• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • lanovia 08

Blommis tänkte på dig o sambon ikväll vid läggning av A...vi är nu fast i snutteträsket. Ni varnade oss ju för att fastna med en specifik snutte. A har ju blivit en snuttekille då han vägrar napp trots våra idoga försök. Under resan har vi haft med 2 snuttar, en i vagnen o en i sängen. Ikväll låg sängs snutten nerpackad o jag försökte lägga honom med en annan som varit hemma under resan. Han skrek som en besatt lääänge tills jag hämtade den vi haft med under resan, 2 snabba snusningar o han somnade som en stock! Suck!!

• Im yours

Flamman; Applåder och visningar ....... blir alldeles rörd .......... vilken röst tjejen har. Hur bra som helst ))))))
    Vad kul det här med Kevin Borg.
    Hoppas festen var trevlig!!!!

Kram/ Liz

www.finest.se/lizbloggar

• Fru E

hvidis-gärna fika tror ninnis är iväg på mini semester men någon dag kan vi nog få till!

• passionsblomman
    lanovia 08 skrev 2012-06-18 20:53:15 följande:
    Nu är vi hemma, la till en natt hos svärisarna så kom inte hem förrän idag. Väl hemma hade vi date med en kompis till Ellen vars föräldrar vi verkligen trivs med. Så kanske ska jag säga några kompisar till oss o deras dotter. Blev alltså en extremt körig dag. Men nu är vi på plats en natt imorgon åker vi nog till stugan för att hinna njuta av den lite innan semestern tar slut.

Vår vecka söderut har varit kanon. Fick några trevliga träffar med Fru Sy och igår träffade jag en väldigt trevlig Blommis med familj. Alltså Blompojken var ju precis en sådan där underbar grabb som han verkar som när du skriver här Blommis.
    Och SÅ himla kul att få träffa fina familjen Lanovia irl efter alla år av prat! Jag har bilden på näthinnan av Lilla E sittandes i knät på Blompojken, på golvet i salen. Så gullligt!
    lanovia 08 skrev 2012-06-18 20:56:35 följande:
    Blommis tänkte på dig o sambon ikväll vid läggning av A...vi är nu fast i snutteträsket. Ni varnade oss ju för att fastna med en specifik snutte. A har ju blivit en snuttekille då han vägrar napp trots våra idoga försök. Under resan har vi haft med 2 snuttar, en i vagnen o en i sängen. Ikväll låg sängs snutten nerpackad o jag försökte lägga honom med en annan som varit hemma under resan. Han skrek som en besatt lääänge tills jag hämtade den vi haft med under resan, 2 snabba snusningar o han somnade som en stock! Suck!!
    Meeen TYPISKT! Otroligt att de verkligen kan knyta an till en specifik sak sådär.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman

Här har jag bevisat min totala brist på tlamod med saker jag inte kan så bra. Min son fick-efter mycket tvekan-lov att köpa ett sådant där medlemskap som ger honom befogenhet att spela on-line på sitt XBox. jag är fortfarande inte övertygad om att vi gjrode rätt, särskilt eftersom spelen ahan spelar är rätt långt över hans egentliga ålder. Här känner jag "oansvrig och släpphänt-morsa-stämpeln" svida i pannan.
    Nå, nu är det så iaf.
    Då hade det ju varit bra ifall jag klarat av att verkligen få in det förbannade fucking medlemaskapet och få ihop gubbar som funkar att spela med.

Jag har varit så AAAAAAAAAAARG och haft frispelet allan och betett mig som en komplett idiot i ren frustration och ursinne över att jag inte är så bra på spel-och datorvärlden.

Men, efter en lång kväll och en otroligt frustrerad morgon, har jag, med hjälp av underbara killar i supporten äntligen fått till skiten, så NU funkar det.
    Son och kompis jublade och gjorde segergester och förklarade mig som värsta bästa morsan och äntligen känner jag ilskan klinga bort ur kroppen.
    Våfelsmeten är nu vispad och om en stund, när jag gått ett varv med hundskrället också, så kan jag ställa mig och leka bullmamma och bjuda våfflor med jordgubbar och glass.

Ångesten över att min son spelar krigsspel ute på nätet och exakt hur oansvarig det gör mig, kanske jag kan döva med en våffla eller två. Oskyldig

Heloise, hur tänker Panzer och du i sådant sammanhang? Ni som har lite mer egen spelerfarenhet än jag? Eller ffa Panzer kanske...

• Heloise

Hejhopp!

Tack för alla värmande ord. Jag ska nog fundera en sväng till på psykolog, känner nu att ajg halkat tillbaka i "alla som har friska barn med rätt antal kromosomer och vitala delar ska sitta ner i båten och hålla....." menatliet. Den hade jag till min stora förtjusning tagit mig ut för ett bra tag sen. Det beror väl iofs främst på att jag har en del gravida/nyförlösta som är synnerligen jävla skitdryga, i min närhet.Demon Nåväl jag är för det mesta ganska trevlig haha.

Blomman: jag säger som Lanovia( och alla andra) er son är verkligen jättehärlig, väluppfostrad och trevlig! Dataspel har jag itne så bra koll på men jag känner nog att man ska använda sitt sunda förnuft, om manhar bra dialog med sitt barn( som vi vet att du/ni har) så behöver man nog inte vara så där himla rädd för allt. Jag skulle undvika pov spel( sådana där där man ÄR en gubbe och ser genom deras ögon,pov=point of view)så skjuter man ngn så är det liksom mer "på riktigt" men det bereo helt och hållet på vad för slags spela. Pov i spel där man inte kan smyga fram och skjuta huvudet av ngn( blodet sprutar etc) är väl inte så farligt.
    Sen tror ajg att det är bra att vara "närvarande" som du är när de spelar, det är en sak att släppa lös ungarna på 18års krigsspel och inte vara där när de spelar, det är kanske itne det bästa. Men att hålla sig i närheten och kolla av hur killarna reagerar, hur  spelet verkar vara, kanske spela själv med blompojken och hans kompisar. Sen tror jag helt ärligt talat blomman att du och din man är så pass lyhörda, medvetna och engagerade i er son att ni inte behöver oroa er för om ni gjort rätt !

Daa: jag förstår dig( gällande kläder och vilja att inte göra sina barn till mini-me's) jag är ruggigt noga med Elises kläder, jag skulle aldrig sätta på henne ngt som inte matchar eller som inte är "perfekt" i mina ögon. Jag går så långt att jag byter kläder om hon fläckat ner sig det minsta hemma. Min mamma och pappa är  ju hästfolk, där är praktiskt, modeordet( inte bland ridfolk, de är snobbar ) och jag hade väldigt ofta missmatchade kläder och udda strumpor. Sen när jag blev äldre hade vi inte tillräckligt mkt pengar för att jag skulle kunna hänga med modelejonen i skolan. Jag var kanske inte helt "ute" men simmade runt i mellanregionen. Det är inte något stort trauma, för i min klass var vi många som var "lika". Vi bodde ju på landet och de flesta bondtöser hade väl inte stadskläder. Kläder handlade man 2 ggr per år, innan skolan började och på annandagsrean .

Nu är jag för fet för att kunna ha de kläder jag vill ha, även om jag är väldigt noga med vad jag har för kläder men jag kan inte få fullt utlopp för det. Det kan jag däremot med Elise Ibland tror jag att jag gör henne en otjänst. Jag vill inte att hon ska bli en sån som kräver kläder och måste ha vissa kläder. Samtidigt kan jag itne bara sätta på henne ngt. Sen så tror jag att lite har med hennes syndrom att göra. Jag är även väldigt väldigt väldigt noga med att hon är ren. Mina vänner kallar Elise den renaste ungen i stan. Jag läst boken Prins Annorlunda om Sören Olssons son som har DS( hans fru är oxå med och skriver). Jag kände igen mig i henne och hennes sätt att tänka, hon var oxå alltid noga med Ludwigs( så heter sonen) kläder och utseende för att hon ville att folk skulle tycka om honom, liksom kompensera syndromet. Han var oxå alltid ren och fin för att folk skulle tänka oj vilken söt pojke först och inte oj en pojke med Ds först.

Nu är Elise söt som socker och charmar alla även om hon skulle ha fläckar på kläderna och vara snorig men det är nog en anledning till min överdrivna noggrannhet. En noggrannhet som jag faktiskt försöker bekämpa för jag VILL inte att hon itne ska smutsa ner sig i lek eller känna sig fri, jag vill itne bli en mamma som tvingar barnet att sitta fint på en stol för att inte förstöra kläderna .

Fast det är ju itne riktigt samma sak som oroar dig Daa, till dig kan jag bara säga. Dina parvlar är lyckligt lottade som har dig! Du är inte konstig eller udda, du är fantastisk! Och ang sukigt(orenoverat hus) tänk så här, vilken tur att du och skäggmannen INTE fastnat i renoveringsträsket som så många andra. Rusta hinner man göra, allt behöver itne vara perfekt, perfektion är urtråkigt! Ps vi har inte heller rustat hemma, undra om mitt gula 70-talskök slår ditt( som jag har sett är vitt )

Lillasyster har fått en födelsedag, 11/7 på eftermiddagen ska hon levereras. Rimbarheten till trots så tror vi att hon kanske ska heta Nora . Lars menade at nuförtiden räcker det att du är tjej för att du ska kallas hora, det behövs inget särskilt namn för det . Men vi får se vad det blir. Hon är STOR kommer väga runt 3.5-4,5kg i v38, enligt viktuppskattningen. Jag ser ut som en vaggande flodko men har ff bara gått upp 1 kg. Så jag hoppas på en redig viktnedgång när hon är ute .

Hoppas att ni med magar mår bra, stora magar som små .

Jag har säkert missat massor i vanlig ording !

Kram på er!Hjärta

• Ankan80

Hej alla fina tjejer! Tassar in....

RUL idag och BF den 13 nov. Väntar en liten flicka (nästan säkert)

• passionsblomman

Heloise, de spel jag ffa är tveksam till är just från 18 år, och det är precis så, att man ju går omkring som den gubbe man är, med sin gevärspipa i synfärltet liksom. Men i spelet som är från 16 år (Crysis)är det moster man dödar, och man själv har lite som en superherodräkt eller hur jag ska säga.
    I de andra är det människor mot människor och man är typ i Kandahar osv. Men däremot är det inget blod och inga kroppsdelar. Spelen är Medal of honour och Battlefield Det jag inte gillar är att det ju ser så himla "riktigt" ut allt. Vad de säger fattar ju inte sonen ändå, eftersom han inte kan så mkt egnelska än-och förövrigt så sägs minst lika förfärliga saker isåfall ide filmer han ju får vara med och se. Vi kollar ganska mycket film ihop.

Usch! Fy fan, jag tycker det är skitsårt hela den här online- och spel-grejen!
    Online för att man inte vet vad för totalpuckon de träffar där, och spelen för att man ju inte vill låta hela hjärnan bli marinerad i vidirgheter alldeles för tidigt. Fast å andra sidan är han ju inte isolerad i sin egen lilla värld, utan jag är ju här. Men ändå. För övrigt borde vi kanske inte ha nyheterna på heller så mycket då, och det har vi ju...
    Å andra sidan pratar vi mycket-och då menar jag mycket!-om världen, orättvisor, elände och historia, hur saker är och hänger ihop. Och vad gäller rädslor, så är sonen betydligt mer rädd för de engelska mordgåtor jag med förkärlek tittar på. Han är livrädd för vinjetten till Midsummer murders tex.

Jaja, älta älta...

• passionsblomman

Oh! hej Ankan! Där var du också mitt emellan två lång-inlägg!

• passionsblomman

Daa förresten, jag tycker du kan stryka alla andra epitet ända fram till "rolig" i din personlighetsbeskrivning. jag tycker du är störtskön och så är det bara bra med det. Jag vet mer än väl hur man får sin roll och formas inombords med sin syn på sig själv etc under grundskoletiden. Men, är det verkligen någon enda människa som efteråt känner att den personen är det man är? Jag har gått i flera olika kalsser och haft olika roll/status i alla. Även där det var bra, hade jag tunga stunder och perioder.

Kläder är en rätt stor och tung bit för många har jag ju förstått och det är definitivt hårdare nu än när jag var barn, åtminstone börjar det tidigare. Visst har det förekommit kommentarer om kläder, men jag har varit rätt iskall där. Nu är sonen så stor att man inte bara kan köpa själv längre, och jag vill dessutom engagera honom lite mer, men vi ärver friskt när vi får, bråkar lagom om att man kanske inte jämt måste ha joggingbrallor utan kan ta jeans ibland och lite så. Annars är det nog lite så här på landet också, att det gäller att faktiskt inte sticka ut för mkt med märkeskläder och så för "tror du att du är nå´t va?". Vi bor ju i Småland, där man ska vara redig och inte göra sig märkvärdig och där jag tror en stor del av invånarna köper en betydande del av sina fynd i Ullared och andra outlets.

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård