• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Ankan80

Nämen, för sjutton gubbar! GRATTIS Ninnnis! Vad härligt! Och på första försöket. Inte illa!!!!

• Hvidbrud

Usch, min bror och svägerska har precis gått ifrån varandra Fy så trist. Fina ungarna som kommer i kläm. Vad kan man göra för att stödja? Hu.

• Heloise

Men vad tråkigt Hvidis Jag har inga råd att ge alls men det är ju itne säkert att det blir en " smutsig" separation. De kanske ka enas om mkt och på så sätt kommer itne barnen i kläm så mkt?

Daa: härliga parvlarna! Vad skulle fälga göra med handdukarna egentligen, fick du ngn klarhet i det ?

Vad roligt ni ska ha Ea, Ninnis och Ingis på barnvagnspromenaderna i höst/vinter

Hur mår du Ingis, vilken vecka är du i? Har ni spånat fram ngr namn till busen?

Lanovia: Härligt att A passerade 6 månaders, och det är ju som sagt var itne speciellt konstigt att han halkat lite efter i vikten så mkt som ni varit sjuka i vinter/våras. Det vänder säkert snart och så får han den där tjockisperioden( som de felsta får) när de mullar på sig av bara den för att ha lite att ta av när de sen börjar krypa och gå

Flamman: blir så glad av att läsa dina inlägg om musikern, du och flickorna verkar så glada och trygga med honom!

Här är det ngt bättre idag, fast jag är slut. Käner mig helt mentalt dränerad, ibland funderar ajg på om det är en normal graviditets-trötthet kombinerad med funktionshindratsmåbarn, föräldrar som ställer till det och man som jobbar övertid. Eller om det är någon form av PTSD, det ska tydligen vara väldigt vanligt vid prematurietsförlossning och lång sjukhusvistelse.  Jag borde kanske gå till en kurator elelr psykolog men ärligt talat jag orkar inte, jag orkar inte pladdra om saker som ändå inte går att åtgärda. Vi genomgick det vi genomgick med E en del har haft det mkt värre och  väldigt många har bättre förlossningserfarenheter. E har det syndrom hon har, det finns inget i världen som kan ändra på det. Den sorg och outsägliga smärta jag känner över just detta, kommer jag alltid att känna, Den enorma kärlek, lycka och tillförsikt jag känner inför samma sak, kommer jag alltid att känna. Jag har alla bitar klart för mig, jag måste bara läka ut och det vet jag inte om jag kan få hjälp med?

Jag känner så väl igen mig i resonemanget runt graviditet, osäkerhet och oro. Fast inte av samma anledningar som Ea och Ninnis, men kärnan är ju densamma. Att inte våga tro och hoppas på ett "bra" slut. Jag har verkligen försökt att njuta av den här graviditeten men jag måste erkänna att ajg itne riktigt har lyckats alla ggr, det är mkt oro, många tårar och känslor och fy satan i gatan vilken instabil människospillra jag är ibland .

Jag har många saker som jag oroar mig över men jag försöker att koppla bort dem. De flesta handlar om mig och min rädsla för att komma till korta som förälder till både E och lillasyster. Att ajg inte ska orka, inte räcka till, inte vara bra nog. Att jag inte ska kunna älska lillasyster lika intensivt som jag älskar E. Att jag ska hålla lillasysters( förhoppningsvisa) "friskhet" mot henne, att jag ska känna avundsjuka å E's vägnar.  Jag förstår ju att det här är hjärnspöken, för ajg älskar redan lillasyster och är så glad över henne och att hon verkar vara syndromfri men ändå, någonstans därinne finns rädslan, tänk om....

Jag har förutom envist illamående och foglossning mått ganska bra. Jag går in i v35 och har ff inte gått upp i vikt men magen växer så fint och mina värden är utmärkta, så det är inget att "oroa" sig över. Jag är ganska stolt över det faktiskt att ajg "lyckats" hålla vikten trots att det gått sä långt.

Vi har nästan spånat klart på namnfronten och har numera 2 heta kandidater och 3 bubblare. Favoriterna är Sigrid och Ellen, bubblarna : Sophie, Liv och Nora.  Nu ska vi vänta och se "vad" hon ser ut som
    Som ajg längtar efter henne nu! Mina två bästa vänner har med 5 dagars mellanrum fått en varsinn son, det är tydligen pojkår i år . Bara vi som håller ställningarna med en flicka

E var hos neurologen i tisdags och passerade med flying colours, hon har utmärkt finmotorik( tom före sin riktiga ålder på många saker) bra språkförståelse och ordförråd även om uttalet är lite so so. Hon är så klart sen grovmotoriskt men han trodde att hon skulle vara i kapp om 1-2år. Hon går ju utmed möbler och reser sig mot allt nu och kryper riktigt på alla fyra( det är otroligt ovanligt för hennes syndrom). Hon släpper även taget då och då. Klättrar gör hon också. Sömnen är ju ff ganska sparsam men hon får hellre vara lite hyper än passiv och trött. Ibland undrar jag om hon verkligen fick rätt diagnos haha, fast jag vet ju att det är så. Men hon avviker så mkt ifårn "normen" naturligtvis är det jättebra men det gör mig också jävligt rädd, något måste hon ju få, ju fler "småsaker" hon avviker ifrån desto större riskt för att hon får in en fullträff på ngt av de "större". Ju högre upp man är desto längre ner faller man...

Jag vill ju så klart höra om allt som är bra med henne och är stolt, glad och euforisk över hur bra hon är och hur hon överträffar allas förväntningar hela tiden men pessimisten i mig önskar sig nästan ett litet bakslag, nu, så jag slipper vänta på det. För det kommer alltid ofelbart ett eller flera bakslag!
    Men Panzer och ajg har lovat varandra att vi ska leva i nuet med E, inte i framtiden eller ta ut varesig segrar eller nederlag i förväg så jag försöker verklgien hålla mig till det

Jaha så har ajg ego babblar lite och glömt massor med saker som jag läst och tänkt kommentera!

Blomman: du sätter alltid huvudet på spiken, nä Laura Ashley befinner sig iaf inte i min närhet

Hjärta

• start september

Grattis till Ninnis-familjen! Fantastiskt verkligen med två första försöksträffar.

Hvidis, hoppas på en smidig separation med barnen i fokus. Hur vet jag inte dock, det måste vara så svårt.

Heloise, kankse ska du ändå förska prata med någon när lillasyster väl är här. Du har säkert rätt i att du behöver tid att läka, men tiden upptas av så mycket annat krävande och viktigt. Kanske kan du komma över någon liten puckel om du pratar med någon bra?

Fru E, håller alla tummar.

• Soldemor

God eftermiddag!

Många tusen tack Ingis för den supertrevliga lunchen och tack för en underbar stund alla ni som var där! Det kändes lite ljusare i livet ett tag när åkte hem, och jo, jag fick parkeringsplats!

En korg grattisar till Ninnis som scorat igen på bebisfronten! ¨Håller helt kart med Blomman, njut av att du är gravid just nu iaf. Ev elände (som naturligtvis inte kommer) får tas om hand om det skulle bli så¨.

Firade gårdagen med att ¨åka t Smygehuk och äta äggakaka troligen gjord i himlen. SÅ GOD!! "Råkade" också hitta lite rea i affären där, så lie kläder följde med hem, så det kan bli! Sedan åkte vi till Trelleborg för maken ville lyssna på¨Boppers som spelade där. Mysig och avslappnad dag.

Nu ska jag fortsätta m projekt ikappläsning en stund, sedan packa väska och gå och köra lite styrketräning. Kanske att vi åker till Kristianstad i kväll om maken orkar och har lust efter en hel dag med  vräkningar och annat skoj han gör på jobbet.. Varför just K´-stad? Jo, det allsång där i kv'äll.

• Soldemor
    Fru sy skrev 2012-05-24 11:04:33 följande:
    . Nu sover han iaf sött i sin säng och jag ska se om jag kan få lite sytt till sommaren stora happening här i byn!
    Vad är det för något kul som skall hända ¨då?
  • Soldemor

Nehej, får kanske göra lite nytta IRL innan jag drar till gymmet. I morgon måste jag åka till jobbet en sväng (liten lagom tur 9 mil t o r!) för i morgon var enda dagen som sorgehuset kunde trä'ffa mig.

En stor och varm kram till Heloise - du är en supermorsa som är urstark, det vet du rent logiskt. Men ibland måste man få tillåta sig att falla för att sedan krypa upp och kämpa vidare! Du är så fantastisk, avundas lite din mentala styrka som jag skulle behöva en del av nu.
    En kram till Hvidis också, att förmedla vidare till din bror när dui är färdig med den själv.

Och så många kramar till alla andra här också!! Så glad att ni finns och tänker på er 'även när jag inte orkar/hinner hänga här.

• Soldemor

Och där försvann mitt långa inlägg - blää!

Gick bra på träningen, mycket nöjd, också mycket nöjd fröken svart som kom till Botaniska trädgården för vi hann inte till Kristianstad.
    Nu skall jag no ha en mugg kall, god chokladmjölk och sedan en date med Magnus Hedman...

Natti!

• muggles

GRATTIS Ninnnis!

Och härligt EA att allt fortsätter som det ska! Oron får man försöka trycka bort när den komemr för den försvinner aldrig. Först är det oron för missfall, sedan oron för att något på barnet ska vara fel (tex vid RUL), sedan oron för att förlossningen ska gå fel, sedan oron över PSD, sedan oron över att någon hemsk sjukdom (typ barncancer) ska drabba ens barn, ... Ja det slutar aldrig.

Men tur att glädjen är så mycket större!

Kram på er

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård