• Pullan88

Ursäkta.. Jag blir mer irriterad än ledsen av alla pikar!

Jag blir helt tosig..

Alltså - vad folk kan hålla på och vara skadeglada eller vad man nu ska kalla det!??!?!

Jag blir så irriterad för jag har hållt vårt bröllop hemligt för vänner än så länge, och det VET min släkt om. Och helt plötsligt (utan att vi berättat att vi ska gifta oss) så skriver min sambos brors tjej såhär:

- Hur friade han???

öppet på en internetsida med alla mina vänner som såg..

Kul?

Inte nog med det.. Sen PIKAR hon mig! Alltså.. klankar ner på mig!

Jag försökte förklara att han inte friade utan att vi kom fram till det gemensamt under årets gång att vi gärna ville gifta oss..

vet ni vad hon svarade!??!?!?!

- men ååh så synd att han inte ville fria till dig, det är ju det som visar att dom verkligen vill!! Man ska ju inte tjata sig till något. Se bara på min sambo, han väntade u i  6 år med att fria, och jag tänkte minsann inte gifta mig utan frieri..

Alltså helt ärligt.. Det känns som om hon PIKAR mig. Och menar på att jag inte alls är så älskad av MIN sambo som är av sin. Det känns verkligen så!

alltså, eftersom min sambo inte friade på "riktigt" till mig så vill han alltså inte gifta sig med mig på riktigt.. eller vad!?

Hur hade ni andra känt!?!?!

jag tyckte detta var en pinsamt taskig kommentar .... men jag kanske överreagerar! :/

• Svar på tråden Ursäkta.. Jag blir mer irriterad än ledsen av alla pikar!
  • BlackWIngedAngel
    Pullan88 skrev 2010-09-01 19:11:08 följande:
    Det är nog fler och fler som kommer fram till det gemensamt..   Min sambo är absolut inte den typen som skulle gå ner på knä och fria, båda två skulle nog tycka det var grymt pinsamt och jag skulle nog få en skrattattack tyvärr :) haha..   Dock så är det ju inte för sent än ;) det är ju nio månader till bröllopet!! ;P
    Det är faktiskt inte fler och fler som kommer fram till det gemensamt, utan snarare färre. Att växla ringar vid förovning gjorde ALLA i Sverige tidigare. Den nya idén om frieri kommer från amerikanska filmer (andra influenser också, men mycket därifrån). Men det "korrekta" sättet enligt tradition är gemensam ringväxling.
  • Pullan88
    BlackWIngedAngel skrev 2010-09-01 19:17:21 följande:
    Det är faktiskt inte fler och fler som kommer fram till det gemensamt, utan snarare färre. Att växla ringar vid förovning gjorde ALLA i Sverige tidigare. Den nya idén om frieri kommer från amerikanska filmer (andra influenser också, men mycket därifrån). Men det "korrekta" sättet enligt tradition är gemensam ringväxling.
    haha helt ärligt trodde jag inte så många friade längre..

kanske för att jag bor i en liten mindre by och jag inte vet om någon direkt som har gjort det..

Men de kanse stämmer! Då kan man säga att vi följer gammal svensk tradition i alla fall:)

Numera vet man knappt vad som är tradition och inte.. ;)

• Pullan88
    happytoaster skrev 2010-09-01 19:11:04 följande:
    Magdalena Ribbing som skriver DN:s stil och hyfs spalt och blogg skrev typ om detta: www.dn.se/blogg/etikettfragan/2010/08/24/fria... Ta inte åt dig av din blivande svägerska, hon kanske är avundsjuk på ert förhållande? Det verkar snarare som att att ni har ett bättre förhållande då ni tillsammans tar beslut om er framtid, ni komuniserar om vad ni vill istället för att passivt vänta på att ens partner ska läsa ens tankar (hur ofta händer det ? :) )
    HAHAH ett riktigt bra inlägg som gjorde mig på bättre humör ;)

Kanske ska hänvisa hon som pikade mig till denna sida? :)

• Aleta

Du kan istället pika henne för att hon är så indoktrinerad av Hollywood att hon inte har koll på svenska seder. Här brukar det vara ett gemensamt beslut!

Och tjata sig till!?! Snacka om att leva med någon slags medeltida inställning till män och kvinnor. Nä, tyck synd om henne istället som inte kan leva sitt eget liv utan låter andra ta beslut åt henne.

Umgås inte med henne mer än nödvändigt!

• Pullan88

Nej.. Vi umgås inte alls.. Är alltid så spänt mellan oss..

fattar inte varför, jag tycker alltid jag är snäll och trevlig..

Jag pikade tillbaka lite på en grej, (nu är det så att vi troligtvis inte köper förlovningsringar utan bara vigselringar eftersom det bara är 9 månader till bröllop, så tyckte vi det var onödiga pengar med flera tusen till.. det hade hon ju också emot),

så jag sa att vi sparar självklart dessa pengar till vår fantastiska bröllopsresa ett par veckor till andra sidan jorden som vi snart kommer kunna göra. Jag menar.. har inte vi ett mer spännande och intressant liv då som lägger pengar på sånt?

Detta är ju självkalrt upp till var och en med, men kändes ganska bra att pika tillbaka lite ;)

• miaik

Jag blev inte heller friad till av min man. Vi bestämde att vi skulle åka bort och gifta oss och efter det gick jag och väntade på "frieri"/förlovning (ja, jag kanske också har sett för många romantiska filmer...) men han hade ingen aning om det utan utbrister en dag: Jag tänkte på det här med EVENTUELLA ringar...

Och när jag då frågade om han inte tänkt att vi ska förlova oss så säger han: Vaddå, gör folk sånt förtfarande?

Haha. Men jag är lika lyckligt gift för det! 

• Sebastiána

Alltså, de flesta gifter sig väl efter ett gemensamt beslut. Vi har också bestämt detta tillsammans. Jag sa till min sambo att han fick bestämma NÄR vi skulle gifta oss. Jag var redo och när han också var det var det dags.

• Sebastiána
    Pullan88 skrev 2010-09-01 19:11:08 följande:
    Det är nog fler och fler som kommer fram till det gemensamt..   Min sambo är absolut inte den typen som skulle gå ner på knä och fria, båda två skulle nog tycka det var grymt pinsamt och jag skulle nog få en skrattattack tyvärr :) haha..   Dock så är det ju inte för sent än ;) det är ju nio månader till bröllopet!! ;P
    Det traditionella i Sverige har alltid varit att man kommer fram till det gemensamt skulle jag vilja påstå. Det var innan vi hade sett alla dessa Hollywoodfilmer.
  • mojikanan

Ja tycker att de inte spelar någon roll om mannen friar eller om man tillsammans kommer överens om giftemålet. Kärleken man har till varandra är ju densamme i vilket fall..  :) 

MASSA lycka till med ert bröllop!!!

• moonlightgirl

Men herre gud vilken korkad och elak brud. Han älskar väl inte dig mindre för det. Snacka om prakt pucko. Min m2b diskuterade också och pratade om att vi vill gifta oss i framtiden. Sen hade jag tänkt att jag skulle vara lite modern och fria till han och typ gå ner på knä på nyårsafron men jag hann inte för han gjorde det sekunderna innan så jag blev så snopen. Jag småfnissade lite o sa ja det är klart att jag vill.

Men jag tycker som flera andra att skit i henne, hon ser nog eran lycka och är nog avundsjuk.

kramar till dig och din m2b

Svar på tråden Ursäkta.. Jag blir mer irriterad än ledsen av alla pikar!