• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Vännerfan

Fantastiskt vilken reaktion av din son PB! Mina ögon svämmade över...

Härligt att allt går bra för Mugglan, Hattis och Sept!

Vinkar till Vickan!

Kram till alla!

• Telis

Hej Frullan, klart du törs följa med! Du har ju träffat oss allihopa förut. Jag kan "offra" mig och dricka vitt vin också så slipper du känna dig ensam.

Sweet, åååh, vad jobbigt att behöva lämna Lill-skruttan när hon blir så ledsen. Går det bra att lämna henne på dagis på morgnarna? Hoppas att ni får en mysig dejt du och maken sen iallafall även om lämningen är jobbig!

AM, vilken klänning! Så himla fin, du kommer att vara tjusigast på hela festen!

Fick höra att en fd kollega blivit morfar i förra veckan till en tjej som föddes alldeles för tidigt och vägde 600 gr. Som Ada och Beda nu. Än så länge verkar tjejen må bara bra iallafall.

Frullan igen, tackar som frågar, det känns mycket bättre med jobbet nu, nu har jag hunnit vänja mig lite!

Nej, mot kylskåpet och Gruyeren!

• Liten med Mindre

AM - skoj med oväntad shoppingframgång! Du blir nog supertjusig!

vickan - hemskt värre med bekantbarnet.

Själv har jag haft helskön em och kväll på stan med tjejkompis. Ansiktsbehandling, snabbshopping och god middag med vin. Härliggt!

• smint

AM: Jättesnygg klänning. 

Telis: Oj 600 gram är ju pyttelite, hoppas att det går fortsatt bra för barnet..

Skall skriva en förlossningsberättlse snart har jag tänkt men man hinner fasen ingenting med 2 barn  Nu väntar jag på att Hugo skall bestämma sig om han skall sova eller äta mera så vi kanske kan lägga oss sedan..

PB: Hoppas eftermiddagen i kalmar var trevlig och sushin god. Låter så mysigt när du säger att ni skall gå på kondis  

Sweet: Hoppas ni får en trevlig kväll, och hoppas det går bra att lämna lillskruttan. Hade nog haft jättejobbigt om T varit som hon, men det kommer gå över snart hoppas jag för er skull.   T är raka motsatsen, jag kan bli lite rädd ibland att hon skulle acceptera att gå med vem som helst.. Men det känns som hon ät för liten för att prata om sådant.  

Hon verkar ha fått en bra kompis på förskolan, hon leker jättemkt med en kille som är lika gammal, hon dras till killar helt enkelt, hon leker sällan med tjejerna, men hon gillar att sparka boll, bygga med klossar, lego osv..   Men ni fick vi ju veta att vi fått plats på förskolan rakt över gatan från Augusti och tackade ja. Hoppas det kommer gå bra, blir 3.e förskolan hon börjar på då.. Men nu är hon ju 3 så det känns som det är då dom brukar börja leka med kompisar osv så det blir kanske bra..

• sweetstreet

Ja det är väldigt jobbigt att hon blir så ledsen. Just DÅ är man alltis jättenära att bara säga "Nej vi skier i det här och stannar hemma...)
    Som tur är så VEt vi som sagt att det blir bra bara vi går utanför dörren och det är väl detta samt att man faktiskt vill och behöver lie "egen vuxentid tillsammans ibland" som gör att det ändå går bra.

Och Telis,
    hon är inte alls så när vi lämnar på dagis. Det går numera hur bra som helst men jag gissar att det är för att det är sådan rutin nu och att hon verkligen äslkar sina lärare och vänner där. Anledningen till att hon blir såhär ledsen när vi lämnar henne på kvällstid tror jag är att hon verkligen ser såååå mycket fram emot att vara med oss då. Hon ÄLSKAR verkligen att mysa hemma. Hon är en riktig liten "hemmagris"
    Och jag tror hon känner sådan besvikelse när hon inte får vaa hemma och inte heller med båda oss.
    Även om barnvakten som sagt är vår granne som hon känner hur väl som helst och vars son är en av hennes allra bästa kompisar. Sedan spelar det säkert in att hon ju är trött på kvällen också vilket inte gör det enklare med tålamod och annat....

Eftersom maken berättar att han EXAKT likadan fast typ tusen ggr värre när han var liten så ser jag en klar genetisk faktor också.... Själv va jag nästan tvärtom och kan ibland ha lite svårt att förstå vår dotter på just det här planet tror jag. Vilkt ibland kan vara verkligt frustrerande. jag är mer en "komigennudå" person som ofta älskat och älskar att mingla och träffa nytt folk. Medan maken fortfaande är lite "blyg" och var det under hela sin uppvät. Det som är bra är att han verkligen förstår exakt hur det kan kännas så han kan och kommer kunna stötta henne om hn fortsätter vara blyg framöver.

Och jag tycker det känns skönt att se att sådan byghet och separationsångest verkligen går att få kontroll över på så vis att man ändå kan ha ett bra socialt liv. Vilket jag tycker att maken har
    Många som inte känner honom superbra har svårt att tro att han är lite blyg eller "reserverad" inför nya personer för det märks knappt.... Det är nog mer en känsla han själv har.

• sweetstreet

Liten,
    det låter som du ahft en toppen eftermiddag verkligen!!!!  

• Liten med Mindre

God fredagmorgon! Klarade inte av att skriva mer på skumpig buss igår.

frullis - det går bättre för mig att jobba också. Jag saknar. Lilleman så att hjärtat nästtan brister - men för första gången på 7-8 år ser jag fram emot jobbet också.

sweet - skönt att mannen din förstår E. Och nu är jag nyfiken på krogen o musiken?

vi hamnade själva på Den Gamle o Havet och åt god pasta. Personalen var väl inte underbar, men inte elak heller. Ok stä helt enkelt.

• Liten med Mindre

OK ställe helt enkelt - skulle det ju vara.

Och nu har min snälle chef köpt ett hänglås till mig i USA som jag försynt frågade efter. (De har inte såna kombinationslås här vad jag sett.) Glad igen att jag slipper nyckel på gymmet.

• Oms

Halloj!

sitter o äter frukost och kände för att logga in, detta trots att jag inte alls har tid till det, jag ska ju till jobbet! haha

igår firade jag min stora tjej som fyllde 15 år!!  helt galet! 15 liksom, jag minns ju min 15-årsdag supertydligt, vad jab hade på mig, vem jag var kär i, var vi hade festen och tom vad vi hade i läxa den veckan (föredragning av en bok) Hennes present är ju resa till Manchester med maken och 2 kompisar samt där gå på Justin Bieber konserten. igår så fick hon blommor och jag fixade tacos med massor av tillbehöver till henne o 3 kompisar som sen stannade kvar över natten - och trots skräckfilmer och massor av godis o läsk så sov de OCH kom upp och iväg till skolan här i morse - SKÖNT!

i helgen ska vi plugga lite e det tänkt men vi får se hur det blir med det... maken ska åka o handla dammsugare med min mamma, vars dammsugare gick dönder i förrgår och den tokstädande pensionärer håller på att bli tokig då hon inte kunnat städa på 2 dagar...

snöar gör det här också och tydligen är det kallt med - NÄR KOMMER VÅREN??? e så sjukt trött på detta snöoväder nu!! jag verkligen hatar snö och allt som har med det att göra - fram för mer sol o värme i detta land!

skummade igenom igår, hann se att AM har en snygg klänning nu Att Ada o Beda mår bra, att VUL och KYB va? har sett bra ut för Hattis o SEptember samt, att Sweet har problem med lilltjejen och hennes separationsångest - jobbigt det där mina tjejer är båda som Mugglans Moa, dvs det måste förberedas i tid och vad jag förstår gör du det men tjejen är en blygis och vill helst vara med mamma - mitt förslag är att bara fortsätta med vad ni gör så blir detta en rutin en vacker dag

nä, nu ska jag väl ta mig till jobbet då kanske, jag ska jobba maratonpass idag... tjingeling
    och tjejer DET ÄR FREEEEEEEEEEEDAG!!!!

skål på er!

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!