• MSW

Livets toppar och dalar

I den här tråden har det "tjötats" en hel del genom åren (planeringen för nästa sommars femårsjubileum har redan påbörjats), allt eftersom har den gått från att vara en "hur vet man att man är gravid"-tråd till att bli en vänskapstråd!

Här avhandlas allt som rör barn/familj, resor, internet shopping, tråddejter, husdjur, god mat/bak och allt annat man kan tänka sig! Och vi både gläds och gråter med varandra!

Trots att vi är utspridda över hela Sverige (mer eller mindre) så blir det en hel del olika tråddejter i olika konstellationer!

Tempot är för det mesta högt och det kan nog vara lite svårt att hinna med/komma in i tråden, men vi välkomnar alla, men vill då gärna ha en någorlunda presentation, typ var man bor, var i barnkarusellen man befinner sig, skostorlek och vilken favorit choklad man har och vad mer man kan tänkas vilja dela med sig av!

Då kör vi!!

Förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3733191.html

• Svar på tråden Livets toppar och dalar
  • Izzie

Nähä, ska kanske avsluta monologen... Återkommer imorgon istället, tänkte jag skulle försöka hinna med att vara lite mer aktiv i tråden i höst...

Kram & gonatt

• passionsblomman

September;

Nej du var inte för hård!

Handling<jag springer ifrån mamma i affären.

Reaktion<mamma blir rädd och arg och får nog.

Konsekvens<vi åker hem.

Prislapp<det blev kanske inte värt vad det kostade att springa iväg.

Resultat<stor chans att framtida springningar kan minska och om/när de inträffar kan påminnelse göras om tidigare konsekvenser.

Hur annars lär sig barn? De behöver öva impulskontroll runt saker som är farliga/skadliga /oacceptabla. Och att springa ifrån sin mamma ute på stan är alla tre sakerna.

KJag tycker det var jättebra att du åkte hem. ÄVEN om det vore så att du bara tappade lusten/orken. De fattar faktiskt sådant med"nä, för nu blev det så skittråkigt och jobbigt allt det här, med springbarn och allt, så nu ändrade jag mig och vill inte göra det här längre"

• Piggelin1

Du är så klok, PB - när du skriver sådär tydligt, då ter sig allt så himla logiskt & helt rätt! Tänkt om man kunde vara så klarsynt lite oftare

Gomorron förresten!

Kul att se dig här, Izzie! Hoppas du haft en fin sommar!

• Parnassia

September - vår E pratar också mycket och bra, vilket hon också kunde tidigt. Jag vet inte hur många gånger jag deppat och undrat om man krävt för mycket och om man ställer för höga krav!

En av slutsatserna jag kommit fram till är att det dåliga samvetet nog följer en hela tiden som förälder. Man älskar sitt barn så mycket och det finns alltid och kommer alltid att finnas saker man kunde/skulle vilja har gjort/göra bättre. Och man kommer aldrig att lyckas fullt ut med det. Men så länge man försöker och gör sitt bästa så ofta man orkar och ber om förlåtelse och förklarar när man misslyckas är man ändå den bästa mamman för sina barn tror jag. Även om barnen är för små att förstå allt man säger förstår de känslor och känslostämningar så mycket bättre än vi kan ana tror jag.

Och testar gränser gör ju alla barn, vårt jobb är att se till att de kommer ut på andra sidan med livet i behåll, eller iaf så oskadda som möjligt.

• smint
    Hattis skrev 2010-08-23 22:31:20 följande:
    He he, rätt länge om man säger så men klev inte in förrän jag själv löste biljett till barnkarusellen. Sen kändes det mest ärligt att kliva in och inte vara ngn sorts spion *ho ho alla fleråriga smygläsare jag är säker på att ni vet vad jag menar*. Sen har jag ju inte varit inne precis stört hela tiden utan varit lite av en periodare.
    haha känner precis igen mig, man vill inte in och vara ngn spion, jag känner till de flesta av de nicken som ni pratat om de senaste så jag har nog läst ganska länge också.. har man väl börjat läsa så är man fast
  • lunagarden

Godmorgon, kloka diskussioner angående uppfostran tycker jag, precis som PB skriver måste det bli konsekvenser av handlingar. Straff är något helt annat, och att att lämna lekrummet ser inte jag som ett straff utan som en konsekvens. Det är helt naturligt att tålamodet emellanåt brister som förälder, och om man ibland säger eller gör något som man sedan ångrar så tror jag inte att barnen någonsin är för små för att efteråt förklara för dem varför man överreagerade och be om ursäkt. Att gå omkring och ha dåligt samvete är inte bra för någon

• lunagarden

Nenne - förresten, får du inte gå på några fler överburenhetskontroller? Här går man varannan dag på specmödravården tills 42+6.

• Piggelin1

Haha, smint - lika bra att du kliver in i stugvärmen du med, om du hängt här så länge & har sådan stenkoll på oss
    Om du vill förstås!

• nennesjuttioåtta

Nämen dra på trissor – hej Izzie!!!!! Hoppas du kan vara mer här i höst!!!!!

PB – men jag SÄGER ju det, du har ju svar på alla situationer som man förstår! Guru!

lunagarden – i morgon ska vi på kontroll, 42+0, därefter vet jag inte. 

AM – ÅÅÅH bada för mig med!!!!!

Svar på tråden Livets toppar och dalar