• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Hvidbrud

Ingis; min man blev lika dan båda mina graviditeter... Det var typ färdknäpparna på övertid som jag fick. Snacka om frustrerande! Så jag förstår dig så väl. Och så växer man och hormonerna svallar och huanemej... Men man får helt enkelt ta saken i egna händer och invänta att man börjar lukta fertil igen så ska de nog komma strykandes igen.... Det är bara en olidlig väntan.

• Fru E

Hvidis, Ingis-fast jag väntar fortfarande på att man ska bli extra sugen av alla hormoner men än har det inte inträffat stackars maken är nog lite frustrerad även om det finns många sätt (rodnade du nu Ingis )

• Soldemor
    Hvidbrud skrev 2012-07-02 12:22:37 följande:
    Min gubbe har börjat röka igen. Han kallar det feströka, men det blir oftare och oftare och jag kan inte låta bli att bli arg och besviken Åh, varför kan jag bara inte koppla bort den delen av hjärnan där jag bryr mig om hans hälsa, lukten på kläderna och oron över att barnen ska börja röka eller att de ska ta skada. Eller uppmärksamheten de jävla (kraftuttryck kräves) cigaretterna ska ta. Grrr! Fan, gubben är vuxen och kan ta sina egna beslut, men jag blir så besviken på honom att han väljer ett så dumt "nöje" ( så känner jag mig lika obstinat som jag tycker att min syster kan vara i bland) Sen blir jag ledsen för att jag är så ego som inte jan låta honom sköta sitt och ge honom en chans att faktiskt ha valt rätt beslut?? Det har ju inget med mig att göra egentligen eller, jag har inget med det att göra... Suck!

Jo, det tycker jag absolut att du har! Du har gift dig med honom med förutsättningen att ni skall leva ihop så länge som möjligt. Och rökning är inte speciellt hälsosamt. Försök få med honom ut att röra på sig istället. Regelbunden motion brukar minska motivation för rökning.

Och ooh vad jag hade velat vara med på fika på fredag, men vi får hem en persienn-gubbe som skall kolla på våra fönster och kanske har vi tur och skal hämta f n död bil på verkstaden!

• Soldemor

Har haft en bra helg som slutade mindre dito. Vi var i Kalmar i lördags och fröken dekorativ surskalle (domarens benämning på henne!) tog cert 7, möjlig titel i Dragör i Augusti - iiihhh!

I söndags åkte vi en tur till Linderöd där det ligger en helt fantastisk affär med läckra kläder. De skulle egentligen ha öppnat en utförsäljningslokal, men den var inte klar så hon hängde ut fina reakläder på gården, blev dyrt men många fina fynd! Till helgen gör hon nytt försök med utförsäljningshuset.

I går tog vi en liten tur till Österlen och när vi körde hem började motorn (är det väl?) koka och vi fick hem billen med nöd och näppe. Blev rekommenderade en verkstad inte alls långt från Ingis, men det var som att hamna hos Roy och Roger. Fast vi stod där och jag talade med dem, fick vi ingen som helst respons över vad vi sade. Till sist gick vi därifrån och nu är bilen på verkstad och jag har en tuff lånebil modell buss. Tyvärr måste jag lämna den i morgon och får då en annan bil. Har ägnat tid som borde varit arbete till att sitta i ändlösa telefonköer hos försäkringsbolag och uthyrningsfirma. Men nu tror jag att allt hänger ihop, får jag hoppas! Är lite besviken på bilen, skall den bara hålla 20 000 mil? Har börjat kolla runt på andra bilar. Tur iaf att det inte hände 04.30 i lördags morse på väg till Kalmar eller så.

Har bokat myshelg i Stockhom med maken till min födelsedag i höst, vi skall till Kista igen, där var i maj. Vi gillade det stället (och jag tyckte mycket om att Kista galleria låg på andra sidan gatan!)

På torsdag skall vi åka och se på fem veckors kattbebisar i Helsingborg, suck! VILL HAAA! Fast kanske är det så, att herr Skeletto inte vill det. Har precis avslutat en Losec-kur som effektivt avbröt en ny kräkvända. Så tacksam för att denna människomedicin hjälper honom!

Pus och kram till alla! Stå på dig mot makens rökning, Hvidis!

Håller med att du är en superhelig graal nu, Ingis, där bebisen ju måste få ta plats! D U Ä R I N T E T J O C K!

• Soldemor
    Heloise skrev 2012-05-28 11:14:56 följande:
    lanovia: om hon vill vara ngn an barbaflickorna så kan hon ju ha lite blommor i håret, barbafin är lila och har pärlhalsband, barbalala är ju grön och spelar flöjt, barbabok är gul/orange med glasögon och en bok . Jag älskar barbapapa och Elise oxå, hon hämtar ofta en barbabok och ger till mig med uppmaningen mamma, barbapapa

Härligt att lilla J går så bra

Synrix: hoppas ni hade ett underbart bröllop, ser framemot att få se bilder( hoppas hoppas).

Ninnis: oooo guldägg no2, vad roligt att det blev ett fint 8-celligt!

Mugglan: jag har händerna full med 1 barn, jag beundrar verkligen dig och Daa som har dubbeluppsättning småttingar att hålla koll på

Tack för omtanken ang pws, ja det suger men det är ju en del av vem Elise är och hon är ju perfekt precis som hon är, däremot blir jag helt galen av oro när jag får höra om barn som bara dör i sömnen . Fast jag försöker verkliegn verkligen behärska mig och min oro så att jag inte hämmar Elises utveckling, hon har ju rätt till en så normal barndom som möjligt, hon ska ju aldrig behöva uppleva vår rädsla. Hon måste ju få leva utan att överbeskyddande skiträdda föräldrar begränsar henne. Men i hemlighet är jag så jävla rädd att jag ibland inte kan sova .

Idag ska vi och kika på ett litet hus på landet, vi som itne skulle köpa nytt förens lillasyster börjat på fsk... Det är bara att erkänna vi är inte bra alls på att följa våra egna råd haha.

Panzer ska vara föräldraledig varje torsdag och fredag i 1 år!!!! Fatta vad lyxigt Det här året ska vi ägna åt ett par viktiga saker. 1: vara med våra barn och varandra! 2: gå ner i vikt. 3: börja träna. 4: få in bra matrutiner som fungerar för hela familjen, mao PWS anpassa vår kost. 5: få in motion i vardagen som vi kan inkuldera barnen i mao PWS anpassa familjesamvaron. (6: Heloise: komma på vad hon vill göra med sitt liv och skriva klart masteruppsatsen). Jag ser verkligen framemot det här, vi måste verkligen ändra hela vårt liv, byta ut våra dåliga vanor, skapa nya bra pws vänliga vanor. Det känns som en nystart, som att börja om från början, som att vi fått en chans till att göra allting rätt, allt som blelv fel förra gången . Så om 1 år ska både jag och P
    Jättesent kommenterat men ändå, det där kommer ni fixa galant, ni är superstarka!
  • Soldemor

Ber (ännu en gång!) om ursäkt för bara ego-inlägg, men är fortfarande ganska trött och förvirrad efter den här kaotiska våren på jobbet. Och bilhistorien gjorde inte mycket bättre. Låg halva natten och var orolig för hur det här skulle bli och om jag skulle hinna i tid till begravningen jag hade idag. Ju längre tiden gick, desto fler skräckscenarier producerade min hjärna, kul!

• Soldemor
    passionsblomman skrev 2012-06-01 16:15:14 följande:
    Upptäckte att det var mer än hög tid att fylla på bensin i bilen.Sa "käre gode Gud, välsigna bensinen" och rullade med berått mod vidare. Det höll, och jag tankade, betalade och beslöt mig för att också ta mig tid att tvätta av vindrutan.
    Flyttade inte bilen bort till det lilla skåpet, utan hämtade hela hinken istället. Tvättar och gnor. "jäklar anacka, det avar tom lortigare än jag tyckte det såg ut inifrån.." *Tvätta tvätta* "men OJ, har det där stenskottet blivit sådär mycket större nu? Det har jag inte sett förut.." *tvättar lite till*

Går och ställer tillbaka hinken. På väg tillbaka till min bil, kommer en riktigt snygg kille med ett stort brett leende förbisvepande och adresserar mig : ja tack då! Flört
    Jag tittar förvånad på honom medan han sätter sig i sin BMW, kollar lite åt sidan för att se om han talar med någon annan...

...näää? Det är bara jag här? *funderar* Får sedan syn på hans bilruta. Den är ren. Väldigt ren. Den har tom blöta ränder kvar efter förnserskrapan. Den killen kom inte från skåpet med tvätthinken i...

-Eh...VA? Vänta nu, menar du att jag ställde mig och tvättade din bilruta istället för min egen? Jaha, men då får jag väl hämta hinken igen och putsa min egen nu då...
    -Ja-men tack ska du ha! *ler ännu större och åker iväg i sin svarta BMW*

Kvar står jag, vid min alldeles väldigt gröna Audi. Cool

Tur man inte är 14 längre, för dåförtiden hade man väl dött av skämmighet. Skäms Men, däremot undrar jag allvarligt om jag skulle behöva undersökas för Alzhemers eller så. Jag verkar ju knappt veta vad jag gör därute i världen. Förvånad

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Fru sy
    Hvidbrud skrev 2012-07-03 10:05:24 följande:
    Fru sy kanske också vill komma ner?
    Tack för att du tänker på mig! Men som du skrev har jag rätt fullt upp här. Jätteroligt såklart, men jag får inte in ett besök ner till er nu tyvärr.  Det har varit jättemycket folk och enbart förra helgen sålde jag mer än vad jag gjorde på hela evenemanget för två år sedan när jag var med sist. Det var jättemycket folk som kände igen mig från tidningen, så det reportaget kom verkligen precis i tid!

På detta har jag även börjat jobba lite smått. Har varit inne och planerat på nya skolan nu måndag och tisdag. Känns riktigt bra, men kommer bli mycket jobb då det är en lite annorlunda skola mot vad jag är van vid.

Nu ska jag ta en dusch innan E vaknar. Sen ska vi ner i byn och njuta.

Grattis till lyckad vul Ninnis! Och Fru E, ni har redan kommit till v.14, underbart!

Kramar till er alla!
  • Ninnnis

Hej! Jag fikar som sagt gärna på fredag! Ska vi ses på stan? Om vädret är fint kan kanske tex Slottträdgården vara lämpligt. Här har vi en liten. Sjukling som fyller ett år idag. Igår hade han 40,6 i feber som mest, men idag är det lägre. Han hostar, rosslar och är röd i halsen men i övrigt vid gott mod. Tänk att det är ett år sedan han kom till oss!

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård