• Pullan88

Ursäkta.. Jag blir mer irriterad än ledsen av alla pikar!

Jag blir helt tosig..

Alltså - vad folk kan hålla på och vara skadeglada eller vad man nu ska kalla det!??!?!

Jag blir så irriterad för jag har hållt vårt bröllop hemligt för vänner än så länge, och det VET min släkt om. Och helt plötsligt (utan att vi berättat att vi ska gifta oss) så skriver min sambos brors tjej såhär:

- Hur friade han???

öppet på en internetsida med alla mina vänner som såg..

Kul?

Inte nog med det.. Sen PIKAR hon mig! Alltså.. klankar ner på mig!

Jag försökte förklara att han inte friade utan att vi kom fram till det gemensamt under årets gång att vi gärna ville gifta oss..

vet ni vad hon svarade!??!?!?!

- men ååh så synd att han inte ville fria till dig, det är ju det som visar att dom verkligen vill!! Man ska ju inte tjata sig till något. Se bara på min sambo, han väntade u i  6 år med att fria, och jag tänkte minsann inte gifta mig utan frieri..

Alltså helt ärligt.. Det känns som om hon PIKAR mig. Och menar på att jag inte alls är så älskad av MIN sambo som är av sin. Det känns verkligen så!

alltså, eftersom min sambo inte friade på "riktigt" till mig så vill han alltså inte gifta sig med mig på riktigt.. eller vad!?

Hur hade ni andra känt!?!?!

jag tyckte detta var en pinsamt taskig kommentar .... men jag kanske överreagerar! :/

• Svar på tråden Ursäkta.. Jag blir mer irriterad än ledsen av alla pikar!
  • Hoffsennanen Tottoplex
    BeBopz skrev 2010-09-06 16:26:37 följande:
    Jag förstår inte varför man måste skrika ut att det är löjligt/urlöjligt att en man går ner på knä och friar...tyck det, men tyck det för dig själv, precis som jag kanske har en åsikt om när man "bestämmer " att man ska gifta sig ....Detta är ett bröllopsforum, tycker det är kul om folk vågar skriva hur de gjorde, en del blir nog tyvärr avskräckta av sättat ni stormar fram på ang detta, och jäkligt ohövligt mot de som tyckte detta var det bästa som har hänt dem !
    Åh underbara människa!

Kunde inte sagt det bättre själv!

• Pullan88
    Jag förstår inte varför man måste skrika ut att det är löjligt/urlöjligt att en man går ner på knä och friar...tyck det, men tyck det för dig själv, precis som jag kanske har en åsikt om när man "bestämmer " att man ska gifta sig ....Detta är ett bröllopsforum, tycker det är kul om folk vågar skriva hur de gjorde, en del blir nog tyvärr avskräckta av sättat ni stormar fram på ang detta, och jäkligt ohövligt mot de som tyckte detta var det bästa som har hänt dem !
    Tur att jag inte sagt något då;)

Det enda jag påpekar är att det är löjligt att man pikar någon annan och tycker att jag är sämre som inte blivit friad till på detta vis..

som en del friar på knä gör andra inte det. Alla vill inte det så därför ska man inte pika någon, vilket man än väljer!

• Sebastiána
    Får man inte tycka vad man vill? Om alla håller inne med vad de tycker blir det ju alldeles tomt på forumet.
  • Sebastiána

Som jag har sagt tidigare: jag lägger mig inte i hur andra gör, alla får göra som de vill (läs detta noga nu så att ni förstår att jag inte trycker ner någon). Men JAG tycker att det är löjligt när killar går ner på knä. Jag tänker aldrig hindra någon från att göra det däremot.

• Dannedo

Oavsett HUR man friar, eller bestämmer sig för att gifta sig så är det ju vad det symboliserar som är det viktiga. I slutändan så är det ju två personer som lever med varandra, oavsett om man är sambo, särbo, förlovad eller gift. Man kan lova varandra trohet utan att förlova sig. Jag tycker det är ganska ointressant att diskutera vilken typ av förlovning som skulle vara "den bästa", det är ju beslutet det handlar om!

Däremot får man nog försöka att inte vara så känslig. Jag skulle aldrig drömma om att komma med negativa kommentarer om något som är så fint och viktigt för någon annan, men tyvärr är det inte alla som förstår att det kan vara sårande. Jag och min fästman förlovade oss ganska tidigt och jag fick kommentaren "grattis, men nu hoppas jag verkligen inte att ni går och gifter er på några år" av en av mina vänner. Kändes inte jätteroligt att meddela att "jo, vi tänker faktiskt gifta oss nästa sommar, välkommen på vårt bröllop" när hon just sagt att det vore urkorkat.

• moonlightgirl

Hej Pullan88
    Jag förstår verkligen att du blir både lesden och arg över hennes töntiga beteende. På mitt förra jobb blev jag jätte ledsen över en som sprang runt och skvallrade över mig och andra också för den delen. Men som en annan kollega sa att de som skvallrar och snackar runt om andra måste ju bara ha det så förbannat tråkigt och innehållslöst liv så för att få lite spänning måste de prata om andra och sprida massa skit. Så försök att tänka så, jag vet att det är svårt. Jag tror att du och din älskling har det mycke roligare än vad dom har eftersom hon beter sig så. Sen var det en annan som skrev (kommer inte ihåg vem) att hon tyckte att du skulle vända dig till din m2b och prata med han så får han prata med sin bror och sedan brodern prata med sin fru. Säg som du känner att hon beter sig så förbannat illa så att du vill inte ha med henne på eran fantastiska dag. Ni måste ju faktisktinte bjuda denna otrevliga människa bara för att hon är gift med din sambos bror.

Det där med att hon sa/skrev att du måste ha tjatat dig till det gör mig skitförbannad för din skull. Ett par så kallade kompisar till mig och min m2b pikar mig hela jäkla tiden om att jag tjatade till mig våran förlovning när det var min m2b som tog upp det till diskussion ganska tidigt i vårat förhållande och jag sa att jag inte var redo för det ännu. De är på och pikar om att ja snart har du väl tjatat till dig ett bröllop också. Suck säger jag bara, det var igen min m2b som tog upp det till diskussion och han vill att vi ska gifta oss nu på nyårsafton men det ville inte jag utan jag vill vänta tills det blir lite varmare.  Bara ett par månder innan jag och sambon flyttade ihop (vi hade bestämt oss för det men inte hunnit dit ännu) slutade vi att använda skydd när vi hade sex och han hade gått från att inte vilja ha biologiska barn till att han verkligen vill ha biologiska barn. Så jag var dum nog och sa det till min kompis och hon vart helt uppe i varv o sa men han ville ju inte ha barn, hon blev så förbannat avundsjuk för att hennes pojkvän som hon flyttade ihop inte ville ha fler barn då han redan hade två sedan innan och hon har ett sedan innan. Hon var så nöjd med att vi var i samma sits att våra respektive inte ville ha barn, min ville ju det men var rädd för ärftliga sjukdomar. Så när jag sa att om jag blir gravid nu så tänker inte jag ta bort barnet. Hon skyndar sig att ringa sin pojkvän och berättar detta plus att hon bredde på och sa att jag hade sagt lite andra saker också som jag inte sagt. Han i sin tur ringer min pojkvän och berättar detta om han la till lite eller inte vet jag inte men det vart en skitstor soppa av detta och min pojkvän började ju fundera på vad fan jag håller på med. Han vart inte så glad kan jag säga, han ringde upp mig och ställde mig mot väggen kan man säga där han berättade vad han hade hört och frågade om jag verkligen hade sagt detta. Jag sa precis som jag hade sagt och tack och lov så trodde han på mig. Jag blev så ledsen över detta och vad det hade kunnat ställa till med men jag passade på att ta upp det med henne och sa till henne att ge fan i att snacka skit om mig och sprida ut massa lögner.
    Jag har sagt till dem flera gånger att min sambo är en vuxen människa och vet själv vad han vill och inte vill och att jag inte tvingar honom till något.

Förlåt alla för att detta inlägget blev så långt men jag förstår verkligen att du tycker att det är jobbigt.
    kram till dig och din m2b och hoppas att hon slutar med dessa taskiga komentarer

• Chroma

Om någon har missförstått mig så ber jag om ursäkt, det jag har menat med det jag har skrivit är att alla är olika, jag bryr mig inte hur någon friar till någon annan än mig själv.

jag lägger mig inte i hur andra gör, alla får göra som de vill, men, om någon skulle gå ner på knä och fria inför mig så hade Jag! skämts och tyckt att det skulle varit otroligt löjligt och skrattretande. Men det är Jag, inte någon Annan. Om min M2b hade gjort en stor grej av det hela och planerat in att fria när vi är ute och ätit på restaurang.. om han hade gått ner på knä inför alla därinne och frågat "Vill du gifta dig med mig" så hade jag känt mig oerhört pressad. Visst hade jag svarat ja, för att det är det jag vill, men efteråt hade jag blivit så in i hel**te arg på honom, för jag hade velat ta det beslutet tillsammans. Som tur är.. så hände det inte, och jag planerar bröllop för fullt med mannen i mitt liv.

• Aleta

Fast man måste inte ta åt sig så himla personligt av allting och dessutom lägga in en massa egna tolkningar i det andra skriver heller.

Jag vet att det är massor av folk som vill skriva:
    "Vad tycker ni om denna klänning?"
    Men de vill absolut inte ha några ärliga svar utan bara: "Oooooh så vacker."
    Det blir ju ganska meningslöst att fråga då. 

Att man har ett forum gör ju att man har mycket större chans att få ärliga svar, både positiva och negativa och det kommer att finnas både positiva och negativa åsikter, så är det alltid.
    Däremot så kommer de positiva kommentarerna (i de flesta fall) att var ärligt menade och inte bara något som en kompis säger för att vara snäll.
    Och de negativa kommentarerna kommer att handla enbart om själva föremålet eller handlingen i sig. Det kommer inte att vara för att vara elak eller trycka ner personen ifråga eftersom man inte har någon relation till varandra. Det kommer bara att vara vad man tycker om sakfrågan.

Detta har en del svårt att hantera, att någon kan tycka att ens klänning är ful utan att tycka att det är något fel på bruden.
    Eller att man tycker att kombinationen silver/rött är horribel utan att för den skull mena att de som väljer det har dålig smak. 
    Eller ännu värre, man kan tycka att en viss tradition är vansinnig, men det betyder inte att man tycker att de som idkar traditionen är sämre än en själv.

Varför inte se detta som en chans att lära sig lite mer om hur andra, som inte tycker likadant, tänker?
    Jag försöker göra mitt bästa att förstå andras argument utan att slänga ur mig personliga påhopp eftersom det är ganska meningslöst. 

Att få en chans att se andra sidor av saker kanske är obehaglig för somliga, men om man känner sig provocerad så bör man ta ett djupt andetag och fundera på varför man reagerar så. I nästan alla fall så är det något som ligger och gnager hos en själv som förorsakar att man reagerar som en ilsken terrier. Om man anstränger sig för att hitta orsaken så kommer man att må mycket bättre själv senare.

• Aleta
    Chroma skrev 2010-09-06 21:14:31 följande:
    Om någon har missförstått mig så ber jag om ursäkt, det jag har menat med det jag har skrivit är att alla är olika, jag bryr mig inte hur någon friar till någon annan än mig själv. jag lägger mig inte i hur andra gör, alla får göra som de vill, men, om någon skulle gå ner på knä och fria inför mig så hade Jag! skämts och tyckt att det skulle varit otroligt löjligt och skrattretande. Men det är Jag, inte någon Annan. Om min M2b hade gjort en stor grej av det hela och planerat in att fria när vi är ute och ätit på restaurang.. om han hade gått ner på knä inför alla därinne och frågat "Vill du gifta dig med mig" så hade jag känt mig oerhört pressad. Visst hade jag svarat ja, för att det är det jag vill, men efteråt hade jag blivit så in i hel**te arg på honom, för jag hade velat ta det beslutet tillsammans. Som tur är.. så hände det inte, och jag planerar bröllop för fullt med mannen i mitt liv.    
    Jag skriver under på detta.
  • BeBopz

Aleta skrev 2010-09-06 21:19:20 följande:
      Fast man måste inte ta åt sig så himla personligt av allting och dessutom lägga in en massa egna tolkningar i det andra skriver heller.   Jag vet att det är massor av folk som vill skriva:"Vad tycker ni om denna klänning?"Men de vill absolut inte ha några ärliga svar utan bara: "Oooooh så vacker."Det blir ju ganska meningslöst att fråga då.  Att man har ett forum gör ju att man har mycket större chans att få ärliga svar, både positiva och negativa och det kommer att finnas både positiva och negativa åsikter, så är det alltid.Däremot så kommer de positiva kommentarerna (i de flesta fall) att var ärligt menade och inte bara något som en kompis säger för att vara snäll.Och de negativa kommentarerna kommer att handla enbart om själva föremålet eller handlingen i sig. Det kommer inte att vara för att vara elak eller trycka ner personen ifråga eftersom man inte har någon relation till varandra. Det kommer bara att vara vad man tycker om sakfrågan. Detta har en del svårt att hantera, att någon kan tycka att ens klänning är ful utan att tycka att det är något fel på bruden. Eller att man tycker att kombinationen silver/rött är horribel utan att för den skull mena att de som väljer det har dålig smak. Eller ännu värre, man kan tycka att en viss tradition är vansinnig, men det betyder inte att man tycker att de som idkar traditionen är sämre än en själv. Varför inte se detta som en chans att lära sig lite mer om hur andra, som inte tycker likadant, tänker?Jag försöker göra mitt bästa att förstå andras argument utan att slänga ur mig personliga påhopp eftersom det är ganska meningslöst.  Att få en chans att se andra sidor av saker kanske är obehaglig för somliga, men om man känner sig provocerad så bör man ta ett djupt andetag och fundera på varför man reagerar så. I nästan alla fall så är det något som ligger och gnager hos en själv som förorsakar att man reagerar som en ilsken terrier. Om man anstränger sig för att hitta orsaken så kommer man att må mycket bättre själv senare.

Sry, jag tar inte åt mig, men andra kanske gör det, men jag tycker fortfarande att man kan vara lite mer finkänslig, men det är jag ! Sen tycker jag att nivån bara blir töntig av alla korkade inlägg om hur löjligt det är när en kille friar och går ner på knä .
    Att ni ens orkar !

• Pullan88
    BeBopz skrev 2010-09-07 00:13:48 följande:
      Sry, jag tar inte åt mig, men andra kanske gör det, men jag tycker fortfarande att man kan vara lite mer finkänslig, men det är jag ! Sen tycker jag att nivån bara blir töntig av alla korkade inlägg om hur löjligt det är när en kille friar och går ner på knä .Att ni ens orkar !
    Nu vet jag inte om det är så,

men är det någon om sagt att ALLA killar som friar är löjliga?

Tror inte jag läst det men jag vet inte..

vad många menar på är att det inte är DERAS grej och att det vore lite underligt och löjligt om just DERAS kille skulle fria på knä eftersom alla inte tycker det är en optimal grej att göra.

Det betyder ju inte att det är löjligt för någon annan att ens kille friar.

Det är ju som sagt olika hur man känner.

Min m2b friade faktiskt lite lätt till mig häromdagen, hör och häpna!

vi HADE ju bestämt gemensamt först, men nu satte han sig på knä på landsvägen och gav mig en ros och frågade, jag började faktiskt fnissa åt honom för jag tyckte det såg rätt roligt ut - det är inte våran grej,

min m2b började också skratta, men visst svarade jag ja! Jag trodde helt ärligt att han bara skämtade med mig!

Men det blev väl ganska fint ändå. Båda insåg ju att det inte var vår grej så vi skrattade åt det istället, men ändå fick jag ett litet frieri ;) haha

Så, som sagt så tycker inte alla män och kvinnor om ett sånt frieri, och det kan i vissas ögon verka en aning löjligt - men bara på sig själva - inte på andra!

Vad andra gör tycker jag inte är löjligt- det är vad VI gör som är det i så fall!

:)

• Aleta
    BeBopz skrev 2010-09-07 00:13:48 följande:
      Sry, jag tar inte åt mig, men andra kanske gör det, men jag tycker fortfarande att man kan vara lite mer finkänslig, men det är jag ! Sen tycker jag att nivån bara blir töntig av alla korkade inlägg om hur löjligt det är när en kille friar och går ner på knä .Att ni ens orkar !
    Och jag har aldrig ens sagt att jag tycker att det är löjligt. Allt urartade när jag påpekade att jag inte gillade kvinnosynen ur vilken traditionen har uppkommit.
Svar på tråden Ursäkta.. Jag blir mer irriterad än ledsen av alla pikar!