• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • lanovia 08
    ingenjörsbruden skrev 2011-11-21 11:30:51 följande:
    Låter så härligt! Underbar helg!

Blir så sugen på lussekatter, får bli bak t helgen!
    Mmm.. nu är vi sugna på att baka årets pepparkakor också. Får se om vi kanske kan få till det till helgen.
  • lanovia 08

Tjuvstartar advent lite och bjuder runt glögg och lussekatter till alla som vill ha. (Lussekatter UTAN saffran precis som det skall vara ) *duckar för alla motargument*

• lanovia 08
    ingenjörsbruden skrev 2011-11-21 11:29:17 följande:
    Ja man skojar inte bort våra duster......nästan så man hör hur det åskar o dundrar i resten av landet!

Men ikväll ska jag förlåta honom för ÄLstickorna säger så.
  • lanovia 08
    ingenjörsbruden skrev 2011-11-21 11:29:17 följande:
    Pappa är skruttig. Men han får näringsdrycker nu så han har gått upp 1 kg. O det är ju bra men han är väldigt tunn så det är en bit kvar. Sen är det dagsformen, igår gick det bra, men var väldigt svårt att höra vad han sa. Andra gånger är han klar o tydlig men rörig. Men han fröjdar sig så över busan, hon showar som tusan, dansar små grodorna femtielva gånger o visar alla sina små gubbar o djur.
    Jobbigt med pappan din. Bra att han har ett barnbarn att glädja sig över.

Låter som att när våra små busor träffas får vi hålla i hattarna för tror de två tjejerna skulle kunna riva ett hus. igår dansade E en dans med sin vällingflaska som fick oss att kikna av skratt. Mellan varven stannar hon upp och applåderar sig själv.
  • muggles

Jaha, maken återvände från VC med cocillana och antibiotika mot lunginflammation. Hoppsan! Men han är ändå mer på benen nu än när han hade 39 gr, gjorde lunch och hade sig. Nu har jag skickat honom i säng för han har ju inte sovit inatt nästan alls.

Vi rök ihop ordentligt vi också. Ingen av oss är på topp just nu (jag är nog inte riktigt frisk jag heller känner jag) och han sa en taskig grej till mig så jag blev topp tunnor rasande. Jag sa att han får faktiskt be om ursäkt och det gjorde han men inte från hjärtat så jag är fortfarande sur på honom. Så jävla onödigt att vi ska gräla också (och det gör vi så sällan så jag blev riktigt förvånad).

Moa är den enda som är glad i huset - hon är fantastisk. Hosta och feber på 38,5 och ändå glad som en lärka.

Jaha och så blev tvillinggruppen inställd idag pga sjukdom hos dem. Så nu är jag så uttråkad så jag dör snart. Det roligaste jag har gjort i helgen är att komma iväg till ICA Maxi och handla...

Och träna kan jag inte heller eftersom jag ändå har hosta och kill i halsen, rädd att det blir värre. Inget roligt får man göra. Depp depp.

Nu får jag nog ta tag i att städa lite och kanske sätta upp lite adventsstjärnor. *host host*

• muggles

Jo och en konstig sak. Twinsen bara gråter i högan sky nu när man försöker mata dem. I förra veckan åt de ju så glada i hågen. Nu är det inte roligt alls tydligen. Så vi fick backa ett steg och ge dem ersättning istället. Jag fattar ingenting... Om det har med utvecklingsfasen att göra? (som de helt säkert har för jag känner inte igen mina barn - någon måste ha varit här och bytt ut dem mot två aliens som ser likadana bara)

• start september

Utvecklingsfas här också. Jättekul att se - hon är med mycket mer, slår på leksaker, pratar och är mer bebis än spädbarn. Men också arg och allmänt ur balansmed mage mat och sömn. Stora har tagit hem en ny liten förkylning, den spökar väl också. Uppvak varje timme, jag har ju varit så bortskämd med sovning 3-6 h i sträck på nätterna så jag är helt färdig... Maken tog dock båda barnen extra igår morse två timmar så jag sov helt själv. Det var längesen! Sen hon föddes har jag nästan mått bäst av att ha henne sovande intill även på mina sovmornar och det har funkat fram till nu. I helgen var det vaken bebis och trött mamma och då var allt i ett annat läge. Maken fick rådda två barn lite mer självständigtt, nog bra. Nästa vecka lämnar jag en kväll dessutom, ska testa pumpa och flaska innan dess.

All respekt till er som använder ståbräda mycket, jag har ju dubbelvagn en del del trots att stora är ganska stor, men testade ståbrädan i helgen, tänkte passa på lite . hon gick nästan mindre än med dubbelvagnen för att det var så kul men fy vad tungt och vilken konstig vinkel man fick när man har en dryg enmetare framför sig.

• lanovia 08

Start September, är lite off, hur gamla är dina barn? Yngsta är typ 2 mån va??

• lanovia 08

Mugglan jobbigt att bråka med maken upp i allt. Men låter som ett tydligt tecken på att ni fått sova för lite det sista. Skönt att M håller humöret uppe ialla fall.
    Jobbigt med förbytta identiteter hos Ada och Beda. Men dessa utvecklingsfaser och allt...
    Skickar styrka! Och hoppas du får göra något kul snart.
    Hade det inte varit för att jag skyr förkylningar och sjukdomar just nu hade jag sagt till dig att ta med de friska barnen och komma hit.

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård