• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • start september

Pepparkakor ja. Blir väl nästa fredag. Köpedeg absolut och så kan man baka flera gånger istället. Vårt Ica Maxis bageri såde förra året egen deg, det blev jättegott.

Nä, nu blev jag alldeles lullig av att sitta ner och dricka vinglögg. Får hjälpa till med middagen innan Lilla vaknar igen.

• lanovia 08

Jo tack det är bra. Sitter i bil på väg hem från dop, några mil kvar. Har varit en trevlig dag men nu vilar gärna kroppen. Hur är det själv Hvidis?

• muggles

Heloise: lätt på foten minsann! Låter skojigt att vara det Aha, finns det risgröt med grönsaker? låter som en läbbig kombo men kanske värt att pröva. Jo det går bättre med puré nu. Jag tror att det blev lite väl mkt "tvångsmatning" för att få i dem så mkt som möjligt dagtid så vi tog det lite piano och nu verkar lusten vara tillbaka. Det är nog bara att inse att de här tänker äta nattetid ett tag till.

Ang Elise. Jag skulle lämna henne ensam så hon får ha tråkigt. Ge henne så lite stimulans som möjligt - mörkt, tyst, ensamhet. Så länge hon är glad och nöjd och jollrar och har kul så går det inte att söva henne. Lämna henne åt sitt öde. Först när hon (ev) blir ledsen kan man försöka söva. Jag tror att om du går upp med henne, sätter på tv:n, leker, pratar el vad ni nu gör på natten så tycker hon att det är lattjolajbans. Hon verkar ha kommit lite ur balans med dygnsrytmen och det kan nog ta ett tag att komma i fas igen.  Men jag hade försökt enl ovan. Och ge inte mer mat om hon blir piggare av det, då är hon nog inte hungrig.

Moa hade en period när hon vaknade 04.30-05 varje morgon och det gick inte att ge henne välling för hon var eg inte hungrig utan blev ännu piggare av det. Det var bara att inse att hon ville gå upp den tiden men hon förlängde natten successivt sedan så när hon var runt 1 sov hon iaf till 05.30-06.

• muggles
    ingenjörsbruden skrev 2011-11-24 20:44:49 följande:
    Sen kom vi fram till att vi sänkt "nivån" på humorn på jobbet.....o jag kläckte ur mig att den var så låg så att ribban var begravd.....*mera fniss fniss*

Värre än två små skolflickor är vi! Men roligt har vi!
    RIBBAN MOAHAHAHAAA!
  • Hvidbrud

Bra tack. Har haft min bror m familj plus pappa här idag. Jättemysigt. Maken ör grinig gubbe (om han inte var man så skulle jag tippa på PMS!) och han smittar lite, så e hänger med mig mest och j är med pappa- som tycker att det är jättemysigt att hålla en supertrött hungrig kille vaken... På riktigt. Nu mattas det barn. Om det är fotboll på tv går jag och lägger mig. Så det så. (hmm... Jag kanske är lite PMSig också, när jag känner efter...)

• muggles
    Syrinx skrev 2011-11-25 10:42:49 följande:
    MSW, jag är också jättenyfiken på namnet på din lilla tjej! Hej Fru E! Hur är det med dig? *kramar tillbaka och skickar många tankar*

Ankan, hej! *vinkar*  
    Mugglan, så skönt att ni är på bättringsvägen och att det inte var lunginflammation. Det går tydligen mycket mykoplasma i år, som ju kan ge ganska svåra lunginflammationer. Min moster var väldigt illa däran över julen för två år sedan och fick ligga länge på sjukhus och allt. Usch!

Lanovia, klart att blodtrycket stiger om man är stressad! Och självklart ska du inte gå på nästa besök om två veckor! Jag har ju gissat på första advent - heja MiniLanovia!  
    JAg är helt säker på att hon har mykoplasma. Maken åkte ju på lunginflammation och han har fått en antibiotika som man ger om man misstänker mykoplasma (även om ingen odling gjordes). Moa är fortfarande inte bra. Hon är pigg på förmiddagarna men sämre (mellan 39-40 gr feber) varje eftm/kväll. Imorgon åker jag in med henne till doktorn (för tredje gången!) och kräver att de gör en odling på henne. Hon är helt kraftlös nu och allmäntillståndet blir långsamt sämre. Hon sover uselt på natten för hon hostar så. I natt fick hon alvedon kl 01 och kl 05 för att kunna slappna av lite. Stackarn!

Blomman: kul att ni sålt rekord ,grattis!

Syrinx: när gifter ni er?
  • Hvidbrud

Hej Mugglan! Stackars lilla Moa! Nä, så ska hon ju inte behöva ha det. Absolut inte så länge, iallafall! *slänger in en stor varm helande cyberkram*

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård