• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • lanovia 08
    Ninnnis skrev 2011-11-22 11:39:55 följande:
    Men tänk om det faktiskt satte igång något?
    Tanken har slagit mig...
  • MSW

Så träffande skrivit klockarbol.. Och jag tror att jag skulle behöva tänka så ibland... Är helt fruktansvärt dålig på att inte vara på topp (typ av sjukdom och så), blir alldeles rastlös! hoppas att den besvärliga hösten gör så att ni får en lugn och fin vår istället!

lanovia: häftigt att de kom precis samma tid! spännande också med onda sammandragningar! Hoppas att det faktiskt startade något, även om det inte är helt igång än! Som sagt (tror jag ) lycka till när det väl är på riktigt!

vi får åka hem idag!! Väntar bara på doktorns "slutbesiktning" nu! Ska in hit och ta nya prover och väga henne på torsdag. Och sen hoppas vi att vi får ta (eventuella) kommande blodprov på "vårt" sjukhus ist som bara ligger 20 minuter hemifrån istället för 1h bort som detta (länssjukhuset)..

har säkert glömt något jag tänkt kommentera, men vinkar till alla andra!

• Hvidbrud

lanovia 08 Visa endast Idag 11:38#12962 Slutsats från mig, funkar alltså inte jättebra och inte så sugen på att ha det så varje dag utan resultat. Så maken får nog fortsätta dagdrömma...

fniss fniss- slutsats- fniss fniss (kunde inte låta bli...)

• Ninnnis
    Hvidbrud skrev 2011-11-22 13:34:46 följande:
    fniss fniss- slutsats- fniss fniss (kunde inte låta bli...)
  • Ninnnis

Jag har precis varit en riktig kärring och satt upp en skylt med en lapp och tillhörande hundbajspåsar. Jag kan bara inte fatta hur man kan låta sin hund lägfga en stor hög precis utanför någons hus utan att plocka upp det?! Hur trevligt är det att skrapa bort hundbajs från skosulorna och barnvagnshjulen? Grrrr...  

• Soldemor
    Syrinx skrev 2011-11-21 20:10:37 följande:
    Mmmm....... Precis vad jag behöver! Gör vad jag kan här hemma - sitter med gott samvete i soffan med tända ljus och kattens fluffiga mage precis bredvid mig, för fästmannen står ändå i köket och brygger julöl så jag kan inte göra något "nyttigt"!  

Angående lussebullar håller jag med om att de SJÄLVKLART ska innehålla saffran! Annars smakar de ju inte lussebullar!

Ninnis, hur går det med dopplaneringen?  
    Yes! We're only in it for the saffran! Gärna saffran med lussebullar istället för tvärtom. Kan inte för mitt liv förstå varför dessa ljuvliga bakverk inte finns att tillgå året om! Knorr!

Nej, jag har egentligen inte tid alls att var här, men vad gör man inte för rätten till gula bullar?`

*Gula bullar, gula bullar
    gula bullar vill vi ha varje dag
    gula bullar, gula bullar
    gula bullar smakar bra, tycker jag*

Kampsång för lussebullsälskare - de på saffranssidan dvs!

Kram och Kyss till alla här, skall på förintervju nästa måndag!
  • Norrskensflamman

Hejsan svejsan!
    Har inte en chans att läsa ikapp...
    Men jag tackar för all omtanke.
    Stor kram till alla som har det jobbigt nu.
    Och så gissar jag att MiniLanovia gör entré 25 november då vi har konsert i kyrkan.-
    Jag knaprar penicillin och mår mycket bättre.
    Däremot har lilla K fått vattkoppor och på jobbet är de förtvivlade... Och jag med...
    Först var jag själv borta en hel vecka och så nu kan man ju räkna med minst två veckor till, för stora T lär ju få vattkoppor hon också. Men då har vi gjort bort det innan jul iaf.
    Går och lagar middag nu och får se om jag hinner in igen ikväll.
    Kraaaaaaam!

• Hvidbrud

Ska hålla adventsmys här på söndag, var tanken, så idag har jag och e bakat pepparkakor(*hjärtar tvååringens krylliga hjärtan och halva stjärnor*) och tänkte baka lussekatter på fredag.
    Jag efterlyser ett gott bra recept (med safran ) för jag tycker att de sötis blir så otroligt kompakta och tunga i magen när jag bakar själv... Recept mottages GÄRNA!

• Snartis

Hej, smygerläsaren från andra tråden tittar in... Hvidbrud: bakar du med kesella och har ca 7-8 mjöl istället för 12 som det står i alla recept? Smyger ut igen....

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård