• MSW

Livets toppar och dalar

I den här tråden har det "tjötats" en hel del genom åren (planeringen för nästa sommars femårsjubileum har redan påbörjats), allt eftersom har den gått från att vara en "hur vet man att man är gravid"-tråd till att bli en vänskapstråd!

Här avhandlas allt som rör barn/familj, resor, internet shopping, tråddejter, husdjur, god mat/bak och allt annat man kan tänka sig! Och vi både gläds och gråter med varandra!

Trots att vi är utspridda över hela Sverige (mer eller mindre) så blir det en hel del olika tråddejter i olika konstellationer!

Tempot är för det mesta högt och det kan nog vara lite svårt att hinna med/komma in i tråden, men vi välkomnar alla, men vill då gärna ha en någorlunda presentation, typ var man bor, var i barnkarusellen man befinner sig, skostorlek och vilken favorit choklad man har och vad mer man kan tänkas vilja dela med sig av!

Då kör vi!!

Förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3733191.html

• Svar på tråden Livets toppar och dalar
  • kikki kikki

fru AM skrev 2010-08-21 20:05:15 följande:
    Kikki: Googlade snabbt på ketoner i urinen ... hmm ... var är det du har ont på nätterna? Ska dina ketoner utredas vidare? www.diabetes.fi/sivu.php

det är nog inte ketonerna som gör att jag har ont utan dom gör så att jag går ner i vikt...har minskat 2 kg sen jag blev gravid och sen stått still....jag är stor som ett hus men väger inte mer.
    MB tror att jag inte äter någe eftersom jag har ketoner.
    Men hon sa inget om att dom skulle göra någe åt det....hon kollade blodsockret men det var bra

• kikki kikki

fru AM skrev 2010-08-21 20:23:49 följande:
    Men VAR har du ont?

i hela magen......en blandning av magknip och kraftiga värkar

• fru AM

Kikki: Stackare! I den länken jag kopierade in står det ngt om smärtor i magen. Ska dina märkliga ketoner utredas vidare? Det tycker jag nog att du ska kräva. Är du "undernärd" trots att du äter så är det ju något skumt i görningen!

• viktualia

Ok! tack för inspel i matfrågan! Efter att ha varit ytterligt slapp med rutiner ska nu även jag skärpa mig lite lagom... Trollet fick för första gången lite mer fast föda vid 17 idag och nästa sak att införa är gröt på morgonen....

... men BS.. Trollet är också mycket för att snuttamma... påverkar det aptiten i övrigt?!?! *grubblar*

Telis - japp! Liten var med på tråddejten en sväng med båda barnen!

• kikki kikki

fru AM skrev 2010-08-21 20:35:48 följande:
    Kikki: Stackare! I den länken jag kopierade in står det ngt om smärtor i magen. Ska dina märkliga ketoner utredas vidare? Det tycker jag nog att du ska kräva. Är du "undernärd" trots att du äter så är det ju något skumt i görningen!

nu var jag lite överviktig innan för jag har vart mycket sjuk dom senaste 2 åren...jag har haft problem med mina njurar och ryggskott och hälsporre så jag har inte kunnat röra mig så mycket jag viljat så jag har lite att ta av så jag är inte mager om jag säger så.
    men någe är ju fel eftersom att jag äter men ändå ggår ber i vikt.
    ska gå på henne mer nästa gång och fråga vad vi kan göra åt det.
    i länken du kopierade så stod det att man kan må illa och kräkas och ha ont i magen....stämmer ju så bra eftersom jag har kräkts i 7 månader och inte föräns nu när jag börjat med halsbränne tabletter så har jag slutat kräkas. och ont i magen har jag ofta.

• kikki kikki

viktualia skrev 2010-08-21 20:48:22 följande:
    kikki - *stödkramar* lät alldeles alldeles vidrigt!!

Tack.....men som tur är så verkar inte knodden i magen lida av detta för den växer så det knakar...ler....och av någon andledning så överlever man det mesta fast det är tufft.

Jag lever än på att jag fick ut den där jäkla tanden förra veckan.....ler.

• Ore

Kikki: Stackare!!!

Vickan: Glömde ju svara på det du skrev igår. Kul att Trollet gillar bitringen, det var ju förhoppningen Och haklapparna är snygga, tycker de känns litet mer som en del av klädseln än vad många andra gör.

I matfrågan så äter lillkillen 1 portion gröt till frukost, därefter får han litet smörgåsbitar att pilla med medan jag äter frukost. (Började vi med vid sju månaders ålder, eller så, innan dess ville han mest leka med dem...). Sedan en flaska ersättning till mellanmål. 1 barnmatsburk, eller motsvarande mängd i hemlagad mat plus drygt 1/2 dl fruktpure till lunch. Mellanmål blir turkisk youghurt + fruktpuré (favoriten är med äppelpuré och kanel i) eller någon färdig burk med litet mer är bara frukt i. (Sådana som säljs i fyrpack, med något ris, fullkorn eller liknande i). Någon enstaka gång när jag är ambitiös kan det bli äggröra eller mosad avocado. Vid åtta månader la vi till middag - likadant som lunchen. Då fick vi skippa em-mellanmålet i typ två veckor innan han vant sig vid den nya matmängden Och på kvällen blir det välling. Det var gröt fram tills han slutade amma vid 6,5 mån ålder. Då åt han ju bröstmjölk innan han somnade, nu ville vi ge på flaska för att ha ett "mys-mål" (som dessutom kan ges när han är på väg att somna).

Och några majskrokar per dag brukar det kunna bli också, utöver det

• lunagarden

BS och Ore - majskrokar har vi aldrig testat, kan tänka mig att det är uppskattat

Svar på tråden Livets toppar och dalar