• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Ankan80

Det var en gammal 95-åring som bott i huset o inte gjort nånting det senaste 20 åren typ. Rökt hade han också gjort den rackaren.
    Trädgården var helt igenväxt bokstavligt talat. Det växte en massa sly och gräset var väl 40-50 cm och en o annan myrstack fanns där också. Men det är fixat sen i somras

• lanovia 08

MSW jag är också nyfiken på namnet. Hur går det att vara hemma med den lilla?

• lanovia 08

Ankan, hej kul att se dig igen. Har funderat på vad som hänt med dig.
    Ni har haft fullt upp ser jag. Skönt att komma närmare jobbet och bo nära dagis.

• lanovia 08

Ingis jag är ledsen över att chocka dig, men ja vi sätter pepparkaksdegen själva. Har ett recept från makens familj som är så himlans gott!
    Vi började baka lite lätt igår. Gjorde 4 plåtar, de blev inte så snygga men nedrans goda. E tyckte det var kul att vara med och försöka trycka figurer men man får hjälpa henne.

Oh vad mysigt det var att ha E hemma igår. hade nästan inte lust att lämna henne idag.

• lanovia 08

Har varit hos BM idag, allt såg bara bra ut. HOn tog om blodtrycket en gång för hon tyckte att det låg liiite högt när jag kom men andra gången blev det bra. Nästa besök är om 2 v, det tänkte jag inte gå på!!!

Högt blodtryck ja... undrar om det kan berott på stressen? Kom dit med andan i halsen. Skulle ju först få in E på dagis, till 99% är de alltid ute när vi kommer. För första gången på länge behövdes regnkläder i morse, men kändes ändå rått o kallt ute så jag körde lager på lager principen. När väl regnkläderna var på upptäcker jag att byxorna blivit på tok för korta. Av med dem fram med ett par nya... kommer ner till dagis, ser några av henne fröknar ute. Går in på gården, bara för att mötas av ett glatt " idag skall de små barnen vara inne". 20 min kvar tills jag skall vara hos BM. Ok, in med henne av med alla kläder som jag just fått kämpa på och hejdå. Just då förbannade jag detta väder. Och mig själv som alltid lyckas bli sen när det gäller sådant här även om jag försöker planera för gott om tid.

• lanovia 08

Känns som att det var mer jag skulle kommentera men orkar inte nu... är trötter.

Skall försöka vila lite snart. Skall ut o äta med gamla jobbet ikväll. Avtackning av en som jag jobbat mycket med.

• Hvidbrud

Hej ankan! Kul att se dig! Har tänkt på dig! Vad roligt att det blev flytt tillslut. Och till bra pris! Kul att verkstaden är på gång igen!
    Jag MÅSTE börja mata j mer så jag kan trappa ner på ammandet och börjats mini pe... Just nu blir det mest avbrutet för vi är båda så dåliga på att använda kondom (stoppa upp en presenning i muttan och tycka att det är skönt? Nä) Jag vill ju ha honom NU, DÄR och KÄNNA honom... Inte vänta, vänta, vänta... Börja om. Lukta plast. Tja, ni fattar. Jag är helt enkelt för svag i kött för att vara utan annat preventivmedel. Tycker att det är lite för tätt med en tredje....

lillprutt har bajsat! Yey! 4dagar sedan sist. Storprutt har somnat yey! Hurra, slipper gnälligt sälskap i eftermiddag . Lussebulledegen på jäsning (blev med kesella, men med ca 15 dl mjöl, istället för 18 som det stod. Lite kladdig, men de blir nog helt perfekt!) Ska bakas i eftermiddag och kanske ringer kg på grannen och ger henne några, bara för att? (om de nu inte är fööör goda och Smègul vill haaaa ALLA själv... kan ju hända...

nä, nu diska och leka med lillprutt!

• Hvidbrud

Lanovia: helt säkert att lämningen hade stort inflytande på ditt första blodtryck! Och, nä, om två veckor behöver du inte gå. Han är ju ute om en vecka!

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård