• Pullan88

Ursäkta.. Jag blir mer irriterad än ledsen av alla pikar!

Jag blir helt tosig..

Alltså - vad folk kan hålla på och vara skadeglada eller vad man nu ska kalla det!??!?!

Jag blir så irriterad för jag har hållt vårt bröllop hemligt för vänner än så länge, och det VET min släkt om. Och helt plötsligt (utan att vi berättat att vi ska gifta oss) så skriver min sambos brors tjej såhär:

- Hur friade han???

öppet på en internetsida med alla mina vänner som såg..

Kul?

Inte nog med det.. Sen PIKAR hon mig! Alltså.. klankar ner på mig!

Jag försökte förklara att han inte friade utan att vi kom fram till det gemensamt under årets gång att vi gärna ville gifta oss..

vet ni vad hon svarade!??!?!?!

- men ååh så synd att han inte ville fria till dig, det är ju det som visar att dom verkligen vill!! Man ska ju inte tjata sig till något. Se bara på min sambo, han väntade u i  6 år med att fria, och jag tänkte minsann inte gifta mig utan frieri..

Alltså helt ärligt.. Det känns som om hon PIKAR mig. Och menar på att jag inte alls är så älskad av MIN sambo som är av sin. Det känns verkligen så!

alltså, eftersom min sambo inte friade på "riktigt" till mig så vill han alltså inte gifta sig med mig på riktigt.. eller vad!?

Hur hade ni andra känt!?!?!

jag tyckte detta var en pinsamt taskig kommentar .... men jag kanske överreagerar! :/

• Svar på tråden Ursäkta.. Jag blir mer irriterad än ledsen av alla pikar!
  • mamablues

Jag tycker med det verkar som hon är avis, hon är 30 å inte gift eller?? Svara något giftigt tillbaka utan att vara otrevlig så du inte får det tillbaks sen, hehe.

Min blivande och jag beslutade att vi ville gifta oss och bestämde datum å SEN friade han några veckor senare...hehe. Han gjorde lite amerikanskt och överaskade mig med ring å föll ner på knä i bastun. Men hade vi vart på en restaurang hade jag nog inte blivit så glad om han hade fallit ner på knä...men när vi var ensamma var det helt ok och väldigt romantiskt!

• Niini
    BlackWIngedAngel skrev 2010-09-01 21:25:54 följande:
    Vad kommer det sig att folk skriver att det är vanligt "idag" egentligen? Det låter som om det vore en nymodighet. I Sverige har det varit så man gjort i åtminstone ett par hundra år! Det är först nu på senare tid som folk har bytt den traditionen mot utländska varianter. Så, visst det är väl i och för sig vanligt "idag", men det var självklart förr!
    Då bor ju jag inte i Swe heller ;) Men men.. i vilket fall som helst så gör de flesta jag känner så att de kommer överens.

O sambons brors tjej så lär väl nog få sitta o ruttna som "endast" sambo om hon inte har förstånd att säga vad hon vill.

• BlackWIngedAngel
    Niini skrev 2010-09-01 21:29:52 följande:
    Då bor ju jag inte i Swe heller ;) Men men.. i vilket fall som helst så gör de flesta jag känner så att de kommer överens. O sambons brors tjej så lär väl nog få sitta o ruttna som "endast" sambo om hon inte har förstånd att säga vad hon vill.
    Nu hängde jag inte med riktigt? Du bor inte i Swe? Förstår nog inte vad du menar...
  • Pullan88

Grejen är att dom är gifta!

Det är ju det som är så sjukt!

Dom var förlovade i en evighet i massa massa år innan han friade efter 6 eller 7 år..

Och vad är grejen med det!??!?!

Ska man bli överrraskad av ett frieri när man har typ 4 barn, villa och djur och volvo?

Varför kan hon inte bara glädjas att jag med ska gifta mig, kanske 7 år tidigare än vad hon gjorde men ändå!

• hernameispekka
    Pullan88 skrev 2010-09-01 21:52:12 följande:
    Grejen är att dom är gifta! Det är ju det som är så sjukt! Dom var förlovade i en evighet i massa massa år innan han friade efter 6 eller 7 år.. Och vad är grejen med det!??!?!   Ska man bli överrraskad av ett frieri när man har typ 4 barn, villa och djur och volvo?   Varför kan hon inte bara glädjas att jag med ska gifta mig, kanske 7 år tidigare än vad hon gjorde men ändå!
    Är inte förlovad och blivit friad till samma sak?? Var de förlovade så är det ju bara fritt fram att prata om datum etc xD Då behöver man ju inte invänta ytterligare ett frieri!! :P
  • BlackWIngedAngel
    hernameispekka skrev 2010-09-01 21:54:26 följande:
    Är inte förlovad och blivit friad till samma sak?? Var de förlovade så är det ju bara fritt fram att prata om datum etc xD Då behöver man ju inte invänta ytterligare ett frieri!! :P
    Precis! :D
  • Willowfield
    BlackWIngedAngel skrev 2010-09-01 19:17:21 följande:
    Det är faktiskt inte fler och fler som kommer fram till det gemensamt, utan snarare färre. Att växla ringar vid förovning gjorde ALLA i Sverige tidigare. Den nya idén om frieri kommer från amerikanska filmer (andra influenser också, men mycket därifrån). Men det "korrekta" sättet enligt tradition är gemensam ringväxling.
    Måste bara påpeka att :) gemensam ringväxling enligt tradition är just efter ett frieri. Ringväxlingen var en bekräftelse på frieriet, förlovningen en början på äktenskapet.

Lite mer roligt fakta, till skillnad från många andra länder har kvinnan i Sverige inte behövt uttala i äktenskapslöftet att hon skulle lyda sin man, en svensk kvinna har i mångt och mycket alltid haft viss självständighet.

hos allmogen var det vanligt med "nattfrieri"  en dräng kunde i all ärbarhet sova hos en kvinna som ett första steg till  äktenskap.

Först 1916 upphörde förmyndarskapet över kvinnan, innan dess var fadern eller någon annan lämplig man kvinnans giftoman. Detta innebar att mannen som ville fria var tvungen att fråga om lov först hos giftomannen.

Ett frieri innebar inte alltid att man genast förlovade sig, ibland kunde förlovningen anstå till en noga utvald dag.

I vilket fall som helst finns det idag inget rätt eller fel, Skulle vara mäkta svårt att finna den rätta traditionen med tanke på att de flesta traditioner inte går att acklimatisera på dagens samhälle. samhällsklasserna är borta ( idet mesta) kraven på gårdar och pengar som måste gå i arv finns ej, kvinnan kan försörja sig själv, mm mm

Vilket ger tycker jag :) att ett äktenskap kan börja hur som helst.

Stå på dig tjejen, du vet och din blivande vet vad ni känner för varandra och varför ni gifter, allt annat är ovidkommande.

• Grodfrun

Jag tror du overreagerar lite. Dessutom, skit i vad hon har att saga, spela roll!

• BeBopz

Min man gick ner på knä och friade, jag hade inte en aning om hans planer för fem öre, jag tyckte det var jättegulligt och inte alls löjligt....

• Pullan88
    BeBopz skrev 2010-09-02 02:34:20 följande:
    Min man gick ner på knä och friade, jag hade inte en aning om hans planer för fem öre, jag tyckte det var jättegulligt och inte alls löjligt....
    Jag tycker inte heller det är löjligt.

Dock om MIN sambo hade gjort det så hade det varit riktigt löjligt då vi inte är romantiska på det viset..

Andra får göra precis hur dom vill, däremot tycker jag det är helt fel att klanka ner på mig bara för att min man just inte friade :)

Svar på tråden Ursäkta.. Jag blir mer irriterad än ledsen av alla pikar!