• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Ninnnis

Oj, det var visst ett par konstiga tangenttryckningar ovan, hoppas ni förstår ändå Hvidis, jag tycker att du i allra högsta grad har att göra med huruvida din man röker eller ej. Jag anser om att man har valt att leva ihop med en annan människa, och dessutom har satt barn till världen, så är det ens förbannade skyldighet att försöka se till att finnas där och vara frisk så länge som möjligt. Visst, man kan bli överkörd av en bil när man går över gatan och allt det där, men man behöver iallafall inte medvetet förkorta sitt liv med åtskilliga år. Så det så! Vi har också haft en liknande diskussion här hemma, och jag vann med mina argument

• ingenjörsbruden
    Ninnnis skrev 2012-07-04 13:14:05 följande:
    Hej! Jag fikar som sagt gärna på fredag! Ska vi ses på stan? Om vädret är fint kan kanske tex Slottträdgården vara lämpligt. Här har vi en liten. Sjukling som fyller ett år idag. Igår hade han 40,6 i feber som mest, men idag är det lägre. Han hostar, rosslar och är röd i halsen men i övrigt vid gott mod. Tänk att det är ett år sedan han kom till oss!
    Va tiden har farit iväg! Skönt att febern är lägre o gullungen vid gott mod.
    Kunde du tänka dig för ett år sen att du idag skulle ha en så ljuvlig kille o ett pyre i magen! Så sanslöst fantastiskt så iallafall jag  blir alldeles pirrig i magen!

Vilken tid passar bäst för er? Jag kan tänka mig att käka lunch o sen häcka kvar o fika o snattra tills det är dags att fara hem o hämta busungen.
  • ingenjörsbruden
    Hvidbrud skrev 2012-07-03 10:15:25 följande:
    Ingis; min man blev lika dan båda mina graviditeter... Det var typ färdknäpparna på övertid som jag fick. Snacka om frustrerande! Så jag förstår dig så väl. Och så växer man och hormonerna svallar och huanemej... Men man får helt enkelt ta saken i egna händer och invänta att man börjar lukta fertil igen så ska de nog komma strykandes igen.... Det är bara en olidlig väntan.
    Just det, kommer ihåg att du berättat det...... fr förra gravideteten så kommer jag ihåg att maken var orolig över att man skadade bebisen....men villig var han då iallafall.....men minnet är lite luddigt o det kan mkt väl vara så att det enbart var jag som tog initiativen då osså......

Asch jag överlever, men man blir så attans ynklig emellanåt för sådana här bagatellgrejor. Senast igår fick jag höra att jag var fantastisk vid 2 olika tillfällen.....så jag tar de positiva sakerna o lever på dem o struntar i resten.

Tack för erbjudandet om klänning! Du är gullig!
    Jag har inte så många klänningar men en fantastisk svart klänning (ärmlös) som består av 2 lager med olika tyger, o det är STRETCH! Vilken uppfinning! Blir boleron från bröllopet till o så klart en matchande handväska o ev brudskorna osså....ska kika på dem idag o se om de går att använda. Bal i sommartider är varma, tack gud att jag slipper frack iallafall! Kompletterar min outfit med solfjäder=kalaspingla eller hur?!
  • ingenjörsbruden
    Fru E skrev 2012-07-03 10:22:22 följande:
    Hvidis, Ingis-fast jag väntar fortfarande på att man ska bli extra sugen av alla hormoner men än har det inte inträffat stackars maken är nog lite frustrerad även om det finns många sätt (rodnade du nu Ingis )
    Alla får inte extra sug....... men har för mig fr förra graviditeten att suget inte uppstod förrän efter v20......
    Så det finns lite hopp än för maken din tror jag!
    O jaa... jag rodnade....men bara superlite!
  • ingenjörsbruden
    Soldemor skrev 2012-07-03 18:09:21 följande:

Har haft en bra helg som slutade mindre dito. Vi var i Kalmar i lördags och fröken dekorativ surskalle (domarens benämning på henne!) tog cert 7, möjlig titel i Dragör i Augusti - iiihhh!

I söndags åkte vi en tur till Linderöd där det ligger en helt fantastisk affär med läckra kläder. De skulle egentligen ha öppnat en utförsäljningslokal, men den var inte klar så hon hängde ut fina reakläder på gården, blev dyrt men många fina fynd! Till helgen gör hon nytt försök med utförsäljningshuset.

I går tog vi en liten tur till Österlen och när vi körde hem började motorn (är det väl?) koka och vi fick hem billen med nöd och näppe. Blev rekommenderade en verkstad inte alls långt från Ingis, men det var som att hamna hos Roy och Roger. Fast vi stod där och jag talade med dem, fick vi ingen som helst respons över vad vi sade. Till sist gick vi därifrån och nu är bilen på verkstad och jag har en tuff lånebil modell buss. Tyvärr måste jag lämna den i morgon och får då en annan bil. Har ägnat tid som borde varit arbete till att sitta i ändlösa telefonköer hos försäkringsbolag och uthyrningsfirma. Men nu tror jag att allt hänger ihop, får jag hoppas! Är lite besviken på bilen, skall den bara hålla 20 000 mil? Har börjat kolla runt på andra bilar. Tur iaf att det inte hände 04.30 i lördags morse på väg till Kalmar eller så.

Har bokat myshelg i Stockhom med maken till min födelsedag i höst, vi skall till Kista igen, där var i maj. Vi gillade det stället (och jag tyckte mycket om att Kista galleria låg på andra sidan gatan!)

På torsdag skall vi åka och se på fem veckors kattbebisar i Helsingborg, suck! VILL HAAA! Fast kanske är det så, att herr Skeletto inte vill det. Har precis avslutat en Losec-kur som effektivt avbröt en ny kräkvända. Så tacksam för att denna människomedicin hjälper honom!

Pus och kram till alla! Stå på dig mot makens rökning, Hvidis!

Håller med att du är en superhelig graal nu, Ingis, där bebisen ju måste få ta plats! D U Ä R I N T E T J O C K!

Tack goding!
    Tradigt med bilen, tur ni kom hela vägen hem! Håller tummen för att allt flyter med lånebil o reperationer.
    Du är ju rent galen! Man KAN INTE titta på små gulliga kattungar utan att vilja ha någon med hem! Vilket självplågeri! Men ljuvligt!
    Bra medicin som funkar på både folk o fä.
  • ingenjörsbruden
    Fru sy skrev 2012-07-04 11:46:00 följande:
    Tack för att du tänker på mig! Men som du skrev har jag rätt fullt upp här. Jätteroligt såklart, men jag får inte in ett besök ner till er nu tyvärr.  Det har varit jättemycket folk och enbart förra helgen sålde jag mer än vad jag gjorde på hela evenemanget för två år sedan när jag var med sist. Det var jättemycket folk som kände igen mig från tidningen, så det reportaget kom verkligen precis i tid!

På detta har jag även börjat jobba lite smått. Har varit inne och planerat på nya skolan nu måndag och tisdag. Känns riktigt bra, men kommer bli mycket jobb då det är en lite annorlunda skola mot vad jag är van vid.

Nu ska jag ta en dusch innan E vaknar. Sen ska vi ner i byn och njuta.

Grattis till lyckad vul Ninnis! Och Fru E, ni har redan kommit till v.14, underbart!

Kramar till er alla!
    Ojojoj vilken försäljning! Va kul! O va roligt med nytt jobb som känns så bra.
    Vi får ses nästa gång!
  • Syrinx

Tack kära ni för gratulationer och lyckönskningar! Det värmer i hjärtat!

Åh, jag vill jag vill jag vill fika på fredag!!! Men det är första repdagen på Ystadoperan, vi håller på mellan halv elva och halv fem - och jag antar ju att det inte är kvällsfika... Jag röstar för fika en annan gång snart också! 

Hvidis, jag är helt enig med resten om att du i högsta grad har att göra med om maken röker eller inte! Ninnis formulerade det bra med "förbannade skyldighet". Precis så är det ju. Ni har gemensamt ansvar för varandra och för era barn, och att då med berått mod ställa sig och bolma sånt där gift är rent bedrövligt och ansvarslöst! 

Fru Sy, så underbart med bra försäljning! Vad duktig du är!

Ninnis, stort grattis och hurra för lille ett-åringen! Skål  Hoppas att han kryar på sig ordentligt.

• Syrinx
    Soldemor skrev 2012-07-03 18:09:21 följande:

Har haft en bra helg som slutade mindre dito. Vi var i Kalmar i lördags och fröken dekorativ surskalle (domarens benämning på henne!) tog cert 7, möjlig titel i Dragör i Augusti - iiihhh!

I söndags åkte vi en tur till Linderöd där det ligger en helt fantastisk affär med läckra kläder. De skulle egentligen ha öppnat en utförsäljningslokal, men den var inte klar så hon hängde ut fina reakläder på gården, blev dyrt men många fina fynd! Till helgen gör hon nytt försök med utförsäljningshuset.

I går tog vi en liten tur till Österlen och när vi körde hem började motorn (är det väl?) koka och vi fick hem billen med nöd och näppe. Blev rekommenderade en verkstad inte alls långt från Ingis, men det var som att hamna hos Roy och Roger. Fast vi stod där och jag talade med dem, fick vi ingen som helst respons över vad vi sade. Till sist gick vi därifrån och nu är bilen på verkstad och jag har en tuff lånebil modell buss. Tyvärr måste jag lämna den i morgon och får då en annan bil. Har ägnat tid som borde varit arbete till att sitta i ändlösa telefonköer hos försäkringsbolag och uthyrningsfirma. Men nu tror jag att allt hänger ihop, får jag hoppas! Är lite besviken på bilen, skall den bara hålla 20 000 mil? Har börjat kolla runt på andra bilar. Tur iaf att det inte hände 04.30 i lördags morse på väg till Kalmar eller så.

Har bokat myshelg i Stockhom med maken till min födelsedag i höst, vi skall till Kista igen, där var i maj. Vi gillade det stället (och jag tyckte mycket om att Kista galleria låg på andra sidan gatan!)

På torsdag skall vi åka och se på fem veckors kattbebisar i Helsingborg, suck! VILL HAAA! Fast kanske är det så, att herr Skeletto inte vill det. Har precis avslutat en Losec-kur som effektivt avbröt en ny kräkvända. Så tacksam för att denna människomedicin hjälper honom!

Det är en duktig dekorativ surskalle, iallafall! Spännande med möjlig titel - håller tummarna!

Och ooooohhh, kissebebisar! Det låter fullkomligt livsfarligt, jag försöker hålla mig långt bort från sånt... Jag är inte helt säker på att vår lilla drottning skulle uppskatta den typen av sällskap, heller. Du måste rapportera, hur som helst!
  • Syrinx
    ingenjörsbruden skrev 2012-07-04 13:30:45 följande:
    Jag har inte så många klänningar men en fantastisk svart klänning (ärmlös) som består av 2 lager med olika tyger, o det är STRETCH! Vilken uppfinning! Blir boleron från bröllopet till o så klart en matchande handväska o ev brudskorna osså....ska kika på dem idag o se om de går att använda. Bal i sommartider är varma, tack gud att jag slipper frack iallafall! Kompletterar min outfit med solfjäder=kalaspingla eller hur?!
    Absolut kalaspingla!!! Det låter härligt att gå på bal!
  • Syrinx
    ingenjörsbruden skrev 2012-07-04 13:36:12 följande:
    Du är ju rent galen! Man KAN INTE titta på små gulliga kattungar utan att vilja ha någon med hem! Vilket självplågeri! Men ljuvligt!
    Ja, just så menade jag.
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård