• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • ingenjörsbruden

Idag är det v 29+0 o jag mår kanon. Foglossningar som påminner en att ta det lugnt o inte skutta runt för mtk på byggställningar, använder mitt foglossningsband så fort jag ska gå längre sträckor än till skrivaren.
    Har "peppar peppar ta i trä" inte speciellt ont av det än så länge, hoppas det håller sig så.

Rund o stor om magen, fick höra av svägerskan att hon inte tyckte jag var stor men att resten av släkten tyckte att jag var stor om magen.....tog det som en komplimang....för det var det ju....på hennes vis....men maken tog det inte ritkigt så när jag berättade för honom.....
    Nåja....
    Boandet har dragit igång ordentligt igen..... nu ska vi bygga om spjälsängen....den ska få hjul, bottenplattan anpassas i höjdled så att den hamnar på samma nivå som våran säng.
    Börjat kolla på lite nya sängkläder, madrass o spjälskydd. Kul med lite nytt.

Annars är det mesta klart. kikar dock runt efter en gosig filt, inspirerad av Heloise.

på er alla!

• Hvidbrud

Så härligt med alla växande magar i tråden! (po.p har 70%på gravidkläder just nu i Malmö iallafall.)
    Ingis: att han inte får in det i skallen snart... *targummiklubbani högstahuggochstårredo*
    Här hemma har vi vardag igen. Barnens kusin, som skulle bo här i 5veckor har åkt hem efter tio dagar. Hon tyckte inte att jobbet var något för henne... Nä, det är er tungt jobb att jobba städ, men det ger pengar och trevliga kolleger och hon skulle komma i betydligt bättre form ön hon är nu... Jag måste erkänna att jag blir både arg och ledsen när jag ser hur extremt dåliga vanor flickebarnet har. Önskar att hon hade önskat lite hjälp men det är svårt att ändra vanor. Jag kan ju bara berätta för henne vad jag vet, men kg vill ju inte vara bemästrande heller. Det funkar ju inte. Nå. Det var bara lite svamlande tankar så här en tisdagsmorgon... I övrigt börjar det närma sig med dagisstart och jag vet fortfrande inte vad jag vill göra i höst. *tryckerundantankenförenkänslaavpanikspridersigikroppen* Någon som har ett bra, roligt, engagerande, livsbekräftande och välavlönat arbete till mig? Inboxa mig gärna!

• ingenjörsbruden

Hvidis: va tråkigt att hon inte kunde hålla ut lite längre....
    Ojojojoj...snart dagis!!! Klurar o funderar på ngt bra jobb......

Idag vägrade busan ta på sig blöja.....så dagisväskan är packad med 3 extra trosor o lika många byxor......spännande!

• Hvidbrud

Ingis: här har vi en blöjbägrare till! Men nu är det andra dagen på dagis utan blöja och hon har kommit hem i samma trosor! Hurra! Hur gick det för ballabusan då?

Här har jag världens mammigaste kille hemma. I morse fick jag klaustrofobi och fick springa och gömma mig. Men mammamammamammamammamammamammamammamamma förföljde mig... Blev frustrerad och började gråta. Sen kändes det bättre. Hjärtklappning och magkatarrkänning och kan inte somna på kvällen.... Många borden och inget blir gjort. Kanske dags att öppna ögonen och se att väggen är skrämmande nära... Borde hitta jobb borde städa borde sälja ut ur källaren borde vika tvätt borde träna borde leka mer borde förbereda j till dagis borde leka med broderns barn borde ringa och höra hur svägerskan har det borde hitta jobb (igen) borde skriva cv borde vara ute i fina vädret borde borde borde. Sätter mig här lite. Sorry för neg-inlägg...

• lanovia 08

Hvidis stor kram. Välden är full av borden men inte riktigt lika måbga måsten. Ett tips är att skriva ner alla grejer du känner att du borde. Vad måste du göra nu? Vad kan vänta? Beta av en sak i taget. Har du nåfon tanke på vad du vill göra i höst?

• Soldemor

Hej!

Vikarierande kyrkoherden/kamreren tittar in som hastigast och vinkar!

Känner igen det där Hvidis, även om med fyrbenta barn och något andra måsten, men likväl måsten!

Fick reda på förra veckan att de inte får dra ner min tjänst så som de ville ( tackLunds stift!) så då drar de inte ner alls. Men hela situationen här är så beklämmande att jag ändå söker annat (och det finns ju hur mycket som helst att söka - inte.) Men det kan bli en ledig tjänst, för den församlingen som Syrinx kände till, där vet jag vem som fick tjänsten och den personens tjänst bör snart bli ledig - Hos Ingis!! Oj så mycket bra anledningar till hembesök det skulle kunna bli! Faran är bara, att så fort jag får reda på något sådant så har det tagit ungefär fem minuter i min fantasi och sedan har jag i princip fått jobbet. Öh! Har iaf ringt chefen där, som jag känner mycket väl eftersom jag bott där och hjälpt till mycket - och gjort praktik! Så jag kanske inte skulle vara helt körd då! Vi får se...

Nu skall jag iaf vara ledig i morgon (fast tjänstemobilen måste vara på alltid, ständigt nåbar som chef, hå hå ja ja!)

På lördag ringer klockan vid 02.00 sådär, då skall man gå upp och jaga padda och sedan åka till Kalmar!

Välkomna på kattutställning i Spelefanten! Hon kan ta cert 7 av 8 för Grand-titeln! OOhhh, så spännande! Tror att husse får bära fram henne, hon känner nog av mina tävlingsnerver annars och då blir det väl fräs och annat för domaren - och det är inte bra, även om hon är padda och därför får fräsa lite.

Nu åker jag hem och hoppas att jag kan hänga här lite mer, men är mest som ett gammalt lakan om kvällarna. trist!

Puss! Tänk på oss på lördag!

Och nästa gång jag tittar in (försöker hänga med så gott det går med telefonen) vill jag väldigt gärna se livstecken från bl a Fru E och Syrinx. Och vad hände med Diz? miss ya, girls!

• ingenjörsbruden
    Hvidbrud skrev 2012-06-28 12:51:46 följande:
    Ingis: här har vi en blöjbägrare till! Men nu är det andra dagen på dagis utan blöja och hon har kommit hem i samma trosor! Hurra! Hur gick det för ballabusan då?

Här har jag världens mammigaste kille hemma. I morse fick jag klaustrofobi och fick springa och gömma mig. Men mammamammamammamammamammamammamammamamma förföljde mig... Blev frustrerad och började gråta. Sen kändes det bättre. Hjärtklappning och magkatarrkänning och kan inte somna på kvällen.... Många borden och inget blir gjort. Kanske dags att öppna ögonen och se att väggen är skrämmande nära... Borde hitta jobb borde städa borde sälja ut ur källaren borde vika tvätt borde träna borde leka mer borde förbereda j till dagis borde leka med broderns barn borde ringa och höra hur svägerskan har det borde hitta jobb (igen) borde skriva cv borde vara ute i fina vädret borde borde borde. Sätter mig här lite. Sorry för neg-inlägg...
    BAMSEKRAM! Skriv ner alla måsten o delegera allt du kan. Du måste vara rädd om dig! Kan inte hjälpa om du själv inte mår bra ju......  skicka ett sms till svägerskan att du tänker på henne, strunta i städ o tvätt eller iallafall...säg som du känner till maken o sen var det väl så att han gjorde det så himla bra...eller?! Oskyldig
    Källargrejorna försvinner inte så strunt i dem osså....

Du är en fantastisk mamma o E är superduktig som kommit hem i samma trosor.....länge sen jag tänkte på det som en bedrift....kanske i min ungdoms galna dagar kanske....
    Jag tror verkligen inte att J behöver någon mer förberedelse för dagis....han kan ju redan allt...nästan iallafall... O han är duktig o tar för sig o ger sig inte i första taget.....han är bättre förbered än många många andra barn!
    O du.....du är UNDERBAR o FANTASTISK glöm inte det!

Nu ska jag inboxa dig med lite småspånande ang jobb som jag klurat lite på.....

• ingenjörsbruden
    Soldemor skrev 2012-06-28 15:12:27 följande:

Hej!

Vikarierande kyrkoherden/kamreren tittar in som hastigast och vinkar!

Känner igen det där Hvidis, även om med fyrbenta barn och något andra måsten, men likväl måsten!

Fick reda på förra veckan att de inte får dra ner min tjänst så som de ville ( tackLunds stift!) så då drar de inte ner alls. Men hela situationen här är så beklämmande att jag ändå söker annat (och det finns ju hur mycket som helst att söka - inte.) Men det kan bli en ledig tjänst, för den församlingen som Syrinx kände till, där vet jag vem som fick tjänsten och den personens tjänst bör snart bli ledig - Hos Ingis!! Oj så mycket bra anledningar till hembesök det skulle kunna bli! Faran är bara, att så fort jag får reda på något sådant så har det tagit ungefär fem minuter i min fantasi och sedan har jag i princip fått jobbet. Öh! Har iaf ringt chefen där, som jag känner mycket väl eftersom jag bott där och hjälpt till mycket - och gjort praktik! Så jag kanske inte skulle vara helt körd då! Vi får se...

Nu skall jag iaf vara ledig i morgon (fast tjänstemobilen måste vara på alltid, ständigt nåbar som chef, hå hå ja ja!)

På lördag ringer klockan vid 02.00 sådär, då skall man gå upp och jaga padda och sedan åka till Kalmar!

Välkomna på kattutställning i Spelefanten! Hon kan ta cert 7 av 8 för Grand-titeln! OOhhh, så spännande! Tror att husse får bära fram henne, hon känner nog av mina tävlingsnerver annars och då blir det väl fräs och annat för domaren - och det är inte bra, även om hon är padda och därför får fräsa lite.

Nu åker jag hem och hoppas att jag kan hänga här lite mer, men är mest som ett gammalt lakan om kvällarna. trist!

Puss! Tänk på oss på lördag!

Och nästa gång jag tittar in (försöker hänga med så gott det går med telefonen) vill jag väldigt gärna se livstecken från bl a Fru E och Syrinx. Och vad hände med Diz? miss ya, girls!

Trist med tjänsten som blev tillsatt av annan sökande....men det verkar ju sannerligen som att det finns ljusglimtar ändå! Håller tumme för att du kan få tjänsten här!

Vill osså se livstecken från Syrinx o Fru E o Diz!
    Har vi hört ngt från Syrinx  sedan bröllopet? Obestämd
  • Daa

Hvidis: KRAAAAAM.

Håller med Lanovia. Många borden är inte måsten (tipset om lista är också bra). Men jobbig känsla för dig... *kramar om igen*

(vänta...vaddå förbereda för dagis? Nu känns det som om jag har missat något i mitt föräldraskap igen...)

• Daa

Tack för vänliga ord, ni som inte tycker att jag är konstig, förresten. Hoppas att jag någongång kan hitta en självkänsla som håller för påfrestningar...

Heloise: Egentligen tycker jag att det är bra att maken och jag inte dragits med i renoveringskarusellen. Vårt kanske passiva beslut att inte renovera huset har fört med sig att vi hade en sparad slant att ta från när vi gick back en aning varje månad förra året. Vi sparade fp-dagar som kommit till pass nu. Parvlarna har fått mycket tid med båda sina föräldrar. Det ska de få i fortsättningen också, även när de börjat förskola, för ingen av oss har tänkt jobba heltid förrän ekonomin och lagen kräver det. Jag känner mig säker på att vi investerar rätt, men har ändå svårt att inte oroa mig över vad andra tycker.

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård