• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • muggles

Sept: åh nu påminde du mig om Peter LeMarc (även Piggelins favorit om jag inte missminner mig?)! Tack! För jag behöver fler artister att lägga till på Spotify och ibland blir det bara blankt... Lade precis till lite julmusik förut. Sökte på "christmas" och fick fram en härlig blandning, bla någon jullåt med Coldplay som jag aldrig hört förut men som var riktigt bra.

Ang jobb så tycker jag inte heller att man ska döma. Jag tror det är mycket avundsjuka som kommer fram mot E v Sydow och Laila Wahlgren. De är framgångsrika, snygga etc och så klarar de av att jobba under mammaledigheten också! Och då går folk igång... Men när man pratar om föräldraförsäkringen så heter det ju alltid att folk ska få göra som de vill - så varför inte med jobbet också?! Om du mår bäst av att jobba litegrann så go for it!

Jag läste mina mejl förra mammaledigheten för att "hänga med" och vara "duktig". Men denna gång har jag inte haft någon lust faktiskt. Jag har gått all in för mammaledighet, jag ska jobba i 25 år till sedan. Jag hinnern nog... Men det är jag det.

Ang pepparkaksbak så är det på Moas dagis imorgon eftm. Och vi lär väl tyvärr missa det Vet att Moa kommer bli ledsen för hon har sett fram emot det. Men jag hade inte tänkt baka egna pga det, det räcker med ett bak kände jag och det blir ju så oändligt med pepparkakor - det tar liksom aldrig slut. Men lussekatten är jag sugen på att baka, få se om vi hinner. Jag fick ihop en mjuk pepparkaka i helgen iaf, alltid något. och så har jag pysslat ihop en egen adventsljusstake av blockljus, fina julsnören och lite kanelstänger och annat smått och gott. Blev riktigt bra för att vara första gången!

Vi hade besök av en tvillingfamilj (ur tvillinggruppen, de bor ganska nära oss) - jättetrevligt! Det ser ju lite lustigt ut med så många bebisar på en gång

• muggles

Hvidis: jag menade inte det som kritik att man får gissa dina inlägg ibland. Jag vet ju att det är iphonen som strular. Bara att det blir lite kul ord ibland och ibland får man klia sig i huvudet

Ja hon är inne på 9:e dygnet med hög feber. Nu måste de väl göra något?!

• muggles

Lanovia: är du fortfarande här? In och föd med dig kvinna!

• lanovia 08

Muggles hade jag fått bestämma så...

• Norrskensflamman

Lanovia, läget Var det inte 25:e du skulle föda...? 

Jag är fortfarande hemma med lilla K och hennes koppor. Hon har två som är lite vätskefyllda ännu, så jag får invänta att de torkar ut.

Barnen har varit hos sin pappa i helgen och jag har ägnat helgen åt sång, musik och kärlek
    Konsert med min kör i fredags, krogshow med musikern i lördags och så första advent med kören i kyrkan i söndags. Bojkottade julskyltning eftersom barnen inte var hemma, utan spenderade kvalitetstid med %#9829... mys och go'middag och lite gitarrplink här hemma och så slog vi in några julklappar åt ungarna medan de var borta.

• Fru Bygg

Här är det lugnt idag!
    Hoppas alla haft en bra helg! Visst är det mysigt med advent och få lite julstämning!
    Just nu känns allt lite bättre och jag bara njuter av mina underbara barn. Vi har börjat lägga N i sin riktiga spjälsäng (hon har sovit i liggdelen till vagnen tidigare) och det fungerar bra. Hon sover faktiskt rätt så bra de flesta nätter. På kvällarna vill hon inte sova själv, men sover i våra famnar. Vid nio-tio får hon lite mer mat i ett nedsläckt vardagsrum och sedan somnar hon snabbt i vår famn och vi kan lägga ner henne efter bara ett par minuter i sin säng. Sen sover hon tills två-fyra då hon äter igen och somnar om. Sen brukar hon vakna vid sju-åtta. Det kan man ju inte klaga på när hon bara är två månader.
    E sover fortfarande inte hela nätter, men nu har vi tagit bort vällingen om nätterna. Det har faktiskt gått riktigt bra. Hon protesterar bara i någon minut innan hon somnar om igen. Hoppas nu bara att vi slipper gå upp och prata med henne när hon vaknar. Hade ju varit så skönt om hon kunde somna om själv om nätterna, så slipper man ju ta hennes uppvak också!

E har haft lite dålig aptit stundtals och varit riktigt kass i magen nu till och från i ett par veckor. Hon har även haft två omgångar med feber. Vi har bara gissat att det varit ett virus i magen som spökat, men igår så frågade farmor om hon inte fått fler tänder. Det har vi inte ens tänkt på, men idag när jag tittade så hade hon två nya kindtänder som är nästan helt igenom. Det är ju säkert det som har spökat! Skönt att veta vad det har varit!

Nu blev det ett riktigt egoinlägg. Får se om jag hinner kommentera lite också. Jag är ju hemma med båda barnen idag (och på fredagar).

• lanovia 08

Fru Bygg vilket härligt inlägg från dig, så skönt att läsa att allt känns bättre. Skönt att N sover så mycket bättre nu.

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård