• Pullan88

Ursäkta.. Jag blir mer irriterad än ledsen av alla pikar!

Jag blir helt tosig..

Alltså - vad folk kan hålla på och vara skadeglada eller vad man nu ska kalla det!??!?!

Jag blir så irriterad för jag har hållt vårt bröllop hemligt för vänner än så länge, och det VET min släkt om. Och helt plötsligt (utan att vi berättat att vi ska gifta oss) så skriver min sambos brors tjej såhär:

- Hur friade han???

öppet på en internetsida med alla mina vänner som såg..

Kul?

Inte nog med det.. Sen PIKAR hon mig! Alltså.. klankar ner på mig!

Jag försökte förklara att han inte friade utan att vi kom fram till det gemensamt under årets gång att vi gärna ville gifta oss..

vet ni vad hon svarade!??!?!?!

- men ååh så synd att han inte ville fria till dig, det är ju det som visar att dom verkligen vill!! Man ska ju inte tjata sig till något. Se bara på min sambo, han väntade u i  6 år med att fria, och jag tänkte minsann inte gifta mig utan frieri..

Alltså helt ärligt.. Det känns som om hon PIKAR mig. Och menar på att jag inte alls är så älskad av MIN sambo som är av sin. Det känns verkligen så!

alltså, eftersom min sambo inte friade på "riktigt" till mig så vill han alltså inte gifta sig med mig på riktigt.. eller vad!?

Hur hade ni andra känt!?!?!

jag tyckte detta var en pinsamt taskig kommentar .... men jag kanske överreagerar! :/

• Svar på tråden Ursäkta.. Jag blir mer irriterad än ledsen av alla pikar!
  • Uttan
    Aleta skrev 2010-09-04 15:50:44 följande:
    Japp och det sätt vi använder i Sverige grundar sig i en sundare syn på jämlikhet. Anser jag.

Så min sambo friade till mig helt utan min vetskap vilket gör att vi inte är lika bra som er för att ni bestämde det ihop då? Eller hur menar du Aleta?

Låter som om du försöker göra omvänt och klaga på dem vars pojkvän friade till dem.

Jag lever i ett otroligt fint och jämställt förhållande, dock finner jag det väldigt romantiskt och fint om killen går ner på knä och frågar vilket min sambo visste och gjorde helt plötsligt när jag minst anade det.

Jag vet inte, kanske missuppfattar jag din text. Men jag tycker det är fritt fram att göra hur man vill. Inget är sämre eller bättre. Jag tycker absolut inte det speglar en sundare syn bara för man gör det ihop.

• Uttan
    Aleta skrev 2010-09-04 23:40:01 följande:
    Jag har varit med om det en gång och det var plågsamt och pressande.Det beror nog på hur man är som person, men man kan inte förutsätta att alla tjejer tycker att det är romantiskt bara för att Hollywood tycker det.
    Plågsamt och pressat? Då ville du ju inte gifta dig med den personen helt enkelt. Då är det ju bara att säga det. Men varför vara i ett förhållande om man inte ser en framtid?

Som sagt, plågsam toch pressat skriker ju "du är fel för mig"

• Sebastiána
    Hoffsennanen Tottoplex skrev 2010-09-04 23:36:15 följande:
    Förstår verkligen inte varför det är löjligt med någon som friar till en? Förstår verkligen inte. Och jag kan nästan lova att ni inte skulle börja skratta om eran karl hade friat till er. Men CAD vet jag för ni bestämde ju allt tillsammans.
    Det är väl inte löjligt, men jag tycker att det ser superlöjligt ut när någo går ner på knä och friar, tycker att det verkar lite tillgjort, men det är jag det...
  • Chroma
    Hoffsennanen Tottoplex skrev 2010-09-04 23:36:15 följande:
    Förstår verkligen inte varför det är löjligt med någon som friar till en? Förstår verkligen inte. Och jag kan nästan lova att ni inte skulle börja skratta om eran karl hade friat till er. Men CAD vet jag för ni bestämde ju allt tillsammans.
    Jag förstår verkligen att människor är olika, det göra jag. Och jag förstår också att det finns andra tjejer/kvinnor vad ni vill, tänker annorlunda. Och det måste ni som inte tycker som "vi" andra (nu pratar jag i och för sig bara för mig själv) också förstå.

Men jag och min sambo pratade om frieri idag angående den här tråden faktiskt.. och jag frågade honom om han ville (när vi förlovade oss) gå ner på knä och all det där tjafset.. och vi bara kollade på varandra och helt plötsligt så började vi gapskratta. Det är till stor del därför jag vill ha honom i mitt liv.. just för att vi tycker båda två att vardags romantiken är så mycket viktigare tex. Jag dricker varken kaffe eller te men det gör min sambo.. och då när han kommer hem från jobbet mitt i natten så står det en mugg med te i mikron och några ostmackor i kylen. Eller när han efter att jag har kommit hem från en långpromenad med hunden eller en hård dag på jobbet sätter sig bredvid mig utan att säga något och masserar mina fötter.. för att han vet att jag tycker om det.

Det för mig är romantik, inte att mannen ska behöva förnedra sig (enligt mig).

• anne på grönkulla

TS's svägerska gör ju bara bort sig totalt - överhuvudtaget behöver du inte alls bry dig om vad andra människor tycker när det framförs på det sättet. Ignorera henne, det är ungefär vad hon förtjänar. Att bli arg ger henne den uppmärksamhet och bekräftelse hon söker.

I frågan om frieri vs gemensamt beslut som tråden istället kommit att handla om så kan jag bara konstatera att överraskningsfrieriet tycker jag är ytterst märklgit som fenomen. Varför man INTE ska bestämma om sin relation och gemensamma framtid tillsammans utan att den ena parten ska få monopol på att bestämma när det är tid för olika steg i relationen kan jag personligen inte förstå. Jag skulle därför inte heller vilja ha det så. Men så kommenterar jag inte andras sätt till dem heller (jo, här på BT, men då har man ju oftast öppnat för en diskussion) - utom i allmänna termer och för att berätta om min principiella åsikt och hur vi gjort.

Men om man tar åt sig av att andra gjort annorlunda och tycker att det passar dem utan bara söker bekräftelse så kanske man inte är riktigt bekväm med sitt eget val heller.

• Chroma
    anne på grönkulla skrev 2010-09-04 23:58:42 följande:
     Men om man tar åt sig av att andra gjort annorlunda och tycker att det passar dem utan bara söker bekräftelse så kanske man inte är riktigt bekväm med sitt eget val heller.
    ???????
  • Bäst i test
    Kattpoet skrev 2010-09-04 14:34:55 följande:
    Bäst i test..... de romantiska filmer är  90% amerikanska filmer, i sverige har vi  inte riktigt haft den synen på  förlovning, det har oftas varit ett gemensamt beslut .    

Aleta skrev 2010-09-04 15:50:44 följande:
    Japp och det sätt vi använder i Sverige grundar sig i en sundare syn på jämlikhet. Anser jag.
    Vilka dryga kommentarer...

Alla har olika åsikt som jag sa från början. Och för eran information så friade man på detta sätt i Sverige förr i tiden, så yttra er inte om något som ni vet litet om. Jag är helt för jämlikhet och tycker inte att det har någonting med frieri att göra. Min m2b gick ner på knä och friade och jag tyckte att det var jättefint. Låt mig tycka det, det var en fin stund för mig. Jag hade ju ändå ett val, att säga ja eller nej, varför jag inte fattar jämställdhetsfrågan i det hela... Hur som haver är vi alla olika och jag tycker att det är onödigt att börja hacka på folk och säga att deras sätt är löjligt, idiotiskt osv. Det är inte som att ni är bättre på något sätt... Snarare tycker jag att ni hamnar i samma tragiska fack som skribentens sambos brors tjej. En taskig attityd som bör hållas hemma...

Och som Hoffsennanen Tottoplex sade "Och jag kan nästan lova att ni inte skulle börja skratta om eran karl hade friat till er."

WORD!!!!

• BeBopz

Förstår inte hur vissa av er tänker, orkar inte ens läsa alla inlägg, jag och min man gör söta saker för varandra, utan att tänka att det är romantiskt osv, det är en del av vardagen.

Han gick ju ner på knä och friade, jag hade aldrig kunnat föreställa mig innan att jag skulle börja gråta, jag skulle förmodligen skrattat om nån hade nämnt att min man skulle få för sig en sådan sak, jag tyckte det var ett underbart ögonblick i mitt liv och om ni aldrig har varit med om det själva, just den stunden, så ska nog ingen nämna ngt om att det är löjligt !

Det tråkiga, tyvärr som jag tyckte när vi berättade, var kommentaren, när bestämde ni det? Tycker nog bättre om det som hände mig faktist, jag är nöjd, han är nöjd, vilken överaskning ! Bland det bättre som har hänt i mitt liv faktist =)

• Pullan88
    anne på grönkulla skrev 2010-09-04 23:58:42 följande:
    Men om man tar åt sig av att andra gjort annorlunda och tycker att det passar dem utan bara söker bekräftelse så kanske man inte är riktigt bekväm med sitt eget val heller

Grejen är att jag faktiskt är väldigt glad och bekväm över att vi kom fram till det just tillsammans!

Däremot gillar jag inte, att svägerskan faktiskt säger helt öppen till mig att hon är bättre än mig! Helt ärligt? Vem känner sig bekväm då?

Självklart har jag även gått och bara hånskrattat åt henne för jag vet att hon har det så jäkla dåligt i sit liv om hon måste klanka ner på mig.

Men när hon börjar skvallra om min man, och att han varit där oc hsagt både det ena och det andra so visst var sååå hemligt så kan jag bara säga att jag hatar henne!

Jag VET precis vad min m2b har sagt till henne! och det var EN skämtgrej i djupaste ironi och humor, men ÄNDÅ måste hon ta detta på största allvar och ta upp det med min över internet framför alla andra - bara för att hon VILL förstöra för mig!?

Även om min m2b verkligen hade sagt något elakt om mig eller dylikt så ska hon väl tamejfan inte ta upp det över internet?!??

Eller?

Själv svarar jag inte på det hon skriver för jag blir så jääävla förbannad och jag sjunker inte till samma nivå som hon - fjortisen själv - (eller 30-åringen var det visst, glömde hur gammal hon var, hosthost)

När jag inte svarar så skriver hon ett mail istälelt om hur hon verkligen MENADE, och att hon är så ledsen om jag missuppfattat, dock så har hon gått runt i flera dagar och tyck SYND om mig tillsammans med sin man..

Dom har tyckt SYND OM MIG!

Dom är fan inte kloka.. ingen tycker synd om mig, det är fan det västa man kan tycka!

JAg blir så irriterad - hon vill uppenbarligen inte att vi ska gifta oss eller vara lyckliga, hon försöker sprida massa osant skvaller om mig och min man, det skulle inte förvåna mig om hon säger till min m2b att jag var otrogen häromdagen om jag pratade med en annan person bara för att hon just vill förstöra..

Ni kanske undrar vad min m2b sa till henne som hon tog på största allvar och som hon sitter flera timmar om dagen och tycker synd om mig för!?

Jo! Hon snokade och var nyfiken som f*****n, och frågade hela tiden om vi skulle gifta oss, ska ni gifta er? ska ni det ??!?

Vet ni vad min m2b sa då för att få tyst på henne?

Med skratt och ironi sa han typ "ja jag får väl göra det så det blir slut på tjatet, hehe"

Frågan är om han inte menade hennes tjat?

Men hon tog det som att jag tjatade och därför tror hon att jag tjatat mig till ett giftemål när det egentligen är helt lika på båda sidor från oss..

Detta trodde hon alltså inte jag visste, så hon skrev ut på internet att hon hade värsta hemligheten och att min m2b bara är såååååååååååå elak mot mig!

Och ja, sa jag att hon bara tyckte sååååååååå synd om mig?

hatar verkligen sånt här.. hatar "fjortistrams" över internet som hon håller på med dagligen.

Det är väl klart man blir frustrerad!?

Det hade varit en helt annan sak om hon faktiskt tagit upp det fösiktigt med mig i verkligheten istället! Inte framför 100 av mina vänner som gärn läser, ser och hör vad hon har att säga..

Jag var bara TVUNGEN att ha era åsikter om detta..

Jag bryr mig inte direkt om det mer för jag ignorerar hennes kommentarer och allt hon säger numera.. hon kan ju försöka inse själv hur dum hon egentligen är..

Jag och min m2b ska gifta oss MINST lika lyckligt som dom.. frieri eller inte!

Vi är som sagt jätteglada och lyckliga i vårat beslut och detta beslutet passade bäst för oss - inte frieri.. Detta kom vi fram till, sen hur alla andra gör bryr jag mig inte om - jag skulle aldrig säga en taskig kommentar till någon annan om detta..

helt fel!

• anne på grönkulla

Pullan88 skrev 2010-09-05 08:21:00 följande:
      Grejen är att jag faktiskt är väldigt glad och bekväm över att vi kom fram till det just tillsammans! Däremot gillar jag inte, att svägerskan faktiskt säger helt öppen till mig att hon är bättre än mig! Helt ärligt? Vem känner sig bekväm då? Självklart har jag även gått och bara hånskrattat åt henne för jag vet att hon har det så jäkla dåligt i sit liv om hon måste klanka ner på mig.   Men när hon börjar skvallra om min man, och att han varit där oc hsagt både det ena och det andra so visst var sååå hemligt så kan jag bara säga att jag hatar henne!   Jag VET precis vad min m2b har sagt till henne! och det var EN skämtgrej i djupaste ironi och humor, men ÄNDÅ måste hon ta detta på största allvar och ta upp det med min över internet framför alla andra - bara för att hon VILL förstöra för mig!? Även om min m2b verkligen hade sagt något elakt om mig eller dylikt så ska hon väl tamejfan inte ta upp det över internet?!?? Eller?   Själv svarar jag inte på det hon skriver för jag blir så jääävla förbannad och jag sjunker inte till samma nivå som hon - fjortisen själv - (eller 30-åringen var det visst, glömde hur gammal hon var, hosthost) När jag inte svarar så skriver hon ett mail istälelt om hur hon verkligen MENADE, och att hon är så ledsen om jag missuppfattat, dock så har hon gått runt i flera dagar och tyck SYND om mig tillsammans med sin man.. Dom har tyckt SYND OM MIG! Dom är fan inte kloka.. ingen tycker synd om mig, det är fan det västa man kan tycka! JAg blir så irriterad - hon vill uppenbarligen inte att vi ska gifta oss eller vara lyckliga, hon försöker sprida massa osant skvaller om mig och min man, det skulle inte förvåna mig om hon säger till min m2b att jag var otrogen häromdagen om jag pratade med en annan person bara för att hon just vill förstöra..   Ni kanske undrar vad min m2b sa till henne som hon tog på största allvar och som hon sitter flera timmar om dagen och tycker synd om mig för!? Jo! Hon snokade och var nyfiken som f*****n, och frågade hela tiden om vi skulle gifta oss, ska ni gifta er? ska ni det ??!? Vet ni vad min m2b sa då för att få tyst på henne? Med skratt och ironi sa han typ "ja jag får väl göra det så det blir slut på tjatet, hehe" Frågan är om han inte menade hennes tjat? Men hon tog det som att jag tjatade och därför tror hon att jag tjatat mig till ett giftemål när det egentligen är helt lika på båda sidor från oss..   Detta trodde hon alltså inte jag visste, så hon skrev ut på internet att hon hade värsta hemligheten och att min m2b bara är såååååååååååå elak mot mig! Och ja, sa jag att hon bara tyckte sååååååååå synd om mig?   hatar verkligen sånt här.. hatar "fjortistrams" över internet som hon håller på med dagligen. Det är väl klart man blir frustrerad!? Det hade varit en helt annan sak om hon faktiskt tagit upp det fösiktigt med mig i verkligheten istället! Inte framför 100 av mina vänner som gärn läser, ser och hör vad hon har att säga..     Jag var bara TVUNGEN att ha era åsikter om detta.. Jag bryr mig inte direkt om det mer för jag ignorerar hennes kommentarer och allt hon säger numera.. hon kan ju försöka inse själv hur dum hon egentligen är.. Jag och min m2b ska gifta oss MINST lika lyckligt som dom.. frieri eller inte! Vi är som sagt jätteglada och lyckliga i vårat beslut och detta beslutet passade bäst för oss - inte frieri.. Detta kom vi fram till, sen hur alla andra gör bryr jag mig inte om - jag skulle aldrig säga en taskig kommentar till någon annan om detta.. helt fel!

Jag tänkte på din svägerska, inte på dig - hon är uppenbarligen inte bekväm med sitt. Att du är det hoppas jag verkligen och som sagt, jag ser ingen anledning att du ska ta åt dig!

Svar på tråden Ursäkta.. Jag blir mer irriterad än ledsen av alla pikar!