• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Norrskensflamman

Vet ni vad...?! Jag kanske ska gå på Laleh-spelning i helgen Har önskat det ett tag nu, och nu kommer hon till vår landsände! Jag har inte varit på musikarrangemang som jag själv eller barnen deltagit i på... Ja det var väl på 90-talet när Europe spelade här... fniss...
    Om jag och väninnan får till det med barnpassning och jag får sålt ungarnas våningssäng ikväll (annons ute och en som ska komma och titta ikväll) så har jag råd, och då blir det nog av!!

• Norrskensflamman

Och så vill jag tipsa om en jättebra blogg (tycker jag) som gett mig en massa insikter och aha-upplevelser.
    Sen håller jag kanske inte med om allt som skrivs, men man börjar iaf tänka och fundera...

http://petrakrantzlindgren.wordpress.com/

Bl a den här fick mig att verkligen haja till. Tänkte så på min sexåring därhemma ♥

http://petrakrantzlindgren.wordpress.com/2012/02/19/nar-du-skaller-pa-mig-mamma-ar-det-svart-for-mig-att-alska-mig-sjalv/

• Ninnnis

Åh Fru E... Varför ska allt skit hopa sig så? Kan de konstiga indianerna ha med operationen att göra? Stor, varm kram!

• Ninnnis

Syrinx, det var värst vad det hopar sig för dig också. Tur att du ändå kan se lite positivt på det och att du har stöd av din blivande make

• passionsblomman
    Fru E skrev 2012-03-14 08:07:01 följande:
    Blommis- den där spärren har jag alltid, har svårt att dela med mig av alla tankar. Många som stängs inne istället för att komma ut.
    Jag veeet. Det är därför jag tjatar lite på dig. Du är viktig och dina tankar och känslor betyder något för mig att få dela. Jag vill dessutom tro, att det för de flesta av oss-även om man är olika pratsam och så- är bra att höra sig själv säga saker högt, för det ger lite luft åt allt som trycker på inombords, och dessutom brukar det liksom sätta saker i lite perspektiv så man själv ser och hör en massa som man kanske egentligen inte visste att man visste. Bla bla...
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman

Förövrigt har jag och sambon påbörjat Operatin Vårstädning, vilket bla innebär att jag plockat undan de sista kvarstruntade julsakerna...Skäms

Jaja, skratta ni! Nu är det iallafall igång, och det är påbörjat på så mångahålla att det bara är helt nödvändigt att slutföra, eftersom bla täcken, filtar och mattor är slängt i tvätten, madrasser och dynor, soffkuddar och gud vet allt, utburet på balkongen, piskat skakat, ristat och vädrat. Ett par av fönstren har jag putsat, för att inte tala om alla dammtussar som svepts undan-fast än är det oerhört mycket kvar, så jag hoppas vi inte kommer av oss alltför tidigt. Sambon brukar liksom vara mer än nöjd efter en dag som idag och tycka att han städat för resten av livet typ. Och då är det inte ens i närheten av rent, undanplockat och färdigställt. Men jag gläder mig åt att ha börjat. Det är lättare att fortsätta då.

Kram alla!

• Hvidbrud

Ninnis: tusen tack för en superduper härlig dag! Vilka härliga killar vi har! Ni skulle sett dem när de jammade tillsammans! Kram!

• Norrskensflamman
    passionsblomman skrev 2012-03-14 22:03:32 följande:
    Förövrigt har jag och sambon påbörjat Operatin Vårstädning, vilket bla innebär att jag plockat undan de sista kvarstruntade julsakerna...Skäms

Jaja, skratta ni! Nu är det iallafall igång, och det är påbörjat på så mångahålla att det bara är helt nödvändigt att slutföra, eftersom bla täcken, filtar och mattor är slängt i tvätten, madrasser och dynor, soffkuddar och gud vet allt, utburet på balkongen, piskat skakat, ristat och vädrat. Ett par av fönstren har jag putsat, för att inte tala om alla dammtussar som svepts undan-fast än är det oerhört mycket kvar, så jag hoppas vi inte kommer av oss alltför tidigt. Sambon brukar liksom vara mer än nöjd efter en dag som idag och tycka att han städat för resten av livet typ. Och då är det inte ens i närheten av rent, undanplockat och färdigställt. Men jag gläder mig åt att ha börjat. Det är lättare att fortsätta då.

Kram alla!
    Jag skrattar inte utan ler igenkännande... Plockade i all hast ner den stora julbonaden från väggen i hallen igår kväll då det kom folk och skulle köpa barnens våningssäng...

Insåg att jag fortfarande har julgardinderna uppe. Röda med guldstjärnor och guldig kappa och guldtofsar....

Och det ligger visste en jullöpare på köksbänken under all bråte...

Men julen varar väl ända in till påska, eller hur var det?Tungan ute
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård