• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Fru Bygg

Tack så mycket för alla era underbara kommentarer. Vad skulle jag göra utan er?!

• lanovia 08

Piggelin dags att börja tjata på maken igen. På torsdag är det pappis.

• Leksi

Nämen vilket celebert besök, vad kul att se dig igen Ankan!! Grattis till husköp och vad roligt med syskonförsök! Hoppas du har tid att skriva lite mer framöver. Har tänkt på dig (och Bruttan) lite speciellt, eftersom alla våra tre små är nästan jämngamla. Går det bra för B på dagis?

MSW, jag är också nyfiken på lillans namn… Och på er A eftersom vi också har en pojke på A!

Lanovia, jag tror bebisen kommer den 2/12. Baby 

Grattis till trådens namnsdagsbarn! {#emotions_dlg.flower}

Härligt med köp av bröllopskläder Syrinx!! Hur är status på din klänning då? Köpt, sydd, beställd eller bara i fantasin än så länge? Vi gifte oss den 23 maj 2009, det var väl där i krokarna ni skulle gifta er också? Mellan hägg och syrén… *drömmer mig bort till våren*

Stor kram Fru Bygg!! Det har ju verkligen gått i ett för dig, hela sommaren var det ju renovering och sedan en liten bebis på det som inte sover. Inte konstigt alls att du är helt slut! Hur går det?

Hoppas konserten blev lyckad ikväll Flamman. Synd att man inte kan komma och lyssna, det hade varit underbart!

Imorgon ska vi ha tre mammor med barn från föräldragruppen på besök, superkul! Vi har inte setts sedan i somras så det ska bli så trevligt och roligt att prata och se hur mycket barnen växt. Men det blir till att stå i köket hela förmiddagen och göra paj. På söndag ska jag åka till mamsen och baka pepparkakor med storasyster, det är tradition! Såå mysigt med första advent men julstämningen är faktiskt noll när det är 10 plus och mulet. Får försöka locka fram den med adventsljusstakar och julmusik.

Ingis - du är bara så rolig

Blommis - wow, vad bra ni sålt! Hur mår lilla magen?

• start september

Lite julstämning blev det med lussekattsbak igår. Goda blev de med Kesella, men jag gjorde ganska små de fick samtliga lite mycket färg. Hmm. Lurar på om de går åt att baka ett lass till nu när jag vet storleken därmed tiden, kanske även med mandelmassa, kan det bli gott tro? Stora gjorde egna skapelser och en som hon var mycket stolt över. När vi sen skulle fika fick alla välja varsin och stora var mycket bestämt på att maken skulle få den. Duktiga fina stora.

Egentid med sovande lilla och maken och stora iväg en stund. Har pysslat lite men hamnade sen här. Återupptäckte Peter Le Marc i veckan - underbart, Youtube hade alla gamla klassiker i en bra spellista. Lite vedmodigt och ibland har jag tyckt banalt, men min älsklingsplatta från 1993 håller fortfarande konstaterade jag.

">

MSW - tack för inbox och vad fint!

Syrinx, skulle absolut vilja höra ditt stycke. Flöjt är fantastiskt vackert. Jag älskar all sorts musik och är född som enda omusikaliska i en musikerfamilj (de flesta klassiskt skolade). Men njuta av det kan jag! Hoppas lite att barnen kan få intresse och lite talang. Stora älskar musik och dans och har började på barndans nu och jag har varit lite på syskonrytmik med dem nu när stora är hemma.

Flamman - låter som en härlig helg! Hoppas flickorna inte är alltför kliiga.

Lanovia, vilket tempo ni håller! Tror på dagen efter den makes viktiga grej, alltså 1/12 eller hur? Startar säkert på kvällen lite den 30 nov.

Lurar lite på om ett för högt tempo som jag gärna ser till att ha är det bästa. Jag känner mig lätt ostimulerad annars och därför jobbar jag  hemifrån en stor del när lilla sover, Lilla hänger med på en hel del också. En hel del kändismammor verkar ju göra lite så och får ofta mycket skit för det, jag tycker att man ska se hur alla iblandade mår och inte döma så mycket (läser Ebba von Sydows blogg en del och där har det varit en del elakheter). För egen de var jag så säker på att det var så här jag ville ha det men nu undrar jag ibland. Inte för att Lilla eller Stora mår dåligt, utan för min egen del. Hmm. Fast alla här verkar ha det lika hektiskt nästan ändå. Eftersom jag jobbar och maken reser mycket har vi en del avlastning med vissa saker så där tjänar vi lite tid.  Rörigt men ungefär så går tankarna. Höstmorker och att vi har renoveringskaos har naturligtvis spätt på det hela.

Nu kommer de hem!

• lanovia 08

Aporopå att maken behövs på jobbet på våran BF, de har en rik gubbe där som anser att mannes roll är att jobba o fixa pengarbarnen fixar kvinnan.Att maken var ledig 8 mån med E kunde han inte förstå. Nu har han sagt att ok förlossningen men dan efter kan han väl vara tillbaka på jobbet. Finns ju inget för honom att göra mer än att stirra på en bröstvårta. Kan man göra amnat än att skratta???

• lanovia 08

Nu är pepparkakorna bakade. Fick baka det mesta själv idag då E blev trött o ledsnade. Men så goda!! Nu är jag trött o skall vila lite innan vi måste åka. E ska vara hemma med sin faster. Mina svärisar kunde av någon anledning bara passa henne om hon kom hem till demVilketviinte ville då vi ska iväg imorgon fm. Plus att jag fåått oerhört nehov av att ha henne runt mig så mkt det går. Har en jobbig känsla av att svika hrnne när vi skaffar en till. vet inte var den känslan kommer ifrån.

• MSW

Bara snabbt, lanovia, jag känner igen "svek-känslan".. Har inte hunnit fundera över om den fortfarande är kvar, men det är den nog, åtminstone delvis..

• start september

Jag var rädd för svekkänslan, men det blev inte så alls, inte än. Känner mer att jag givit henne något, hon är så otroligt kär i lillasyster och leker gärna med henne, det lilla som går. Blir säkert annorlunda när lilla blir mer aktiv. I fredags var vi och gick lite i affärer som stora älskar. Lilla hade svårt att komma till ro i vagnen och jag insåg att en stund i ett amningsrum som fanns skulle behövas för att få henne lugn, mätt och ren. Stora blev först besviken för att vi fick avbryta, men vi köpte lite frukt och tog med oss och sen var hon lugn och fin och pratade med mig och de andra mammorna, uppenbart stolt. Efteråt fick hon gå tillbaka tillsamma leksaksaffär och då var det ok.

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård