• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Fru sy

Idag ringde E:s väckarklocka tydligen redan kl 04, så vi har varit vakna i några timmar. Hoppas på att få sova några timmar till om en stund. Dessutom har han börjat vakna mer om nätterna igen och skriker tills han får välling... det går åt 2 el 3 flaskor välling varje natt. Vi måste göra något åt detta men vi orkar inte ta tag i det förrens vi är lediga båda två. Sen har han börjat gå min lille kille, inne går han mellan saker nu och igår gick han 16 steg. Så häftigt! Och så är det 2 tänder som precis brytit igenom, och fyra till som är på väg. Kanske kan det vara det som strular med nattsömnen? Har ni några tips tar jag tacksamt emot, vi börjar bli lite slitna här nu när vi vaknar varannan/vartredje timme varje natt?

• Daa

Heloise... vilka jobbiga frågor ni måste brottas med! Jag säger det igen: jag tror på er. Ni verkar verkligen ha tänkt igenom de svårigheter som kan bli och resonerar så klokt. Elise kan skatta sig lycklig med dig och Panzer som föräldrar, och det kommer lillasyster också att kunna göra.

Du kanske kan hålla det lite öppet, det där med att prata med en kurator? Det kan vara till hjälp att få stöta och blöta med någon som är utomstående och som har träning i att ställa de rätta frågorna.Blir det för jobbigt med funderingarna och de svåra minnena så kan det kanske vara en bra idé.

*kramar om Heloise massor*

(och nej, jag fick aldrig reda på vad Fälga ville göra med sina filtar )

• Daa

Hvidis: så tråkigt med din bror och hans familj. Hoppas att det blir så bra det bara kan.

• Daa

Åh, Heloise: höll på att glömma. Så glädjande att höra att det går så bra för E!

• Daa

Åh, så kul att träffa trådfolket... Ha det toppen och krama varandra från mig.

passionsblomman skrev 2012-06-11 16:36:57 följande:
    Hihi! Och snart ska ni träffa MIG! Visst är det på söndag va? *sneglar på dammtussarna*
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Daa

Fru Sy: så spännande med det nya jobbet!

Men så jobbigt för hela familjen Sy med sådana nätter. Nog låter det som att det är mycket som händer för E just nu och det kan säkert påverka sömnen. Hur länge har det hållit på?

Kan ni prova ge honom lite vatten istället för välling, ifall det är törstig han är? Eller är han hungrig och behöver mer mat på dagen? En del barn bränner ganska mycket mer energi när de börjar gå.

Vad får han för välling? För parvlarna blev det lite väl tufft med fullkornsvälling (ettårs-varianten, alltså. De får fortfarande större delen mild fullkornsvälling, åtta-månadersvarianten, till kvällen) och vi fick söva dem i timmar. När vi tog bort fullkornet blev kvällarna lugna igen.

• Daa
    *kramar om*
    Norrskensflamman skrev 2012-06-13 13:13:24 följande:
    Mamma är risig... väldigt trött och ligger mest. Behandlas först med hormontabletter i två mån, sen ska de kolla om tumörerna stannat av/minskat i storlek och sedan blir det väl op. Jag har dock svårt att se hur hon ska klara av en operation när hon är i så dåligt skick. Dessutom har hon diabetes och sedan tidigare vet vi att hennes läkkött är oerhört dåligt... Inget kul alls. Jag förbereder mig för det värsta faktiskt. Vill dock inte att hon ska behöva lida mer än hon redan gjort genom alla sjukdomar....
    Det är så sorgligt alltihop.
  • Daa

När man tror att aset inte kan sjunka lägre...

Norrskensflamman skrev 2012-06-13 13:13:24 följande:
    Exet har deklarerat inför vänner att han aldrig mer kommer prata med mig någonsin, han har kapat bort mig från sitt liv, att han INTE vill ha mig på hans lands territorium öht och att han vill att jag bara kommer dit, lämnar flickorna och åker. Det kan han glömma.
    Jag lämnar dem inte i det där landet, särskilt inte hos en pappa som vägrar kommunicera med mig. Hur skulle jag kunna göra det?!
    Vilket rövhål han är.

Trots att jag nu mår bra och är lycklig så bär jag fortfarande på en stor sorg i mitt hjärta. Över att det blev som det blev... Vi som älskade varann så mycket. Nu finns det bara hat från hans sida och stor sorg och besvikelse och sårade känslor från min sida. Jag försöker svälja mina "bekymmer" för barnens skull, men han låter sitt ego vara viktigare än barnens väl och ve
    *kramar om igen*
  • Daa

Barnkläder. Gah.

Jag får en otrevlig klump i magen när jag tänker på förskola och skola och att jag ska handla kläder som mina barn måste ha på sig på förskola och skola. På min tid var jag en hopplös tönt med konstiga kläder och fula glasögon. Inte tror jag att jag har bättre smak nu. Så... kommer mina barn att vara "barnen med de konstiga kläderna och den skumma mamman och det sunkiga (läs: orenoverade) hemmet"?

Hm.

Nu ska jag hänga med maken en stund innan läggdags (sista dagen innan semestern imorgon!). Det är ju trots allt vår bröllopsdag. (Jo, imorgon blir det restaurangbesök).

Kramar.

• Im yours

Flamman, det är tydligt att dottern har god smak ) Själv är jag ju mode-nörd från födseln ..... tror jag. Det är synd att jag inte bor närmare ...... skulle nämligen behöva låna nått skolbarn ..... för att ha en rimlig anledning till att sjunga sommarpsalmerna i kyrklig miljö Krama om tjejerna från mig.

www.finest.se/lizbloggar

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård