• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Klockarbol

*Vinkar glatt till Blomman*

Jag är också sockerråtta och uppvuxen med fika.
    Dessutom är jag väldigt förtjust i "osvenska" frukostar, jag gilla amerikanska och europeiska frukostar med pancakes & sirap, mackor med chokladpålägg eller jordnötssmör och sån't.
    Vi kan allt klämma bacon-ägg-korv-stekt bröd-frukostar också

Jag har väldigt lite erfarenhet av marsvin men har bara träffat snälla grisar som på sin höjd tjuter lite när man klämmer på dom. Fötterna har jag inte funderat så mycket över, mitt fokus ligger nog mest på att kolla om det behöver klippas klor.

Jag hade tamråtta förr, jättetrevliga djur men de är så mycket mer intelligenta än marsvin och kräver mycket mera jobb så det var aldrig ett alternativ.

Om hamstrar tycker jag inte däremot - har bara träffat elaka exemplar och dessutom väsnas dom på nätterna!

Visst tycker jag mycket om marsvinen och det är rart att tula en stund i soffan på kvällen men undulaterna ligger mig varmast kring hjärtat.
    Även fast våra tre inte är speciellt handtama ännu (men det artar sig) så är dom fantastiskt underhållande! Inte en lugn stund och allt är till för att utforska (läs - förstöra eller kasta i golvet...)
    Senaste veckan har dock Äldstas undulat roat sig med att leka med min undulats stjärtpennor. Leka i det här fallet betyder att sätta sig på min undulats stjärt och målmedvetet dra i minst en stjärtpenna = när min undulat väl lyckas komma loss och flyga iväg så har Äldstas undulat en alldeles ny fjäder att leka med i näbben...
    Min fågel börjar se rätt bedrövlig ut nu.

Undulaten jag hade som tonåring var som er - med över allt och jättetam!
    Stekpannor höll han sig ifrån men ett antal tillbud i badkaret blev det (han fattade aldrig att undulater inte kan simma...) och så kraschade han i en hängkaktus. Fast det gjorde han bara en gång sen åkte kaktusen ut och min stackars undulat tillbringade 2 dar hos veterinär innan alla taggar var borta

Nu ska här ätas fiskgratäng!

• passionsblomman

Klockarbol, hängkaktus! Stackars pippin!

Nu ska jag verkligen ta mig ut i den gråbegebruna våren. Jag är säker på att få sällskap av massor av pippifåglar därute. Sådana som bröstar upp sig och deklarerar vem som är störst bäst och vackrast.
    -Ungefär som en krogrunda, fast på ljusa da´n. Solig

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Hvidbrud

Åh vad jag har njutit av vårsolen! Det blev en mil i dag! Rosor på kinden och skoskav på båda fötterna, så jag fick ta en kaffe å fralla paus på vägen hem Nu försöker jag skriva här medan j försöker dra av mig håret och örhängena... .
    Blommis: ja, så har jag också vuxit upp med socker. Tur att man får äta det man vill och kan välja det man vill ge sina barn. Min mamma tyckte synd om e som skulle äta gröt och yoghurt utan socker, det är ju så tråkigt. Men nu ser hon hur matglad hon är och är inte rädd för nya smaker. Jag minns när jag själv sockerdetoxade och när maten började smaka så mycket. När andra smaker på paletten fik jobba och tränas. Det var en aha upplevelse, som ligger till grund för vårt försök att ge 0 socker innan 1år.
    sen är ju ett glas cola precis det man behöver ibland oavsett vad...(fast jag vill ha socker i min )

• lanovia 08

Ska se om jag lyckas skriva lite. börjar käbna attt jag lika gärba kan hålla tyst för allt jah jar att komma med är sjukdommar

• lanovia 08

Dopet böev bra. Jag lyckades komma på bemen o var rätt pigg i lördags. Mamma o maken gjorde supergoda smörgåstårtor o alla var nöjda.

• lanovia 08

(j-a mobil) A skötte sig kanon i kyrkan. Prästen var jättebra o lät de lite större barnen springa runt o leka vid altaret, gjorde livet lättare för.många föräldrar.

• lanovia 08

Idag har vi en idioternas dag. E har ont i minnen pga tänder OCH är trotsig. Så skriker hon inte av smärta gör hon det av ilska. Alvedon: chexk. A har feber hafe 38,8 o skrek otröstligt. Alvedon: check. Fick knappt i mig ngn frukost imprse då båda skrek på kapp. Skrek inte.E.så s

• lanovia 08

A spydde upp massa slem imorse. samtodigt som jag torkade upp detta passade E på att skvätta massa fil på golvet. Etc etc. Jag jar frusyionen högt upp i halsen idag.

• lanovia 08

Jag har frustrationen högt stående i halsen skulle det stå. Är det bara min mobil som är hoåplös att skriva med. Så här var det inte förr. Men det går inte att gå tillbaka o rätta text längre. Ska sluta skriva nu för jag behöver inte detta irritationsmomentet idag.

• Hvidbrud

Ojohojohoj Lanovia! Många många stöttekramar till dig idag! Känner med dig- och du, det blir lättare sen.... This too shall pass...

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård