• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • fru AM

Tack PB - men jag gör ju så! Varför gillar inte blommor mig?

• Snartis

PB: jag slänger bara när det inte hänt något på 1,5 år...

• Snartis

AM: garderobblommor! är bästa som det verkligen inte går att misslyckas med. Eller jo mina verkar trivas för mkt så de växer hejdlöst

• fru AM

Det är ju helt galet - vilka tröttmössor orkidéer är! De är ju så tråkiga när de bara har nåra larviga blad - och det är ju så de ser ut större delen av sitt liv. Plötsligt tycker jag inte de är glamourösa alls längre! Plastic is fantastic!

• Snartis

oj, kanske ska sluta spamma tråden om blommor.

Eller tråden handlar ju lite om blommor och bin

• passionsblomman
    Snartis skrev 2011-02-17 13:27:18 följande:

PB: är du även duktig på häckblommor? Vi tänkte sätta en häck istället för staket och undrar lite vilken sort som är bäst? Ska bli lite högre som inskydd mot grannarna samt gärna växa fort så den hindrar vilda Kicken att rymma från tomten har funderat på syren

Oj! Det där är ju en hel vetenskap. Många saker avgör vad som är bäst för just er. Alltifrån hur mycket det får kosta, till ifall det får vara taggigt och ha giftiga bär, eller hur bred och vidlyftig häcken får bli, till andra faktorer som vintergrönt?arbetsinsats per år? härdighet? blommor? Höstfärg?

Jag håller själv på att fundera ut lösningar i vår trädgård, och jag måste säga att går man till biblioteket så kan man verkligen bära hem inpiration och kunskap!

Ska det hindras att rymma, så kanske en häck av Vresrosor vore något? Taggigt som fan, kräver inte beskärning jämt och ständigt, blommar vacert med doftande rosor under stor del av säsongen, växer snabbt, är härdigt och tåligt och får massor av nypon som är vackra på hösten och gr dig till småfåglarnas kompis.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Vresros

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • muggles
    fru AM skrev 2011-02-17 13:13:07 följande:
    Är det någon här inne som någonsin fått en orkidé att blomma om? Jag har fyra st lik här hemma som jag börjar tröttna på. Hur gör man???
    Haha, det har jag lyckats med!!! *nöjd* Jag vattnar ca 1 gång i månaden (el rättare när jag kommer ihåg det vilket nog kan bli både 5-6 v) genom att fylla krukan med vatten och låta dem stå i ca 1h (vilket ibland blir både 2-3h - typ oj då, åkte jag till stan och fikade och glömde tömma krukan först ). Och så klipper du ner stänglarna när de blommat ut så att bara de gröna bladen finns kvar.
  • Ore

Gömma bakom gardinerna är nog bästa orkidétipset. Min mamma (som är sämre på blommer än vad jag är) har lyckats få orkidéer att blomma om genom att ställa dem på en bänk bakom en dörr i grovingången och glömma bort att tömma ut dem på ett bra tag, och när hon några månader senare kom ihåg den igen så var det massa knoppar på

Annars är de två krukväxter som fick vara kvar efter senaste rensningen just de två som vi fått som skott. Den ena är en hibiskus och den andra vet jag inte namnet på, men makens mormor kallar den för "änglavinge"...

Men jag fick ju en liten balkongrusch i våras, så det kanske finns hopp om mig med...? I år struntar jag i balkongen, och gräver i trädgården istället. Det är inplanerat några rabatter, men trädgårdsarkitekten har gjort dem lättskötta. Växter som kan sättas genom markduk, och som sedan breder ut sig. Allt för att minska ogräsrensning

Haha, fick semesterlistan precis. Vi är fyra st som ska tajma våra semestrar med varandra, någorlunda. Och märklig nog vill vi ALLA vara lediga vecka 28-29? Men ännu märkligare är ju att chefens semester alltid ska ligga fast, och vi andra ska senarelägga våra? Fast iofs så är det nog ingen av oss som vill, eller för den delen kan, vara lediga i midsommarveckan... Tur att maken är helt flexibel i alla fall

• passionsblomman
    fru AM skrev 2011-02-17 13:35:03 följande:
    Det är ju helt galet - vilka tröttmössor orkidéer är! De är ju så tråkiga när de bara har nåra larviga blad - och det är ju så de ser ut större delen av sitt liv. Plötsligt tycker jag inte de är glamourösa alls längre! Plastic is fantastic!
    Fast när de blommar så gör de ju det i flera månader i taget-det är de rätt ensamma om. Hur länge har du sparat dem?
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Snartis

PB: oj jag som just tagit bort såna buskar för Kicken rev sig på dessa när han leker. 
    Det är verkligen supersvårt att hitta rätt, kanske ska åka till växthus som vi ha i närheten och prata med dom?
    Det ska vara enkelt att sköta och gärna ha blommor men ej giftiga bär. Hmm sen får det ju inte vara för dyrt då det ska vara ca 15-20m som ska sättas.
    Tänkte om man hittar en lösning som kostar lika som staket så är det ju trevliga med häck.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!