• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • ingenjörsbruden
    Fru E skrev 2011-11-24 08:45:06 följande:
    *vinkar in och kramar alla *
    *kramar tillbax* Hur är det med dig?! Tänker massor på dig!

Hvidis: vilken skön dag ni haft!

MSW: ja kollrig är bra ord på´t! 5(!) bajsblöjor! Di vaur en reeedi skitunge du har!
  • Ninnnis
    MSW skrev 2011-11-23 21:03:08 följande:
    Ninnis: ja vi har bestämt vad hon ska heta.. Jag kan försöka komma ihåg att inboxa dig när jag sitter vid datorn!

Jättegärna!
  • ingenjörsbruden
    Ninnnis skrev 2011-11-24 09:00:51 följande:
    Nu ska vi till öppna förskolan och sedan på lunch med babysimgruppen. Jag är inte van att ha så mycket inbokat så det är nog tur att vi är helt obokade imorgon

Måste rusa, stor kram til alla! 
    Va skojigt! Kul med uppbokat ibland....man uppskattar att vara ledig o hemma på ett annat vis.
  • Ankan80

Hallå alla i tråden!
    Har ju på sistone bara varit en läsare och det är så härligt att följa er alla (i vått och torrrt). Man skrattar lite och gråter lite. Det finns så mycket som stämmer in på en själv och att inte vara ensam om saker och ting hjälper verkligen.

Vi har hunnit med en massa sen jag skrev sist.
    Har flyttat, renoverat som tusan, lille B har blivit 19 månader!, jobbar 80% nu, och sist men inte minst var jag nyss hos BM och plockade ut spiralen.
    Var lite orolig när jag läste om Flammans erfarenheter men i mitt fall så gick det väl helt ok. (Trådarna hade dock krypit upp lite = mycket obehagligt)

Det är alltså dags att försöka lite så smått igen. Kanske skriver lite mer i fortsättningen.

• muggles

EA: kramar tillbaks!

Syrinx: härligt med lyckad konsert! Jag blir också lite höstdeppig varje år när ljuset försvinner men tycker som du att tända ljus gör ganska mycket för att lätta upp.

Heloise: haha, kan tänka mig att Panzer får huka sig (el ta en natt för tusan)! Var tvungen att läsa ditt äl-inlägg för maken för jag stod här i köket (datorn står i köket) och fnissade för mig själv. Grannpojken (9 mån) är också uppe och nattstrular. Härom natten var han vaken mellan 01-06

Vi är på bättringsvägen även om Moa hostar mycket fortfarande. Men hon har inte fått lunginflammation iaf. Jag känner mig mycket bättre idag och ska försöka mig på att träna lite lugnt ikväll. Jippiee!

• ingenjörsbruden
    Ankan80 skrev 2011-11-24 09:25:10 följande:
    Hallå alla i tråden!
    Har ju på sistone bara varit en läsare och det är så härligt att följa er alla (i vått och torrrt). Man skrattar lite och gråter lite. Det finns så mycket som stämmer in på en själv och att inte vara ensam om saker och ting hjälper verkligen.

Vi har hunnit med en massa sen jag skrev sist.
    Har flyttat, renoverat som tusan, lille B har blivit 19 månader!, jobbar 80% nu, och sist men inte minst var jag nyss hos BM och plockade ut spiralen.
    Var lite orolig när jag läste om Flammans erfarenheter men i mitt fall så gick det väl helt ok. (Trådarna hade dock krypit upp lite = mycket obehagligt)

Det är alltså dags att försöka lite så smått igen. Kanske skriver lite mer i fortsättningen.
    Jisses va ni har hunnit med! Trivs ni bra? Flyttade ni långt? Vad har ni renoverat?
    Ingen spiral.....aha..... Va skojigt! Då är vi några st som följs åt.
    Välkommen tillbax! *KRAM*
  • ingenjörsbruden
    muggles skrev 2011-11-24 09:32:48 följande:
    EA: kramar tillbaks!

Syrinx: härligt med lyckad konsert! Jag blir också lite höstdeppig varje år när ljuset försvinner men tycker som du att tända ljus gör ganska mycket för att lätta upp.

Heloise: haha, kan tänka mig att Panzer får huka sig (el ta en natt för tusan)! Var tvungen att läsa ditt äl-inlägg för maken för jag stod här i köket (datorn står i köket) och fnissade för mig själv. Grannpojken (9 mån) är också uppe och nattstrular. Härom natten var han vaken mellan 01-06

Vi är på bättringsvägen även om Moa hostar mycket fortfarande. Men hon har inte fått lunginflammation iaf. Jag känner mig mycket bättre idag och ska försöka mig på att träna lite lugnt ikväll. Jippiee!
    skönt ni är på bättringsvägen! O väääääldigt skönt att det inte blev lunginflammation!
  • ingenjörsbruden

Heloise: Hur gick det med ägg-jakten? Gav du Panzer en avhyvling o drog över honom sen? *ler över scenen jag ser för mitt inre men den kuvad Panzer o Helosie som läderklädd dominatrix med piska i högsta hugg*
    Hoppas det gick bra!
    Har ligisten sovit bättre inatt?
     *kram*

• Ankan80
    ingenjörsbruden skrev 2011-11-24 10:36:03 följande:
    Jisses va ni har hunnit med! Trivs ni bra? Flyttade ni långt? Vad har ni renoverat?
    Ingen spiral.....aha..... Va skojigt! Då är vi några st som följs åt.
    Välkommen tillbax! *KRAM*
    Vi trivs jättebra. Det bästa är att det är så nära till dagis, ca 100 m och sen kan jag åka buss till jobbet och slippa pendla med tåg 1,5 timme enkel.
    Det blev väl några mil söderut mot L.

Vi har gjort en ansiktslyftning på köket,( dvs målat luckor, väggar, tak och lagt nytt golv), fixat vardagsrummet, hallen, bytt syllar och en gavel samt alla fönsterna på ovanvåningen. Fast det sistnämnda har vi låtit hantverkare göra
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård