• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • nennesjuttioåtta

verkar som det ska bli kallt i helgen iaf, men snö på lördagseftermiddagen. Nåja, skidor kan jag åka när som helst. Fikaluncha med koko är det svårare att få till.

heyy, nu kom maken hem från skidspåret!

NEJ!! Det är ju onsdag idag! Fan!

*piuh* Maken fnyste och sa att det var ju onsdag i söndags.

• Oms

Läser ikapp...

HAttis! jag hoppas verklgien att din känsla är totalt felaktig, att det är kroppen som spelar dig ett spratt eller än hellre belönar dig med en måbrakänsla för restena av graviditeten! håller tummar tår (kan ju gör adet nu när Ada o Beda mår bra)

ANg att dela nätterna under småbarnsåren så har jag o maken delat rakt av 50/50. visst, han har jobbat och det ståendes servande kunder hela dagarna men han har aldrig klagat, han vet att det e minst lika jobbigt att finna energi till att ta hand om ett skrikigt barn som att jobba på dagarna. jag vet att folk ser olika på detta men för oss har detta fungerat. den som går upp på natten ska inte behöva gå upp på morgonen. är det många turer på natten så tar vi varannan gång så att man får lite längre ihållande sömn.

Nu är Mathilda 3 så det händer inte så ofta att hon vaknar och gör hon det så söver hon oftast sig själv igen men när hon var mindre va det en annan sak.

• Oms

Snaily mfl - säger som Kokosen, det blir lätt svart eller vitt såhär i ett skrift i ett internetforum, självklart har alla familjer olika förutsättningar och jag hoppas och tror att alla har pratat igenom allt ordentlgit innan man får barn OCH när man väl har fått barn och upptäcker att det man kom överrens om inte fungerade som det var tänkt. Ingen vet vilken typ av barn man får, alla barn är olika och man är i olika faser i livet och reagerar olika på krav o måsten och framförallt sömnbrist.  Maken kan hantera sömnbrist bättre än mig, jag är jättekänslig så när jag har småbarn klarar jag inte varje natt med sömnen avbruten varej timme o totalt sömn på 3 timmar. får jag sova 4 timmar på ett dygn så går det men inte mindre.

Själv brukar jag alltid få frågan om inte maken hjälper till med stora tjejen, oftast från dem som inga stora barn har och då inte tänker på att stora barn kan styras till vad de ska tycka o tänka på samma sätt som små jasägande 4-åringar... iaf så kan många tycka att jag drar ett väldigt tungt lass med min tonåring och visst är det så, det sticker jag inte under stol med MEN maken tar då hand om lilltjejen. han hämtar o lämnar henne på dagis varje dag och har valt att arbeta deltid för att få detta att gå ihop. vidare backar han upp mig vid konflikter och är en bra axel att luta sig mot när det blåser som mest med tonåringen. detta gör att jag får energi och styrak till att ta dessa fajter med den stora.

• nennesjuttioåtta

Jag får ta med Snaily på akupunktur på lördag

• sweetstreet

Å GRATTIS igen Oupsie och skönt att ni är hemma!
    Jag hopas att din foglossning kommer att bättre på sig snart också. Måste vara så jobbigt med den nu när ni har lilla Daisy. 

• sweetstreet

Hattis,
    NEEEEJ!
    Å jag hoppas hoppas hoppas hoppas innerligt att du har fel fel fel fel!!!!!!!!!!
    Jag kommer titta in igen imorgon för att se hur det gått efter VUL.
    Hoppas du vill uppdatera oss då.

• sweetstreet

Eller svensk tid är det ju senare idag...

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!