• Pullan88

Ursäkta.. Jag blir mer irriterad än ledsen av alla pikar!

Jag blir helt tosig..

Alltså - vad folk kan hålla på och vara skadeglada eller vad man nu ska kalla det!??!?!

Jag blir så irriterad för jag har hållt vårt bröllop hemligt för vänner än så länge, och det VET min släkt om. Och helt plötsligt (utan att vi berättat att vi ska gifta oss) så skriver min sambos brors tjej såhär:

- Hur friade han???

öppet på en internetsida med alla mina vänner som såg..

Kul?

Inte nog med det.. Sen PIKAR hon mig! Alltså.. klankar ner på mig!

Jag försökte förklara att han inte friade utan att vi kom fram till det gemensamt under årets gång att vi gärna ville gifta oss..

vet ni vad hon svarade!??!?!?!

- men ååh så synd att han inte ville fria till dig, det är ju det som visar att dom verkligen vill!! Man ska ju inte tjata sig till något. Se bara på min sambo, han väntade u i  6 år med att fria, och jag tänkte minsann inte gifta mig utan frieri..

Alltså helt ärligt.. Det känns som om hon PIKAR mig. Och menar på att jag inte alls är så älskad av MIN sambo som är av sin. Det känns verkligen så!

alltså, eftersom min sambo inte friade på "riktigt" till mig så vill han alltså inte gifta sig med mig på riktigt.. eller vad!?

Hur hade ni andra känt!?!?!

jag tyckte detta var en pinsamt taskig kommentar .... men jag kanske överreagerar! :/

• Svar på tråden Ursäkta.. Jag blir mer irriterad än ledsen av alla pikar!
  • Pullan88
    anne på grönkulla skrev 2010-09-05 09:16:13 följande:
      Jag tänkte på din svägerska, inte på dig - hon är uppenbarligen inte bekväm med sitt. Att du är det hoppas jag verkligen och som sagt, jag ser ingen anledning att du ska ta åt dig!
    nej..

jag bara skrev generellt för jag blev så arg över henne :)

• May2010

Aningen off-topic:

Min sambos kompis gifte sig i somras och alla hans vänner, inklusive min sambo, höll på att antyda och säga att han var "tvingad" till det. Jag förstår inte. De hade ett fint bröllop... Jag har ifrågasatt varför min sambo säger så, det är ju taskigt mot tjejen. Men de verkar mena att de känner sin killkompis bäst och det var säkert tjejens påfund för killar kommer inte på att de vill gifta sig. Känns som att de tycker det är en "tjejgrej", och när man tittar på BT kan det faktiskt kännas så. Det där gör att jag själv tycker det känns tråkigt med vårt bröllop och hans vänner för de verkar ha den inställning i så fall att bröllopet skulle vara "min" grej och inte vårt gemensamma. Att bröllop alltid är något som "tjatats till av tjejen" bara mer eller mindre. 

Vi bestämde också tillsammans, men så liksom halvfriade han någon gång, men så ställde vi in det pga graviditet och nu har vi väl bestämt igen tillsammans att "någon gång", men när vet jag inte. Eller hur. Kanske struntar i allt omkring och bara viger oss borgligt vi två. Ingen aning. Men det känns ju också tråkigt... att missa allt det där fina som klänning och tårta som bara är en gång? Men som sagt, det är en tråkig känsla att ens i närheten ha "tjatat" till sig ngt så hellre enkelt än ngt stort han känner sig intvingad i. Kanske dop med överraskningsbröllop?

Strunta i din svägerska! 

• Aleta
    Uttan skrev 2010-09-04 23:45:26 följande:
    Så min sambo friade till mig helt utan min vetskap vilket gör att vi inte är lika bra som er för att ni bestämde det ihop då? Eller hur menar du Aleta? Låter som om du försöker göra omvänt och klaga på dem vars pojkvän friade till dem. Jag lever i ett otroligt fint och jämställt förhållande, dock finner jag det väldigt romantiskt och fint om killen går ner på knä och frågar vilket min sambo visste och gjorde helt plötsligt när jag minst anade det. Jag vet inte, kanske missuppfattar jag din text. Men jag tycker det är fritt fram att göra hur man vill. Inget är sämre eller bättre. Jag tycker absolut inte det speglar en sundare syn bara för man gör det ihop.
    Det gör inte en person varken sämre eller bättre hur man agerar.

Det jag säger är att själva traditionen bottnar i en helt annan kvinnosyn. Det är ett faktum och om du väljer att bli provocerad av det är upp till dig. Var den kommer ifrån och hur den har uppkommit behöver ju inte påverka dig personligen.

• Aleta
    Bäst i test skrev 2010-09-05 02:05:20 följande:
    Vilka dryga kommentarer... Alla har olika åsikt som jag sa från början. Och för eran information så friade man på detta sätt i Sverige förr i tiden, så yttra er inte om något som ni vet litet om. Jag är helt för jämlikhet och tycker inte att det har någonting med frieri att göra. Min m2b gick ner på knä och friade och jag tyckte att det var jättefint. Låt mig tycka det, det var en fin stund för mig. Jag hade ju ändå ett val, att säga ja eller nej, varför jag inte fattar jämställdhetsfrågan i det hela... Hur som haver är vi alla olika och jag tycker att det är onödigt att börja hacka på folk och säga att deras sätt är löjligt, idiotiskt osv. Det är inte som att ni är bättre på något sätt... Snarare tycker jag att ni hamnar i samma tragiska fack som skribentens sambos brors tjej. En taskig attityd som bör hållas hemma... Och som Hoffsennanen Tottoplex sade "Och jag kan nästan lova att ni inte skulle börja skratta om eran karl hade friat till er." WORD!!!!  
    Jag tror att många kände sig provocerade att lyckliga tjejer i Hollywoodfilmer skulle vara någon slags norm som alla smarta killar borde ta åt sig.
    Så är det inte. Faktum är att många tycker att det är löjligt. Antagligen så passar man inte heller ihop på andra områden så därför blir det inget problem. Precis på samma sätt som att de tjejer som inte kan leva utan ett knäfrieri kanske inte heller passar ihop med någon som aldrig kan tänka sig att göra detta.

När skulle detta ha förekommit i Sverige? Gärna fler detaljer tack.

Sedan precis som ovan. Bara för att man tycker att en företeelse i sig inte är så himla fin så betyder väl inte det att den som gör på detta sätt på något vis skulle vara minde värd eller inte kunna vara lycklig!?!?
    Blir du lika arg om jag säger att lila är en färg jag hatar och det råkar vara din favoritfärg? Nej, eller hur.
    Tycker jag att du på något sätt är dum eller sämre för att du har på dig lila? Nej, du har bara annan smak.

• Kattpoet

Jag har fått mycke skit för att jag  inte gillar diamanter  och att jag två enkla guldringar, komentaren har varit  att min man inte älskar mig tillräckligt för att ge mig diamanter...

Men jag vill inte ha stenar och blänk, jag ville ha klassiska  guldringar och jag fick det.

• Aleta
    Kattpoet skrev 2010-09-05 10:24:38 följande:
    Jag har fått mycke skit för att jag  inte gillar diamanter  och att jag två enkla guldringar, komentaren har varit  att min man inte älskar mig tillräckligt för att ge mig diamanter... Men jag vill inte ha stenar och blänk, jag ville ha klassiska  guldringar och jag fick det.
    Bra! Löjligt att tro att diamanterna skulle spegla hur stor kärleken är.

Det där har jag faktiskt ägnat några timmar åt att ta reda på lite mer om. Det är helt enkelt så att det är ett mycket effektivt reklambudskap som har slagit igenom. Man har lyckats med att lägga in ett symbolvärde i diamanter som gör att man dessutom inte säljer dem vidare i första hand utan behåller dem. Detta har gjort att priset på diamanter har hållits uppe. Sanningen är att om alla som har oanvända gamla diamanter skulle sälja dem så skulle hela marknaden kollapsa. Undrar hur man skulle bedöma diamanter vs. kärlek då?

Diamantringshysterin kommer också från USA och här så hade man en mycket enkel guldring.

OBS! Alla som nu har diamantringar och blir jättesura för det jag skriver: Jag har själv massor med diamanter i mina för att jag tycker att det är fint. Jag är fullt medveten om var traditionen kommer ifrån och tycker egentligen inte om att falla för världens mest effektiva reklamkampanj.

Jag beundrar de som kan stå emot strömmen och följa sitt hjärta. Det är ju mycket lättare att följa sitt hjärta när man gör som alla andra...

• Kattpoet

Mina ringar är från min farmor och min farfars har min make.  Någondag så kommer jag att få en ring med stenar,  när första barnet är fött och  min man vet  att jag vill ha granter.

• Uttan
    Aleta skrev 2010-09-05 09:55:39 följande:
    Det gör inte en person varken sämre eller bättre hur man agerar. Det jag säger är att själva traditionen bottnar i en helt annan kvinnosyn. Det är ett faktum och om du väljer att bli provocerad av det är upp till dig. Var den kommer ifrån och hur den har uppkommit behöver ju inte påverka dig personligen.
    Jag väljer inte att bli provocerad..! Att man är så insnöad och okunnig att man inte kan inse att frieri har lika mycket med kärlek och uppskattning att göra oavsett hur man gör det är ju sjukt.

OM du hade läst på om frieri osv så hade du vetat att kvinnan ALLTID fått fria till mannen med. Det är inte alls någon sjuk kvinnoförnedrande grej. sv.wikipedia.org/wiki/Frieri

Faktum är att världen har förändrats och mycket saker har försvunnit. Saker som stod för något för länge sen för det ju inte längre. Ta som tex. hakkorset som stod för sol och lycka före Hitler tog det till "sin symbol", nu är det ett hatat märke som står för massa ondska.

Frieriet var i din värld något som männen gjorde för kvinnan, ja, men är det ett förlegat synsätt då hon hela tiden har möjlighet att säga NEJ? Du verkar ju inte veta vad du pratar om och du verkar vilja att alla gör som dig utan att kunna respektera annorlunda. Jag och mina syskon har gjort på olika sätt - Vilket vi aldrig reflekterat över.

Du borde nog skaffa mer kött på benen inom ämnet innan du uttalar dig igen. Knäböjningen har med respekt att göra.

www.dn.se/blogg/etikettfragan/2009/08/31/frieri-och-forlovning-4482

• Uttan

Ne usch, nu lämnar jag denna tråden. Aletas okunnighet och idiotiska kommentarer förbryllar mig och gör att jag får avsmak för hela bröllopstorget.

Trodde detta var en plats att diskutera och reflektera över saker, inte skrika ut att alla har gjort fel och har fel kvinnosyn - SPECIELLT NÄR DET INTE HAR MED KVINNOSYN ATT GÖRA ETC.

• Aleta

Men snälla Uttan, nu får du lugna ner dig och läsa lite noggrannare. Du väljer ju visst att bli arg och provocerad!

Jag säger inte någonstans att hur man friar påverkar hur mycket man älskar varandra, jag säger inte heller att alla ska göra likadant.

Du hittar ju på helt egna tolkningar av det jag säger!

Det jag försöker förklara är att det AMERIKANSKA sättet att fria bottnar i en helt annan kvinnosyn! Vad har det med romantik att göra? Det är bara så det är.

Om vi säger så här då:
    Det är kul att fira midsommar med barnen som dansar runt midsommarstången. Om jag då upplyser dig om att midsommarstången är en fallossymbol, vad tycker du att jag säger då?
    Berättar jag vad något har för ursprung eller säger jag att du låter dina barn dansa runt en k*k och därför är en dålig förälder?

Ledsen, men jag tycker att din tolkning av det jag skriver ovan är lika absurd.

Uttan skrev 2010-09-05 12:01:29 följande:
    Jag väljer inte att bli provocerad..! Att man är så insnöad och okunnig att man inte kan inse att frieri har lika mycket med kärlek och uppskattning att göra oavsett hur man gör det är ju sjukt. OM du hade läst på om frieri osv så hade du vetat att kvinnan ALLTID fått fria till mannen med. Det är inte alls någon sjuk 
Svar på tråden Ursäkta.. Jag blir mer irriterad än ledsen av alla pikar!