• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • BrudSommar2006

Daisys namn påminner mig om en tv-serie jag gillar väldigt mycket! Väldigt fint namn!

Zumba verkar vara något för mig men när ska det bli av, inte ens om jag skaffar hem en dvd tror jag det kommer bli av, inte just nu i alla fall.

• Fru E

BS-du kan inte få tid att träna lite när barnen somnat eller om din make tar dem en stund någon dag?

• BrudSommar2006

Vi ska ha en dagiskompis till Iris med familj på middag imorgon, åtta personer, varav fyra som man inte har någon aning om huruvida de kommer att äta eller inte. Därför tänker jag göra pastasallad, inte den traditionella fredagsmiddag man kan tänka sig men Iris älskar det. Och så blandar jag inga ingredienser utan lägger allt i separata skålar för Iris älskar att ta majs, ananas, oliver, fetaost, skinka och pasta själv och det borde ju rimligen vara några saker av allt det där som de andra barnen kan tänkas äta också. Sedan hade jag tänkt göra en fruktsallad men har kommit på att jag inte kommer orka stå och skära så det får bli frysta bär med glass. Men, nu till min fråga, har någon någon/några goda dressingar/såser man kan tänkas ha till? Hellre än att ställa fram en flaska rhode island menar jag...

• BrudSommar2006

EA, jag kan träna när barnen har somnat men jag orkar inte börja med det vid åtta - halv nio på kvällen, då är jag helt slut efter att ha haft barnen hela dagen och har dessutom bara någon timme eller två till läggdags och gott om andra saker jag vill göra. Som att se något tv-program eller hänga här en stund till exempel... Fast främst är det för att jag är skittrött och inte orkar. Visst skulle maken kunna ta barnen på helgen så att jag kommer iväg men vi har så mycket inplanerat hela tiden så det skulle aldrig bli av för vi är sällan hemma.

• Fru E

BS-mosad fetaost med creme fraiche, färdiga smaksatta creme fraicher, mango chutney blandat med creme fraice (vaaaa finns det annat än creme fraiche ), tzatziki

• BrudSommar2006

Tänk, ska det här bli en evighetstråd förresten? Tänk att du inte visste det när du skrev trådstarten AM!

• BrudSommar2006

Fetaost och creme fraiche, det låter bra!  Mango chutney och creme fraiche, hur blir det, blir det bra tro. Tzatziki kan man ju köpa färdigt, vad smidigt.

• Tinga

Hattis - hurra! Åh vilka goda nyheter! Men du höll oss på halster länge.

Smint - stort grattis till sonen! Det verkar som att det har gått lagom fort alltihop (ifrån ett utifrånperspektiv åtminstone ). Kram!

• Tinga

BS - creme fraiche och mango chutney blir jättegott.

Muggles - ett studiebesök på neo vore kanske bra av den anledningen också att du då skulle kunna få lite svar på vilka förutsättningar barn som föds i olika veckor har? Det är inte alls så illa som du verkar tro! Visst finns det barn som Vickans kompis son, som det inte går helt bra för, och visst är den risken större än om man föds i fullgången tid, men det är mest troligt att det trots allt går bra. Visst, det blir en jobbig resa på många sätt ändå, men om bara slutresultatet blir bra är det lite lättare (mindre jobbigt) att bära det tunga längs vägen. *säger en som fortfarande inte nått slutmålet, men som ändå kan se att jag har normala barn i alla andra avseenden och god sannolikhet för att de ska börja äta som folk också, så småningom*

Oupsie - välkommen hem! Låter som att det går bra så här långt, så jag hoppas att det fortsätter på den inslagna vägen. Kram! 

• MSW

Åh hattis! Jag fick tårar i ögonen av lättnad! Hoppas att h*n inte skräms något mer nu!!

nu ska här städas innan det är dags att sova!

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!