• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Norrskensflamman

Hej alla!
    Grattis Ankan
    Lanovia, fy fabian vilken jobbig vinter ni haft. Hoppas det vänder snart. Styrkekram!

Blommis, jag är inte heller Alla Andra. Och din röda tråd ger jag tummen upp för och jag håller på dig, det vet du

Jag vill också spy åt mina oputsade fönstret, dammet som virvlar runt överallt, flottiga kylskåpsdörrar, svinig ugn osv osv. Men just nu prioriterar jag annat. Tex att vara med familjen och att vara ute. I helgen hade vi strålande sol och någon plusgrad. Så lördag var jag och flickorna ute med deras gudmor på isen (älven) och åkte längdskidor i ett par timmar. Med avbrott för våfflor och dryck i en timmerloge
    Söndag åkte jag och väninnan dryga timmen på isen, i lite högre tempo än när barnen var med.
    Det är så fantastiskt härligt med vit, vit snö, sol och att glida fram på isen/snön. Ute på älven kryllar det med folk som promenerar, skidrar, åker skoter, pulka eller bara sitter på en liten holme/udde/ö/strandkant och solar, grillar korv mm. Detta är absolut bästa tiden på året!!

Annars så håller jag på att jobba ihjäl mig, då det här med att få vara ute, röra på sig och att umgås med mina barn och min musiker känns extra viktigt för mig. För att orka.

• Hvidbrud

Ja, jag har bara haft den en gång och sen galen PMS sn kom den inte. Tror bara att set är hormonerna som är förvirrade pga amning. Men det är irriterande att gå och vänta. Jag brukar ju vara regelbunden som ett klockverk- innan graviditeterna vill säga.

• Norrskensflamman

Här planeras synkning av semester minsann... på musikerns initiativ ♥
    Jag åker mest troligt iväg 2v med flickorna till deras farfar o släktingar, men de andra 2 v ska vi vara tillsammans. VI + barnenHjärta
    Känns bra. Pirrigt. Stort. Härligt. Varmt. Skönt.

• passionsblomman

Hvidis, tråkigt väder? Nä, här är det jättefint, precis som igår. Lyckostmig!
    Mensen? Ojdå, eller, ja du kan ju ha rätt där med hormonerna men...*inandning*

Ninnis,

Flamman, ert VI känns väldigt bra för oss runt omkring också. Det är en helt annan klang i din röst (jorå, den lyser igenom fast man inte "hör" hör den, så hör man den ju ändå) och en lyster över hela dig, som vi väntat på och unnat dig så himla väl. Det var det här du var värd som var mer och bättre.
    Jag avundas dig dina vårvinterstunder,jag älskar den tiden och det värker i mig av saknad när jag tänker på det. Men jag får å andra sidan utforska vårtecknen här istället. Nu idag såg jag den allra första lilla blå blomman på  en växt som heter Ormöga. Den är näpnare än den låter.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Norrskensflamman
    passionsblomman skrev 2012-03-13 11:48:45 följande:
    Hvidis, tråkigt väder? Nä, här är det jättefint, precis som igår. Lyckostmig!
    Mensen? Ojdå, eller, ja du kan ju ha rätt där med hormonerna men...*inandning*

Ninnis,

Flamman, ert VI känns väldigt bra för oss runt omkring också. Det är en helt annan klang i din röst (jorå, den lyser igenom fast man inte "hör" hör den, så hör man den ju ändå) och en lyster över hela dig, som vi väntat på och unnat dig så himla väl. Det var det här du var värd som var mer och bättre.
    Jag avundas dig dina vårvinterstunder,jag älskar den tiden och det värker i mig av saknad när jag tänker på det. Men jag får å andra sidan utforska vårtecknen här istället. Nu idag såg jag den allra första lilla blå blomman på  en växt som heter Ormöga. Den är näpnare än den låter.
    Hjärta  Hjärta  Hjärta TACK Blomman, och alla ni andra trådvänner

Hör ni min dialekt också

Blomman, ska jag skicka några bilder från isen?? Eller jag kanske lägger upp här i galleriet.
    JAG avundas ER alla vårblommor. Men inte riktigt ännu. Vill hinna njuta av den här tiden först... SEN när det blir VÅR, ja då önskar jag att vi kunde ha lite mer av er blomsterprakt. Här är det bara planterade arter av scilla, snödropp, krokus som växer... och eftersom jag inte har planterat några så har jag INGA!! *surar* Men, men,  det har sin tjusning ändå. LJusa, ljusa nätter med orrspel och tjäderspel går inte av för hackor heller.
  • passionsblomman
    Norrskensflamman skrev 2012-03-13 11:54:38 följande:
    Hör ni min dialekt också
    Jo. 

Tungan ute
  • Hvidbrud

NU är det fint och jag har två sovande barn i en vagn och en äppelpaj som är klar till att skjutsa i ugnen. Muttan är vaxad (jag blev slängd runt på i tio minuter aj som fan(det kräver ett kraftuttryck av den kalibern)) så ny ska jag köpa mjölk till vaniljsåsen och sitta i solen en stund! Kram!

• passionsblomman
    Hvidbrud skrev 2012-03-13 15:13:13 följande:
    NU är det fint och jag har två sovande barn i en vagn och en äppelpaj som är klar till att skjutsa i ugnen. Muttan är vaxad (jag blev slängd runt på i tio minuter aj som fan(det kräver ett kraftuttryck av den kalibern)) så ny ska jag köpa mjölk till vaniljsåsen och sitta i solen en stund! Kram!
    AJ!

Det där vågar jag mig inte på.

Fast äppelpaj och sitta i solen låter däremot underbart. Solig

Truls och jag har gått i skogen, en helt annan väg än vi brukar. Han fick klättra över en massa grenar som låg på den stigen, så han tyckte inte alls det var en lika bra runda som den vanliga. Menman måste ju variera sig lite.
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård