, så i sommar blir det så, att vi åker hela familjen till Gbg och gör Liseberg en liten och intensiv tredagarstur. Det är det enda sammanhängande ledigt min sambo har från det här sommarjobbet. Men, här kan vi ju inte bara gå och dra, jag och sonen bara för att smabon jobbar. Dessutom ska han jobba mycket natt så han kommer att vara så lagom rolig. Alltså åker vi upp och hälsar på mormor och hennes man, sedan far vi inåt landet och ser till att -äntligen-få träffa den lilla nya kusin som kom i februari, och alla de andra fem kusinerna också för den delen. Äldsta kusinen är hemma över sommaren och bor hos sin mamma, så faktiskt kommer vi nog att kunna samlas alla vi systrar med barn och så mormor då.

Dessutom råkar det sammanfalla med Storsjöyran, som länge var Sveriges största gatufestival. Så då måste jag ju ta med mig min son så han får höra presidenten tala vid stortorget och uppleva hur stämningen är när tusentals Jamtar sjunger Jamtlanssången allt vad de orkar. Det är faktiskt ganska speciellt. Att Lars Winnerbäck och en massa andra artister spelar gör ju inte saken sämre.

Ja, så vi drar i 12 dagar varav två blir heldagar på tåg, men så får det bli. Jag tror ärligt talat min sambo kommer att tycka det blir SKITskönt att bara rå sig själv, ligga i soffan och glo och leva på mackor. -Maten jag lagar kommer han väl iofs att sakna lite, men annars tycker han det blir gött att bara bry sig om sig själv.

Själv hoppas jag att mina krafter och tålamod räcker för såpass många dagar med min mamma, för det är något med det där med de allra närmsta-efter ett tag blir jag irriterad och vill också vara hemma och rå mig själv utan extra omsorger och där jag bestämmer, typ. Hoppas också vi får en varm och vacker Juli, så det kanske tom däruppe går att bada lite, för enkelhetens skull.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Norrskensflamman

Blomman, låter som en bra plan du har för sommaren. Mysigt att åka upp och vara på Storsjöyran!

Vad planerar alla att göra i midsommar?
    Här blir det lugnt. Tror jag.
    Imorgon traditionsenligt firande hemma i byn med dans kring midsommarstången och glassätning (morfar bjuder) och obligatorisk "uppvisning" av barnbarnen för byborna. Det är väl midsommarens höjdpunkt för mormor o morfar. Sen stannar vi i grannbyn hos goda vänner i deras stuga. Det är ju så praktiskt att en av mina bästa väninnor sedan barnsben är tillsammmans med en av M:s goda vänner via musiken (de spelar i samma band) och dryckesklubben... Tänk så det kan bli
    Där blir det sillunch och senare grillning.
    Vet ej om M. blir med oss på dagens firande för han står i detta nu, och förmodligen imorgon också, ute i älven med sitt flugspö (med egenhändigt knutna flugor) och fiskar lax.

Jag har haft stressiga dagar på jobbet. KOm mig inte hem tidigare idag, men iaf i tid för att föra T på fotbollsträningen.
    Det är viss match på söndag
    Midsommardagen åker vi nog ett bar mil norrut uppåt älven till M.s mor o far som är i stugan där.
    Söndag e.m middag hos mina föräldrar med min bror m familj.
    Och sen så är midsommar helgen slut :-/
    Det blir inte märkvärdigare än så.

Har precis kommit hem från att ha varit och handlat mat.
    Tänkte mig på att försöka göra NÅGOT gott att ta med sig imorgon till sillunchen, förutom burksill. Ansjovisrullar och en laxkavring. Och en sallad med bönor o fetaost till grillningen imorgon. Men jag orkar nog inte göra allt ikväll. :P

• Norrskensflamman

Har precis pratat med barnens släktingar over there och de väntar oss. Att ärkeaset inte vill se mig, hatar mig osv bad de mig att inte fästa så stor vikt vid. Vi är inbjudna till DEM, även jag, och då bor jag där oavsett vad han tycker om det. Farfar kommer föra flickorna till sin pappa och så får de vara med honom och jag får vila i stugan med farmor o farfar. Sen lämnar han dem till farfar som för dem till mig. Han har INTE för avsikt att "sno" dem, det har alla försäkrat mig om... Men visst är jag lite orolig ändå.
    Men flickorna gråter varje kväll och säger att de längar så efter pappa, så jag får väl försöka bortse från min oro.

• lanovia 08

Flamman när åkrr ni till det stora landet. Jag är glad att du har vettiga oersoner som hjälper dig på den sidan? Det är folk du verkligen kan lita på??

• lanovia 08

Viär i stugan o firade midsommarn här igår. Blev både sill o grillat o dans runt midsommarstång. Jag plockade blommor o gjorde kransar. Jag tycker det är kul o mysigt oill dom tur är för tacksamheten är ju minimal. E hade väl sin i ca 5 min. A fick av sig sin o lycksadse pilla sönde den.

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård