• Pullan88

Ursäkta.. Jag blir mer irriterad än ledsen av alla pikar!

Jag blir helt tosig..

Alltså - vad folk kan hålla på och vara skadeglada eller vad man nu ska kalla det!??!?!

Jag blir så irriterad för jag har hållt vårt bröllop hemligt för vänner än så länge, och det VET min släkt om. Och helt plötsligt (utan att vi berättat att vi ska gifta oss) så skriver min sambos brors tjej såhär:

- Hur friade han???

öppet på en internetsida med alla mina vänner som såg..

Kul?

Inte nog med det.. Sen PIKAR hon mig! Alltså.. klankar ner på mig!

Jag försökte förklara att han inte friade utan att vi kom fram till det gemensamt under årets gång att vi gärna ville gifta oss..

vet ni vad hon svarade!??!?!?!

- men ååh så synd att han inte ville fria till dig, det är ju det som visar att dom verkligen vill!! Man ska ju inte tjata sig till något. Se bara på min sambo, han väntade u i  6 år med att fria, och jag tänkte minsann inte gifta mig utan frieri..

Alltså helt ärligt.. Det känns som om hon PIKAR mig. Och menar på att jag inte alls är så älskad av MIN sambo som är av sin. Det känns verkligen så!

alltså, eftersom min sambo inte friade på "riktigt" till mig så vill han alltså inte gifta sig med mig på riktigt.. eller vad!?

Hur hade ni andra känt!?!?!

jag tyckte detta var en pinsamt taskig kommentar .... men jag kanske överreagerar! :/

• Svar på tråden Ursäkta.. Jag blir mer irriterad än ledsen av alla pikar!
  • Sebastiána
    Bäst i test skrev 2010-09-05 02:05:20 följande:
    Vilka dryga kommentarer... Alla har olika åsikt som jag sa från början. Och för eran information så friade man på detta sätt i Sverige förr i tiden, så yttra er inte om något som ni vet litet om. 
    Hmmm... när då?
  • Aleta
    Uttan skrev 2010-09-05 12:04:45 följande:
    Ne usch, nu lämnar jag denna tråden. Aletas okunnighet och idiotiska kommentarer förbryllar mig och gör att jag får avsmak för hela bröllopstorget. Trodde detta var en plats att diskutera och reflektera över saker, inte skrika ut att alla har gjort fel och har fel kvinnosyn - SPECIELLT NÄR DET INTE HAR MED KVINNOSYN ATT GÖRA ETC.
    Vem - förutom du - har skrikit ut att det är fel?

Några har sagt att de tycker att det är löjligt och inte passar dem. Jag sa att det kommer från en annan kvinnosyn.

Precis som jag försökte förklara tidigare. Om inte alla tycker som du betyder inte det att de kritiserar dig eller dina val!

• Sebastiána
    May2010 skrev 2010-09-05 09:45:08 följande:
    Aningen off-topic: Min sambos kompis gifte sig i somras och alla hans vänner, inklusive min sambo, höll på att antyda och säga att han var "tvingad" till det. Jag förstår inte. De hade ett fint bröllop... Jag har ifrågasatt varför min sambo säger så, det är ju taskigt mot tjejen. Men de verkar mena att de känner sin killkompis bäst och det var säkert tjejens påfund för killar kommer inte på att de vill gifta sig. Känns som att de tycker det är en "tjejgrej", och när man tittar på BT kan det faktiskt kännas så. Det där gör att jag själv tycker det känns tråkigt med vårt bröllop och hans vänner för de verkar ha den inställning i så fall att bröllopet skulle vara "min" grej och inte vårt gemensamma. Att bröllop alltid är något som "tjatats till av tjejen" bara mer eller mindre.  Vi bestämde också tillsammans, men så liksom halvfriade han någon gång, men så ställde vi in det pga graviditet och nu har vi väl bestämt igen tillsammans att "någon gång", men när vet jag inte. Eller hur. Kanske struntar i allt omkring och bara viger oss borgligt vi två. Ingen aning. Men det känns ju också tråkigt... att missa allt det där fina som klänning och tårta som bara är en gång? Men som sagt, det är en tråkig känsla att ens i närheten ha "tjatat" till sig ngt så hellre enkelt än ngt stort han känner sig intvingad i. Kanske dop med överraskningsbröllop? Strunta i din svägerska! 
    Jag kan säga att bland mina bekanta är det killarna som tjatat om att flytta ihop - tjejerna vill hellre bevara sin självständighet men till slut har de flesta gått med på det. Det är killarna som tjatat om att de borde skaffa barn och killarna är de som först tagit upp det där med förlovning och giftermål. Jag känner kanske extremt konstiga människor vad vet jag. Själv var jag väldigt skeptiskt mot att flytta ihop och att gifta mig tänkte jag aldrig göra, men så träffade jag den här fantastiska mannen och nu bor vi ihop, och vi ska gifta oss. Så det kan gå!
  • Hoffsennanen Tottoplex
    Aleta skrev 2010-09-04 23:40:01 följande:
    Jag har varit med om det en gång och det var plågsamt och pressande.Det beror nog på hur man är som person, men man kan inte förutsätta att alla tjejer tycker att det är romantiskt bara för att Hollywood tycker det.

Hur kan det vara plågsamt? Då kan du ju inte älskat honom?

• Aleta

Nu har jag läst igenom tråden igen för säkerhets skull och jag kan inte se annat än att somliga blir väldigt provocerade om någon tycker annorlunda.

En kommentar som:
    Japp och det sätt vi använder i Sverige grundar sig i en sundare syn på jämlikhet. Anser jag.

Innehåller väl inga värderingar om huruvida det är romantiskt eller ej?
    Dessutom så säger den väl inte att jag tycker något alls om att någon skulle vara sämre än jag?
    Det säger inte heller att man har en sundare syn på saker och ting. Det säger att traditionen i sig har uppkommit ur en sundare kvinnosyn och detta skedde ju långt innan någon här var född!

Däremot kan jag förstå, Bäst i test, att det möjligtvis kan kännas lite drygt, man jag lägger ju till att detta är något som jag själv anser, inte att det är en allmän sanning. Alla tycker inte likadant om olika sätt att se på män och kvinnor i världen.

Ett tips till er som så lätt blir arga. Läs om inlägget en gång till och läs vad som egentligen står. Lägg inte in värderingar som inte står där. Fråga istället om ni tycker att det verkar tokigt.

Ett bra sätt är då att vara lite hövlig istället för att gå till personangrepp och kalla någon okunnig och insnöad eller att hota med att lämna tråden eller BT. 
    Man kommer längre då och förmodligen mycket snabbare.

Så återigen:
    Jag tycker att Hollywoodsättet att fria har uppkommit en gång för läääänge sedan ur en tradition som har ett synsätt på kvinnor som jag inte håller med om och jag tycker inte att det är självklart att alla tjejer önskar sig ett sådant frieri.

Jag tycker inte att det är mindre eller mer romantiskt inte heller sämre eller bättre än något annat sätt att fria.

• Sebastiána
    Hoffsennanen Tottoplex skrev 2010-09-05 13:56:05 följande:
    Jag kan i och för sig tänka mig att en del har sagt ja när de blivit friade till - för att de inte haft hjärta att säga nej. Jag minns svagt "Kär och galen" där män (kanske någon kvinna också, men det minns jag inte) friade offentligt i TV. Att då säga nej och göra bort honom, och sig själv också, är inte så lätt.

Jag lägger mig inte i hur andra gör. JAG tycker att det är löjligt att killen faller på knä och friar. Jag tycker att det är störtlöjligt och ujag skulle rekommendera friarlystna killar att göra något ANNAT! En av mina kompisar blev friad till på en resturang. De åt förrätt och huvudrätt och när efterrätten kom in stod det "Vill du gifta dig med mig" spritsat med choklad på tallrikskanten (killen hade snackat med kökspersonalen). Det tycker jag är mycket mer romantiskt än att klichéartat gå ner på knä.

Men sättet det sker på, om man kommer överens om det eller om det sker ett frieri, speral ju ingen roll. TS svägerska är helt ute och cyklar om hon tror att det inte innebär kärek när man kommer överens om att gifta sig. I så fall kan man undra om hennes man inte älskade henne så mycket eftersom hon var tvungen att vänta hela 6 år innan han kom till skott.
  • Sebastiána
    Aleta skrev 2010-09-05 14:01:03 följande:
    Jag tycker att Hollywoodsättet att fria har uppkommit en gång för läääänge sedan ur en tradition som har ett synsätt på kvinnor som jag inte håller med om och jag tycker inte att det är självklart att alla tjejer önskar sig ett sådant frieri. Jag tycker inte att det är mindre eller mer romantiskt inte heller sämre eller bättre än något annat sätt att fria.
    Jag undrar om inte Hollywoodfrieriet uppkom ur hemmafruideealet på något sätt = en parates i historien (förhoppningsvis). Bara en tanke som slog mig nyss. Jag har inte funderat så mycket på det.
  • Aleta
    Hoffsennanen Tottoplex skrev 2010-09-05 13:56:05 följande:
    Jo, vi älskade varandra då, men vi hade aldrig diskuterat giftermål eller något annat i den vägen. Vi bodde i och för sig ihop.

Han åkte iväg med mig på en överraskningsweekend på ett romantiskt hotell på min födelsedag. Jag blev väldigt glad eftersom han annars inte gjorde så mycket sådant. När vi väl satt där på kvällen och åt en fin middag så friade han plötsligt. 
    Jag är en person som vill tänka igenom stora beslut länge och noggrant. Detta hade jag aldrig tänkt på förut.

Plågsamt och pressat blev det för att han ville ha svar genast när jag ville ha lite tid på mig:
    "Du kan få vänta till desserten men inte längre för personalen står beredda med champagne."

Dessutom var hans mor döende i cancer vilket så småningom visade sig vara största anledningen till att han friade.

Vi passade inte ihop insåg vi så småningom, men jag var ung och kunde inte komma på en bra anledning till att säga nej. Bara att jag ville ha mer tid kändes fånigt när han ansträngt sig så och vi var långt hemifrån på ett superromantiskt ställe. Personalen som skickade menande och nyfikna blickar underlättade inte heller.
    Om jag hade sagt nej så så hade han aldrig förlåtit mig.

Jag uppskattade hans ansträngningar med frieriet och trängde undan mina känslor. Om han hade känt mig bättre så hade han vetat att han borde ha diskuterat ett så livsviktigt beslut med mig innan.
    Jag sa alltså ja och sopade undan mina obehagskänslor.

Vi hade världens mest romantiska drömbröllop för övrigt även fast vi så småningom skilde oss. Vi är fortfarande vänner även om vi inte har någon kontakt med varandra (han bor på andra sidan jorden).

• Aleta

Jag glömde att tillägga i inlägg 85 att jag älskar att diskutera emellanåt och det kan man ju inte göra om alla tycker likadant. 
    Andra åsikter är därför synnerligen välkomna, gärna med sakliga argument.
    Det kan bli riktigt intressant och oftast lär man sig något nytt i processen.

• BeBopz

Jag förstår inte varför man måste skrika ut att det är löjligt/urlöjligt att en man går ner på knä och friar...tyck det, men tyck det för dig själv, precis som jag kanske har en åsikt om när man "bestämmer " att man ska gifta sig ....

Detta är ett bröllopsforum, tycker det är kul om folk vågar skriva hur de gjorde, en del blir nog tyvärr avskräckta av sättat ni stormar fram på ang detta, och jäkligt ohövligt mot de som tyckte detta var det bästa som har hänt dem !

Svar på tråden Ursäkta.. Jag blir mer irriterad än ledsen av alla pikar!