• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • lanovia 08
    Klockarbol skrev 2011-11-21 23:30:11 följande:
    Vinkevink på tråden - förbereder lite  Kaffe till frukostens lussebulle som givetvis är utan saffran men med russin i knorparna Skrattande
    YES! jag visste väl att jag inte kunde vara helt ensam i tråden om detta.
  • lanovia 08

Syrinx vad kul med lyckad spelning, hoppas det leder till mera jobb. JObbigt med depressionen, brukar det bli så varje höst?

• lanovia 08

MSW hoppas ni får åka hem idag.
    Är förresten impad över tiden lillan tittade ut 10.26 är exakt samma som E kom.

• lanovia 08
    Syrinx skrev 2011-11-21 20:19:01 följande:
    Lanovia, hur går det med sista veckan? Hur mår du och magen? Är det gissningar igång på när pyret kommer?    
    Det går bra. Men nu är det verkligen den långa slutsträckan. Vill bara få se det lilla pyret.
  • lanovia 08

Färdknäpp nr.1 - check. Barnet fortfarande kvar i magen.
    Men jädrans i min gata vad det satte igång saker i kroppen, sammandragningar och värkar hela eftermiddagen. Men det la sig efter några timmar och nu är det lugnt.

• Ninnnis
    lanovia 08 skrev 2011-11-22 11:02:53 följande:
    Färdknäpp nr.1 - check. Barnet fortfarande kvar i magen.
    Men jädrans i min gata vad det satte igång saker i kroppen, sammandragningar och värkar hela eftermiddagen. Men det la sig efter några timmar och nu är det lugnt.
  • lanovia 08

Slutsats från mig, funkar alltså inte jättebra och inte så sugen på att ha det så varje dag utan resultat. Så maken får nog fortsätta dagdrömma...

• Ninnnis
    lanovia 08 skrev 2011-11-22 10:53:41 följande:
    Ninnis du skrev att en sovmorgon inte räcker helt för att återhämta sig. Jag tänker mkt på det våran BVC sköterska sa till oss när vi var djupt nere för ett år sedan. Det är viktigt att få sova ostört några nätter, det räcker inte bara med en, minst två på raken skall man se till att få. Inte kommer man helt på banan efter bara 2 nätter vilket fru Bygg kan intyga men det hjälper ialla fall, o mer eller mindre mycket beroende på hur slutkörd man är.
    Det är sant. I mitt fall handlar det tyvärr inte om några hela nätter överhuvudtaget, eftersom Mini vägrar annat än att amma. Däremot brukar maken ta honom på morgonen åtminstone en dag på helgen, men eftersom Mini oftast vill äta innan förmiddagsluren så handlar det om att sova en extra timme eller två. En hel natts otörd sömn har jag nästan glömt hur det känns...
  • Ninnnis
    lanovia 08 skrev 2011-11-22 11:38:06 följande:
    Slutsats från mig, funkar alltså inte jättebra och inte så sugen på att ha det så varje dag utan resultat. Så maken får nog fortsätta dagdrömma...
    Men tänk om det faktiskt satte igång något?
  • lanovia 08
    Ninnnis skrev 2011-11-22 11:39:12 följande:
    Det är sant. I mitt fall handlar det tyvärr inte om några hela nätter överhuvudtaget, eftersom Mini vägrar annat än att amma. Däremot brukar maken ta honom på morgonen åtminstone en dag på helgen, men eftersom Mini oftast vill äta innan förmiddagsluren så handlar det om att sova en extra timme eller två. En hel natts otörd sömn har jag nästan glömt hur det känns...
    Det är ju tyvärr ett av problemen medans man ammar. E var äldre när vi fick våran natthjälp så då sov hon hela nätterna och kom in till mig på morgonen för att få mat.
    Första månaderna får man väl som ammande mamma bara bita ihop och tacka för sovmorgon. Men det är inte konstigt att man är trött!
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård