• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • lanovia 08

Mugglan klart du skall till doktor med Moa idag och nu känns det ju def som att hon måste få någon hjälp. 9 dagar är lång tid, stackars lilla tjej.

• lanovia 08

Flamman vilken mysig helg du verkar ha haft! Härligt!

• lanovia 08
    Hvidbrud skrev 2011-11-27 20:15:27 följande:
    (ps. Det nattas barn, inte mattas!)

Dessa underbara mobiler....
  • lanovia 08
    Norrskensflamman skrev 2011-11-28 10:08:27 följande:
    Lanovia, läget Var det inte 25:e du skulle föda...? 

Jo det var väl det....
  • lanovia 08

Igår natt drömde jag att vi var inne på förlossningen av någon anledning. Då ordinerade de oss att testa färdeknäppen som igår och om det inte fungerade så skulle de sätta igång mig idag. Att jag blir igångsatt idag ser jag väl inte som ett dugg troligt, men jag kunde ju inte låta bli att förslå färdknäppen igår bara för att se om det fanns någon sanning i drömmen.

Alltså fädknäpp nr 2- check.
    Resultat: Mådde rätt illa direkt efteråt och fick en del sammandragningar men inte värre än att jag kunde sova gott i soffan ett tag. Men sedan satte det igång, låg med värkar i ungefär 2h i natt. Kom typ var 6-8e minut och krävde profylaxandning för att ta sig igenom. Vid halvtvå somnade jag helst slut och har sedan inte känt något mera. Inte mer än något rejält slemmig på pappret... slemproppen?? (förlåt infon)
    Men som sagt nu är det dött igen.

• lanovia 08

Och vet ni nästa person som försöker tala om för mig hur min förlossning kommer bli tror jag att jag tar något hårt och drämmer till. Är nog lite stressad på något vis över denna förlossning eftersom jag bryr mig men jag blir TOKIG när folk utgår ifrån att de vet hur min kommer vara bara för att de själva har genomgått en eller flera. Detta är helst kvinnor som det är några år sedan de själva var där.
    Har en gammal arbetskompis som talade om att sedan vet du ju att andra förlossningen går alltid mycket fortare. Jadå jag vet, halva tiden är ju vad de brukar säga. Nejnej jag var bara inne på sjukhuset 20 min så räkna med att det går fort. Ok tack då vet jag hur min kommer vara.
    Sedan svärmor senast igår när maken pratade med henne vid 19. Jaha hon känner inget ännu nej men då kan vi ju räkna med att det inte händer något idag. ??? när min förlossning satte igång med E så var jag borta samma kväll o träffade kompisar och kände INGENTING kl 19, däremot 3h senare. Men tack vad bra att du vet hur det kommer gå till den här gången.

etc
    etc
    etc

• Ankan80

Vad spännande Lanovia! Helt klart något på G!!!

lanovia 08 skrev 2011-11-28 10:40:50 följande:
    Igår natt drömde jag att vi var inne på förlossningen av någon anledning. Då ordinerade de oss att testa färdeknäppen som igår och om det inte fungerade så skulle de sätta igång mig idag. Att jag blir igångsatt idag ser jag väl inte som ett dugg troligt, men jag kunde ju inte låta bli att förslå färdknäppen igår bara för att se om det fanns någon sanning i drömmen.

Alltså fädknäpp nr 2- check.
    Resultat: Mådde rätt illa direkt efteråt och fick en del sammandragningar men inte värre än att jag kunde sova gott i soffan ett tag. Men sedan satte det igång, låg med värkar i ungefär 2h i natt. Kom typ var 6-8e minut och krävde profylaxandning för att ta sig igenom. Vid halvtvå somnade jag helst slut och har sedan inte känt något mera. Inte mer än något rejält slemmig på pappret... slemproppen?? (förlåt infon)
    Men som sagt nu är det dött igen.
  • muggles

Lanovia: låter som att du nog är lite öppen och att slemproppen gått! Då händer det nog något de närmsta dagarna iaf, hoppas vi! Irriterande med folk som tror sig veta. Är det något man förstått vid det här laget så är det att varje förlossning verkligen är unik. Mina två var väldigt olika. Och ja det gick betydligt fortare andra gången (4h mot 13) men det är ju inte så för alla (även om det är så för de flesta). Så du gör nog klokt i att ha dina egna funderingar.

• muggles

*lyssnar på min julmusikblandning på Spotify*

Maken är på apoteket så någon sorts medicin verkar hon ha fått iaf (fick bara ett kort mess). Småtjejerna är frustrerade. De vill krypa men kan inte (Beda som är störst och starkast skjuver sig bakåt med händerna men Ada ligger bara still och sprattlar än så länge). De är trötta på hoppgungan, gåstolen, babysittern och alla leksaker. De behöver stimulans och komma ut och se lite annat men vi är ju inlåsta i huset sedan över en vecka tillbaka tills Moa blir bättre Småtjejerna satt som små ljus på Gunnebo Café när vi var där med Piggelin i lördags. "Åh lite folk, vad spännande!" verkade de tänka.

Svärfar ligger på sjukhus med UVI. Han har ju MS och får UVI regelbundet och hade nu fått över 40 gr feber så de tog honom med ambulans faktiskt. Med hans nedsatta immunförsvar så är det farligt med så hög feber.

Flamman: han låter så urmysig din musiker, man blir nästan avis!

• lanovia 08

Muggles låter bra att hon får någon medicin, hoppas det hjälper nu.
    Stackars små tvillingarna, hoppas deras frustration släpper snart.

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård